Årets kommunikatører 2011
Årets kommunikatører: Uha så fedt så fedt i k-branchen

Skrevet af

Redaktionen Kforum

776 artikler

57 indlæg

Her er Kforums uforskammede, uforudsigelige og udskældte liste over årets kommunikatører. Often imitated, never duplicated. Læs den før Pind, Plummer og Penkowa går amok. Til alle I dovne wannabe reality communication-stars, der syntes, det er så fedt, så fedt i k-branchen.
 
Årets helt

Alle jer fordømte her på jorden, som har rejst jer til modstand.

Årets mest funky nye HQ

Apples nye iSpaceship af Norman Foster
 
Årets skarpeste konceptuelle firma-karakteristik
Etnologen Gitte Mikkelsens konceptuelle oplevelsesøkonomiske beskrivelse:
"Joe and the Juice er Hooters for kvinder."
 
Årets bedste spørgsmål

Vibskovs seneste kollektion med et par bulgarske cirkusartister
 
”Findes der noget mere guddommeligt på (københavnsk) Jord end Trendymøller og designeren Henrik Vibskovs garderobe af bulgarsk cirkustøj og fire meter lange halstørklæder?”

Godt spurgt, René Fredensborg.
 
Årets maskine, som vi gerne vil høre mere om 

The Coffee Collective's nye prototype espressomaskine ’Spirit’ i Torvehallerne.
 
Årets bedste koncept

Årets bedste koncept er 99%. Det er strategisk kommunikation og koncepttænkning i verdensklasse. 99 gange bedre end alt, hvad der er set i de sidste ti år inden for reklame. Hvem siger, at socialister ikke har smag og klasse.
 
Årets bedste avis redesign
E-types kender deres typer og kan deres kram. Respekt. Se, hvad de gjorde for Berlingske:
 

Berlingskes nye logo
 
Årets bedste corporate identity
Kontrapunkts nye identitet for Røde Kors. Det er stærkt:
 

Røde Kors' HQ med den nye identitet
 
Årets nummerplade

Denne nummerplade er ikke peer-reviewed.
 
Årets mest overraskende product placement

Post-it fik ubetalelig reklame, da Løkke og Venstres reklamefolk genialt gennemtænkt drillede Helle med gule huskesedler både i reklamer og midt under en tv-debat.
 
Årets retoriske superstarsuperkommunikatør

J-faktor. Ingen over, ingen ved siden af Johanne Schmidt Nielsen. Hun bliver statsminister om otte år. Hun har alt det, alle de andre aldrig får.
 
Årets mest vidensbaserede bureau

I en pressemeddelelse fra 31. maj 2011 skriver Burson-Marsteller, at det udmærkede regnskab for 2010 skyldes ”en evidensbaseret tilgang”. Henrik Dahls kommentar på Kforum lød: "Jeg under virkelig Burson-Marsteller deres succes. Tænk engang: at de ved tilfældig udvælgelse opdeler deres klienter i to grupper, hvor den ene halvdel får virkningsløs placebo-kommunikationsrådgivning, mens den anden halvdel får rådgivning, der har en kendt virkningsmekanisme. Og at hverken klienten eller konsulenten ved, hvilken af de to typer af rådgivning, der er tale om. Det er altså en hengivenhed over for den videnskabelige metode, der afkræver mig den dybeste respekt."
Læs mere her.
 
Årets bedste fejlbesked
 
Årets Helle-elsker
 
Årets Helle-elsker er Annegrethe Rasmussen. Hvad har man gamle veninder til? At slå dystermule-sociologer oven i skalden, når de hetzer. Helle er en helt, skriver Annegrethe:

“Helle Thorning er en af de gladeste, sjoveste, sødeste, varmeste og mest loyale kvinder, jeg kender. Hun er en ven, der på trods af en hyper-travl dagsorden altid svarer på personlige e-mails, og som aldrig svigter middagene i det lille kvindenetværk på syv, som vi har fra studietiden på Statskundskab (og som nu kun mødes hver sommer, da to af os bor i USA, men som tidligere mødtes flere gange årligt). Middage, hvor hun i øvrigt lige så gerne diskuterer arbejdsmarkedsreformer som læbestift eller gode sko. Hun er – hvilket jeg konstant imponeres over – som en åben bog, når hun er i veninders lag. Hun er ikke taktisk, kejtet eller kedelig. Hun går altid hjem som en af de sidste, og hun synger gerne for. Og hold da helt op, hvor Marienborg godt kunne trænge til en ordentlig fest med discokugle og hele svineriet. At feste med stil ved jeg at hun også ret ferm til, den snart nye statsminister. Det er vel også ok.”
 
