Årets kommunikatører 2009

Kforum kårer årets kommunikatører. Der uddeles rundhåndet priser for den gode og især for den dårlige præstation. Se den sjoveste reklamefilm og klippet, hvor justitsministeren sætter ny dansk rekord i vrøvl. Læs, hvad butikskæden SuperBeast får pris for, og hvem der løber med præmien for årets kommunikative fumletumleri. Her er de 21 priser:


Årets sjoveste reklamefilm
IKEA, tak for "Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-ta'-til-Sunny-Beach"-testen :-))



Årets event-fuckup
Klode-skulpturen opstillet under COP 15-konferencen i Bella Centeret havde glemt at sætte en række stillehavsøer på landkortet. Men hva', netop de øer drukner alligevel lige om lidt.



Årets pressekonference

Erik elsker Anni. Nogle gange er han bare i tvivl. I tvivl var han, da politiet tog Anni og Erik til fange for bordeldrift. Erik slap ud efter et kort forhør. Anni blev i fængslet. Uden for arresten holdt Erik Damgaard så årets mest udsyrede pressekonference ved sin sorte Porsche på parkeringspladsen. Uden hoved eller hale i historien eller kærligheden. Kom igen, Erik, underholdningen er i top.



Årets exit-strategi
Vi må ty til udlandet i denne kategori - for at give golfgeniet Tiger Woods plads til at svinge køllen. Sammen med Accenture har han lagt en opsigtsvækkende exit-strategi. Golf parret med boomerang, som med umådelig præcision rammer sponsorerne i nakken.



Årets mest irriterende reklamefilm
Den skrigende kvinde i Brobizz-reklamerne er så støjende, overgearet irriterende og wear-out'et, at reklameblokkene på blandt andet TV 2 er totalt forurenet og imødeses med frygt og bæven. Mange seere fravælger for en sikkerheds skyld helt TV 2 for at slippe for skrigeriet. Brobizz truer med andre ord TV 2 på brødet.




Årets citat
Justitsminister Brian Mikkelsen har været i den kloge skuffe efter skarpe formuleringer. Se klippet eller læs højdepunktet her: "Politiet kan sagtens håndtere sådan en flok autonome. Selvom de er mange af dem, så er de jo ikke særlig kloge, altså de har ikke opfundet særlig mange skarpe knive i skuffen, og så er de heller ikke særlig stærke. De er jo skæve og vinde af fuld. De er fulde og så videre."



Årets virksomhedskulturanalyse

Arkitekt Henning Larsen tager prisen for karakteristikken af kulturen i Mærsk: 'Slesk opadtil og uforskammet nedadtil'. Men husk nu, Henning Larsen, også at tage temperaturen på kulturen i din gamle tegnestue. Fik den, tegnestuen, ikke indirekte fingeren med din nye bogs brud på tavshedsløftet?



Årets dementi
"Jeg er ikke kandidat til jobbet som NATO's generalsekretær." "Jeg er ikke kandidat til jobbet som NATO's generalsekretær." "Jeg er ikke kandidat til jobbet som NATO's generalsekretær." Det hørte vi til hudløshed og for 117. gang fra Anders Fogh Rasmussen og hans talsmænd. Og jo mere kandidaturet benægtedes, jo mere overbevist blev alle om, at der var noget om snakken. Det lunede, da vi alle omsider fik ret.



Årets grimmeste logo
Forsikringsselskabet Codans logo ligner en loadskærm. Designet er enten opfundet før internettet - eller udarbejdet af en designer, der aldrig har brugt samme internet. Codans logo, som nu har plaget offentlighed, kunder og medarbejdere i over et år, ligner noget, der ikke er færdigt. Og på bygningerne, hvor det optræder som lysskilt, er den helt gal. Man tror simpelthen, at skiltet er defekt, når det står der og loader og loader i en uendelighed (tak til Holger Dahl for begrundelsen).



Årets bedst timede jobskift

Med fingeren plantet på finanskrisens puls fandt Morten Albæk ud af, at det ikke længere var fedt at være direktør for Danske Banks afdeling for ideudvikling og innovation. Så var der mere medvind hos Vestas, hvor den kloge cand.mag. med det lækre hår nu er direktør for marketing og kundeoplevelse.



Årets imagetab

Supermarkedskæden SuperBeast blev grebet i at sælge kød fra stenalderen, og kunderne løb skrigende bort. Gode dyr var rådne - nu måtte butikkerne love bod og bedring. Og i Hellerup besluttede SuperBest fremover at holde sit navn halvhemmeligt, idet butikken i sin tilbudsavis er begyndt at kalde sig skiftevis 'Rotunden', 'Hellerup Foodmarket' og 'SuperBest'.