Og os som troede, Helle var vild med Guccitasker – skal hun nu hedde discokugle-kvinden?
 
Årets triste farvel

Harry fra DSB har stemplet sine sidste tarteletter. Harry er blevet erstattet af nogle McKinsey-drenge i DSB til 3.000 kroner i timen. Ak ja.
 
Årets bedste spindoktor-øgenavn
Øgenavnet til Noa Redington: Hellehviskeren
 
Årets mest demotiverende medarbejderkommunikation
Agnes Cupcakes
”Da vi opstartede, havde vi en del problemer med folk, der meldte sig syge, men som ikke reelt var syge. En tredjedel eller flere af pigerne er ’wannabe reality tv-stars’, der tror, at de skal arbejde i Agnes Cupcakes, fordi ’det er simpelthen så smart, og det er uha så fedt så fedt det hele’. Flere af dem gider ikke lave noget,” sagde Agnes Cupcakes-boss Kristian Vangsgaard. På billedet holder han skarp øje med de dovne medarbejdere, der i irriterende slow motion løfter et par kager i vejret.
 
Årets bedste nye medie

RokokoPosten slår aviserne big time, fordi læserne her med sikkerhed ved, at både løgnen og de såkaldte sandheder er løgn. Eller som RokokoPosten muntert skriver: "Enhver lighed med personer – levende, døde eller bare meget sløje – er sandsynligvis tilsigtet."
 
Årets uretfærdighed
Pilgaard
Den manglende Cavling-nominering til Poul Champagnekongen Pilgaard for artiklerne om Penkowa-sagen. Skål P, og du burde også få en pris for din sidste champagnefest. Det var sjovt. Uden tvivl årets fest i kommunikationsbranchen.
 
Årets bedste politiske kommentar
Paula Larrains statusopdatering om Johanne Schmidt Nielsen:
"At stemme på Johanne er som at samle den smukke blaffer op på vejen, hvorefter alle tosserne kommer op af grøften.”
 
Årets ledelsesbeslutning
SteveJobs
Steve Jobs' budskab til Apple-medarbejderne bag det forliste Mobilme: ”Steve Jobs summoned the entire MobileMe team for a meeting at the company’s on-campus Town Hall, accusing everyone of “tarnishing Apple’s reputation.” He told the members of the team they “should hate each other for having let each other down”, and went on to name new executives on the spot to run the MobileMe team. Then he said: Can anyone tell me what MobileMe is supposed to do?” Having received a satisfactory answer, he continues, “So why the f*** doesn’t it do that ?”
 
Årets svageste artikel

Efter snildt at have skrevet 5-10 meget tykke bøger gik det galt for Bo Lidegaard, da han fra Politikens hjørneværelse på Rådhuspladsen skulle skrive et enkelt lille portræt af præsident Obama. Allerede få afsnit inde i artiklen er ligegyldigheds-raten uhyggeligt høj og kliché-kvoten opbrugt. Er det i øvrigt Obama eller Lidegaard selv, der beskrives i portrætartiklen? Hvem er det, som skuffer?
 
Årets vildeste heksejagt

Bitterfissen og diesel-lebberne gennemhader lækkerdåsen Anne Sophia Hermansens cupcake-confessions. Se bare, hvad Bitterfissen Bethany skriver om den pisselækre pressepige Anne Sophia Hermansen: ”Hun bruger tiden på at polere sit image som selvstændig karrierekvinde, hvilket ikke ligefrem kan associeres til hendes flirtende jeg-boller-mig-gerne-til toppen-attitude, som hendes Facebooksamtaler stinker af”.
 
Hvor hetzagtigt. Vi holder med Hermansen og vil gerne spise cupcakes med hende asap.
 