Årets slogan
'Yes We Can' løber med prisen, fordi det virkelig virkede for ham præsidentkandidaten.



Årets mest udskældte reklame
Forargelsen kom fnysende, da det viste sig, at en film på YouTube om en ung dansk mor, der søger faren til sit barn, var fake. Eller rettere del af VisitDenmarks markedsføringskampagne for goe gamle Denmark som turistmål. Få kunne forstå, at det var god reklame for fædrelandet, at "Karen" ikke kunne finde ud af at bruge prævention og i øvrigt havde fornøjelse ved at dyrke sex med en vildt fremmed mand. Andre syntes dog, det var på tide, at myndighederne fik den virale finger ud.



Årets undskyldnin
g
Mon ikke de fleste mener, at finanskrisen er bankernes skyld. Prisen for årets undskyldning må derfor gå til Danske Bank, der i en kampagne siger undskyld til kunder og offentlighed, fordi banken ikke har vist tilstrækkelig med rettidig omhu, sådan som en af bankens ejere ellers altid prædiker. Undskyld, nu skal vi nok passe bedre på pengene - og tage telefonen.



Årets fumletumler
'En skræmt konfirmand, der er alvorligt tissetrængende.' Sådan må kronprins Frederiks hær af spindoktorer (eller er der blot en enkelt deltidsansat?) have instrueret ham i at optræde, da han skulle tale om klima forud for COP 15. Og hvor var Frederik dog glimrende til at følge instruksen til punkt og prikke. Honnør, hatten af og flaget til tops for årets kommunikative fumletumler.



Årets selvmål
Hvis historien ikke passer med virkeligheden, er det værst for virkeligheden. Sådan tænkte indtil flere i Forsvarskommandoen. Resultat blev årets mest proaktive PR. Den kommunikative udgydelse var en - egenhændig - arabisk oversættelse af en bog om Jægerkorpset, så hele verden kunne se, hvor afsindig farlig sådan en oversættelse kunne være, og hvor godt det er, at vi har Forsvarskommandoen til at påpege faren. Men succes koster: Forsvaret blev et stk. forsvarschef mindre.



Årets ord
Perle.



Årets tweet
Solen dryppede i vandet. Troldænderne har dannet par. Karlo også glad på en lang tur. Go' morgen. - Forvirret? Bare rolig, her er tale om et udpluk af den radikalt tweetede Margrethe Vestagers Twitter-beskeder. Undskyld, men solen drypper? Troldænder? Karlo? Sendt til de mystificerede vælgere, som blot har endnu en grund til at løbe skrigende bort.



Årets mest cool reklamefilm
Selv om SAS er i krise, kan koncernen godt brænde igennem med reklamefilm, som man gider se igen og igen. Takket være lækre locations, fed musik og kendisserne Uffe Ellemann-Jensen, Nicolaj Coster-Waldau og Tina Dickow. Filmen med sidstnævnte er bedst. Den foregår bl.a. i Berlin, hvor Dickow synger hjerteskærende og segner af træthed. Filmen oser af Weltschmertz og går lige ind med sloganet 'Så godt som hjemme'. Reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners står bag.



Årets eftermæle
Tidligere erhvervs- og økonomiminister, tidligere leder af Det konservative Folkeparti, tidligere ph.d. (vistnok) i handelsvidenskab, ja kort sagt tidligere Bendt Bendtsen havde overladt roret til Lene Espersen og skulle til at hygge sig. Og se så, hvad f.eks. B.T. på kort tid fik skrevet af overskrifter: Bendtsen overtræder våbenloven, Bendt Bendtsen meldt for bestikkelse til værdi af 250.000 kroner, Bendt Bendtsen talte usandt om jagtture, Bendtsen var reklamefigur for BMW, Bendt Bendtsen og Gade fik jagt i Letland betalt, Bendtsen på jagt i arbejdstiden, Ministerbil hentede Bendtsens gevær, Bendtsen scorer kassen på bestyrelser. Mon ikke han opsiger sit abonnement på pressen i almindelighed?



Årets mediestunt
Skulle man tro på alt, hvad man læste ville TrygVestas direktør, Stine Bosse redde verden, integrationen og danskerne, blot fordi hun er Bosse. Hendes toppræstation var en vandretur i Nordspanien sammen med en hel indvandrerbande. Naturligvis med eget kamerahold og fuld dækning i TV-Avisen. 'Bosse redder banden,' jublede journalisterne. Brandgod boss-branding af Bosse. Årets næstbedste mediestunt var for resten statsminister Lars Løkke Rasmussens gymnastiske tortour Rynkeby.

God jul og bedre nytår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også