Årets reklame-debat


Godt råd til hr. Preisler fra Mensch: Gør a-l-d-r-i-g grin med bøsser og ballet i Irmas tilbudsavis. Du burde da vide bedre. Irmaavisen er yndlingsbladet for bøsseelskende, rucculaspisende, feministiske businesskunder gift med balletdansere af netop den slags, Irma lever af.
 
Årets svageste produktlancering og -kommunikation

Det dårligste røde resultat i 100 år. Siden er det gået blot dårligere, alle målinger efter valget er under valgresultatet
 
Lanceringen af Regeringen Helle Thorning-Schmidt F- A - RV - EL. Tænk, at folkeflertallet nu drømmer om at få den lille svedende svindler fra Græsted tilbage med VKO. Det er latterligt ringe gået – FARVEL eller tag jer sammen nu.
 
Årets U-matic-nostalgiske debat

Debatten rasede om magasinet Københavner, der som bekendt ikke er The New Yorker og aldrig bliver det.
 
Her får hipsterne smæk: Københavner er "ukritisk rygklapperi og indforstået namedropping af kreakulturelle ikoner og egne facebookvenner. I bedste fald blot fisse latté-journalistisk, i værste fald et sygt symptom på en generation af skrivende gammelhipstere (med ung portefølje), der for min skyld gerne må finde sig et dø-hul, hvor de type- og værdimæssigt kan sygne hen. Med håbet om at de genopstår med et hjerte, der banker for noget vigtigere og større end cap, charmeklud og mikrofonholderi. Noget, der rækker ud over egen navle og den streng til de smartsorte firser-fester, som især +40-generationen simpelthen ikke vil lade indtørre og falde af.”
 
Årets bedste stjæl-slik-fra-små-børn trick

Løkke – har du betalt skat af den slikkepind?
 
Årets Yes-I-love-myself FB-profilfoto
Ulven kom tilbage og neeej, hvor havde han mange flotte billeder af alle de kendte, som han havde mødt i sit vigtige celebrityjob, og nøøøj hvor skulle vi alle se dem alle. 
 
Årets Hvad-sagde-jeg
Suk, Henrik Dahl fik ret. Det er til at græde over. Skuespilleren spiller bedre statsminister, end statsministeren spiller skuespil. Nytårstalen, Thorning, det er din sidste chance.
 
Årets maskine, som vi ikke vil høre mere om. Basta
 
Årets bedste modeller fra Mandag Morgen

Erik Rasmussen har i mange mange år lukket varm luft ud lokalt, regional, nationalt og globalt med selvopfundne, kryptiske modeller, problemer og tænketanke. Senest med et abonnement på Mandag Morgen-partiet. Ikke forstået? Se bare modellen ovenfor, hvor man straks bemærker, at demokrati ombestemmer sig på vej ned mod brugerdreven innovation og vender om mod vækstpotentiale i sidste øjeblik.

Og vent, der er skam en mere:


Bemærk, at den afbildede kløft er inspireret af computerspillets spisende ost. Lige om lidt vil osten spise det aggressive ord "involdvering". Tilbage står med lysende klarhed, at MM vil lukke samfundsmæssige kløfter ved hjælp af et hidtil ukendt, banebrydende redskab kaldet "ny handling" på baggrund af "Ny fælles forståelse af virkeligheden".
 
Årets kedelige avis-redesign

Politiken satte en meget tyk rød bjælke over kronikken – tænk, hvor frækt. Overskrifter blev også fede.
Læs mere her.
 
Årets mest selvsikre selvopblæste selvcentriske medie, som aldrig bliver citeret nogle steder
Clement mener i ramme alvor om sit blad RÆSON, at det lige om lidt "overtager avisernes rolle". Det er vist kun Clement, som kan sælge et nul på bunden og et par hundrede biblioteksabonnenter som det største, siden kokain kom til København, og så få Journalisten til at rydde forsiden for den historie. Vi mindes dengang, han solgte PDF-udgaven af pamfletten pr. mail som en epokal digital innovation a la opfindelsen af Facebook.
 
Årets sagshåndtering

Løkkes håndtering af denne baby under valgkampen er verdensklasse.
 
Årets ringeste logo

Peter Bysted ville så gerne endnu en gang, men det gik galt. Hans nye logo til Dansk Cyklist Forbund holder ikke en meter.

Årets udenrigspolitiske triumf-Tintin-tur
Søren Tintin Pind i Afrika som udviklingsminister. Aldrig har Pind gjort så meget for så mange på så kort tid.
 
Herren hilser folket!
 

Pind har en skinnende nypresset habit med i rygsækken, når han er på officielt visit i Afrika. Habitten er selvfølgelig fra Sand
 
Søren Pind med sin hjælper. Pinds tøj er velsiddende langt ud over det sædvanlige. Og stoltheden over sit dejlige skydevåben har han selvfølgelig svært ved at skjule
 

Søren Pind, der af nogle siges at være sit partis kronprins, prøver at være Venstrehøvding for en dag. Tøjet har han ikke selv betalt, skynder han sig pligtskyldigt at forklare.
 
Årets mest overraskende Rejs-dig-ved-det-træ-du-er-faldet comeback
Socialmedie-hetzeren Ditte Okman genopstod meget overraskende som socialmedie-ekspert.
 
 
Årets pinlighed
At Merkel og Sarkozy nu skiftevis tigger kineserne eller russerne om penge efter 120 møder. Vi er ikke post-Europa. Vi er bare pinlige.
 
Årets bedste grafiske identiteter
Occupy Wall Street er skarp, original og græsrod med god karma.
 
 

 
Årets bedste statements fra OWS
 
 
 
 
 
Årets bedste danske tweet
Vestager twitter som det, hun er, landets bedste statsminister. Her er hendes bedste:
“Sort røg, hvidt tårn. Langt til hvid røg, sort tårn”.
 
Årets bedste diskodanser
Ganske overraskende blev det Julian Assange som danser bedst diskodans somewhere på Island. Det er derfor, svenske feminister er forelsket i manden.
 
Årets mest kiksede movemberskæg

K. Plummer vinder igen en kategori i Årets Kommunikatører. Denne gang for helt uventet at hoppe på overskægsmoden, længe før nogen kunne stave til movember. Overraskende nok vælter den mand sig i smukke kvinder på trods af overskægget. Bemærk bogreolen uden bøger. 
 
Årets repositionering
Brønderslev Kommune - kendt for Brønderslevsagen - sponserer TV 2's  julekalender, ’Ludvig og julemanden’, som blandt andet handler om børnemishandling.
 
Årets selvspejling
Mads Brüggers selvportrætserie i Euroman.
 
Årets svageste navn
Betegnelsen ’betalingsringen’. Hvorfor kaldte de røde den ikke partikelbæltet eller miljøfirkanten? At de så kaldte afgiften ’trængselsafgift ’gjorde kun ondt værre. Hvorfor ikke trængselsringen?
 
Årets bedste PET-lurer-foto

Sass med Bandidos-rocker, mens han spiser gratis beskyttelsesmad med sin gamle ven på torvet i Køge.
 
Årets pinligste corporate issue

Lundbeck og dødssprøjten. Mod lægeløftet, mod bedre vidende, mod alverdens bloggere. Det blev ikke meget værre for Lundbeck.
 
Årets presse-selvmål

Lars von Triers nazi-snak. Lesson learned: Få ikke tatoveret FUCK på den venstre næve, hvis du ligner en overvægtig nynazist.
 
Årets nye politiske superunderholder

Joachim – The Hulk – B. Olsen.
 
Årets største frontalangreb på den kreative klasse

Emmerys' nærved og næsten konkurs.
 
Årets bedste Danske Bank-kommentar

Allan von Mehren, Danske Bank kritiserer på TV2 NEWS Obamas plan for at hjælpe insolvente boligejere: "Problemet er, at hvis der er en fornemmelse af, at staten bare kommer og redder en, så er der incitament til at tage for store chancer".
 
Vi lader den lige stå et øjeblik... kom du til at tale om din egen bank, von Mehren?
 
Årets bedste kampagne og politiske back-spin

Venstres virkeligt gode valgkampagne og småborgerlige antibetalingsringsstrategi.
   
Årets ord, vi vil se mindre til 
Lead, spearheaded og fair.
 
Årets mest unfair debat
Heksejagt-hetzen på spindoktorstanden.


Årets bedste nye udtryk
Dystermule.
 
Årets mest skræmmende graf
Europa er gået på pension, og vi har for få hænder til at løfte ældrebyrden. Noget, vi ikke kan investere os ud af.
Årets no go grafiske element

QR-kodernes firkanter. De fylder, ingen bruger dem, og det er allerede old news. De spreder sig som derivater.
 
Årets no go FB-updates
Automatiske updates fra Endomondo.
 
Årets FB-snob statusopdatering
”Har lige været til super Moby intim koncert på Frederiksberg.”
 
Årets sejeste Foursquare check-in
Årets bedste Sean Facebook Parker-citat
I am not interested in having a career. I never have been. I think a career is something your father brings home in a briefcase every night, looking kind of tired.
 
Årets mest politisk korrekte mediestunt
Det er næsten umuligt at vælge mellem alle de politisk korrekte tiltag fra liste B, men
Vestagers & Co's ankomst til Amalienborg på cykel slår alt. Det bliver ikke mere korrekt.
Læg mærke til Manu Sareens gule budcykel i baggrunden
 
Årets bedste spin
At det lykkes Venstre at få den usunde ledelses- og spinkultur i deres parti og kun deres til at handle om alle spindoktorer i alle de andre partier.
 
Branchens bedste business-stunt
Multimillionær Jan Duckert får prisen for at liste 700 millioner kroner ud af public service-midlerne og få Radio24Syv til at flytte ind i et par tomme lokaler i hans reklame-HQ. Power to the People Group. Så lykkedes det endelig Duckert at blive mediemogul. Til lykke og så på skatteborgernes regning. Intet mindre end genialt.
 
Årets Silvio-kommentar
Silvio Berlusconi om Merkel: "An unfuckable fat ass".
 
Bedste europæiske Twitter-besked
Bloomberg-tweet om den europæiske krise og Tyskland: "Germany just bought itself a first-class ticket on Titanic."
 
Årets vildeste debat-harakiri
Sørine Gotfredsens tvetydige forsvar for Brevik i en stort opsat kronik i Berlingske.
 
Årets største taber
De europæiske skatteborgere, som sjovt nok – modsat alle andre – ikke er too big to fail.
 
 
Årets sang
Leonard Cohn: Everybody Knows

Everybody knows that the dice are loaded
Everybody rolls with their fingers crossed
Everybody knows that the war is over
Everybody knows the good guys lost
Everybody knows the fight was fixed
The poor stay poor, the rich get rich
That's how it goes
Everybody knows
 
Årets vigtigste kronik
Kasper Foghs kronik om mediernes ansvar i Politiken. Læs den her. Ingen skal fucke med kommunikationsbranchen.
 
Årets firma
 
Årets vigtigste trend
 
 
Årets bedste undskyldning
Spindoktor Arnfeldts laaaange jagttur i Lapland under valgkampen, helt uden kildebeskyttelse, helt uden mobildækning.
 
 
 
Godt nytår!
 
Tilføj gerne flere nomineringer og kategorier nedenfor som kommentar. Noget eller nogen må vi da havde glemt.

Relaterede artikler

Logo go - Logoer skal virke og virke. Som en knytnæve i synet. Som en god popsang i øret. Som en tryg fornemmelse i maven. Se her,...
Kjerrumgaard er kongen - Margrethe Vestagers spindoktor, Henrik Kjerrumgaard, får topkarakter i ny undersøgelse. Og Slotsholmens presseloge tilde...
Et brøl af Benetton-bankbranding - En benløs sprinter, fattige og sultne afrikanere, Occupy-demonstranter, en lesbisk tungeslasker og kampklædte politibetj...
Årets kommunikatører 2016 - Her er Kforums uforskammede, uforudsigelige og udskældte liste over årets kommunikatører.  Ofte efterlignet, aldrig kopi...
Hvis Penkowa var marketingekspert - Hvis Milena Penkowa var marketingekspert, ville hun så stadig være fast ekspert i studiet på TV 2? Beskyldninger om bull...

Giv din stemme

45 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Director

Frist: 19. juli

Social media manager

Frist: 7. august

Digital key account manager

Frist: 7. juli
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.