Zuckerberg møder EU
EU er suckers for Zuckerberg

EU-politikerne ville hellere tage selfier med Zuckerberg end stille kritiske spørgsmål. Her en svensk EU-politiker Cecilia Wikström i dumsmart selfie med Zuck.

Det omrejsende Zuckerberg-show fortsætter med spin i verdensklasse. Han er ikke kun eminent til at parere kritik, men også til at trylle kritiske spørgsmål om til ubetalelig PR.
Zuck på besøg i EU. Kilde: Getty Images. 
 
Få dage inden GDPR træder i kraft besøgte Facebook CEO Mark Zuckerberg Europa-Parlamentet i Bruxelles. Spørgsmål, der angik datasikkerhed, privatliv, diskrimination, disinformation, monopol, mobning, dark posts og terror, var velforberedte, direkte og mere kritiske, end da han gæstede Senatet og Repræsentanternes Hus i april. Men af uvisse årsager var parlamentet ikke forberedt på Zuckerbergs umanerligt gode evne til snedige undvigemanøvrer. I stedet for at svare spinnede han videre på de emner, der blev fremhævet som fx online mobning og terror: ”Sagens kerne er, at hate speech, online mobning og terror slet ikke hører hjemme på vores tjenester. Og for at undgå det må vi gøre os umage for at udvikle og effektuere vores retningslinjer.” Han nævnte i den forbindelse, at han er særligt stolt af, at de nu kan spore og fjerne 99 % af al-Qaeda- og ISIS-relateret indhold med særligt udviklede AI-teknologier.
 
”Facebook plays a positive role in elections around the world by helping leaders like you connect directly with voters” – Zuckerberg
 
Lejlighedstale af propagandistisk karakter 
Zuckerberg indledte høringen med en højstemt lejlighedstale for medlemmerne af Europa-Parlamentet. En tale, der klamrede sig skingert til værdier som tryghed og tillid og hyldede virksomhedens nye machine learning-algoritmer, der udover at kunne værne menneskeheden mod fake news også samler os i meningsfulde fællesskaber og sågar sikrer demokratiets beståen. En noget i bedste fald kæphøj og i værste fald propagandistisk afstikker aktualiteten taget i betragtning. Cambridge Analytica-skandalen handler netop om, hvordan visse befolkningsgrupper gennem firmaet blev eksponeret for politiske budskaber på baggrund af en psykologisk profil. Der er efterhånden lidt for mange whistleblowers og afsløringer i bunken til, at et sådan tryllenummer kan narre de fleste. Afsløringer, der bl.a. viser, at Facebook i 2010 og senere i 2012 foretog et eksperiment, der involverede 61 millioner mennesker i USA. Ved hjælp af små beskeder lykkedes det, ifølge bl.a. The New York Times, Facebook at generere 370.000 flere vælgere i 2010 og 270.000 i 2012. Det amerikanske valg i 2016 blev afgjort af 100.000 vælgere.
 
 
Selvregulering frabedes
Guy Maurice Marie Louise Verhofstadt, Belgiens tidligere statsminister og nuværende leder af Alliance of Liberals and Democrats for Europe, satte spørgsmålstegn ved, om Zuckerberg har mistet kontrollen, og om han overhovedet magter at håndtere situationen. Verhofstadt påpegede, at Zuckerberg siden 2003 har måttet undskylde over 15 gange. Han gik hårdt til Zuckerberg med en tilgang og tone, der er uvant i Silicon Valley, og rejste et væsentligt principielt spørgsmål: Skal en tech-virksomhed som Facebook overhovedet have muligheden for selv at stå for regulering? “Jeg er liberal, jeg går ind for det frie marked,” fremsatte Verhofstadt og sammenlignede situationen med finanskrisen, da bankerne insisterede på selv at stå for regulering. ”De sagde: ’Vi sørger for selv at regulere. Bare rolig. Vi klarer det selv.’ Men virkeligheden blev, at det gjorde de ikke, og det blev nødvendigt med en streng regulering.” Efter høringen skrev Verhofstadt på sin Twitterprofil:
 
 
Spin i verdensklasse
 
Det ligger sig tæt op af skudsmålet ”Spin i verdensklasse”, som The Guardian formulerede det, da Zuckerberg besøgte Repræsentanternes Hus:
 
 
Efter høringerne i april opnåede Facebooks shares den største stigning i to år. Genialt! Og på mange måder galt.
 
Under tirsdagens høring svarede Zuckerberg med de mange Facebookbrugere, der så med, som primære publikummer, at hans opgave er at genskabe tillid: grundpillen i hans butik; dén, der får folk til hovedløst at dele privatliv. Og også denne gang blev han reddet af høringnsformatet: De 17 parlamentsmedlemmer fik mulighed for at stille spørgsmål enkeltvis, hvorefter Zuckerberg leverede korte veltilrettelagte og værdiladede svar med tillid og tryghed for forbrugerne som rød tråd. Fantastisk set fra et PR- og forretningsperspektiv.
 
Flere danske såvel som internationale medier, bl.a. Columbia Journalism Review, har kritiseret det korte format, fordi det tillod Zuckerberg ultimativ ansvarsfralæggelse:
 
”Jeg skal forsøge at svare ordentligt på alle de spørgsmål, jeg kan, inden for den tid der er tilbage.”  
 
Opsummerende svarede han på følgende temaer: 

Data privacy
Facebook er i færd med at undersøge tusindvis af apps, der har haft adgang til brugerdata – måneders arbejde, så det er ikke muligt at svare.
 
Terrorisme
Facebook har udviklet en fantastisk AI-teknologi, der gør det muligt at fjerne op mod 99 %  af al-Qaeda- og ISIS-relateret indhold automatisk.
 
Disinformation 
Facebook arbejder på at underminere muligheden for at tjene penge på fake news.
 
Monopol 
En almindelig forbruger af sociale medier anvender 8 forskellige apps til at kommunikere med, så det er ifølge Zuckerberg ganske enkelt ikke sandt (han ejer selv de tre).
 
KILDE: THE VERGE
 
Læs mere her
 

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

Grafiker

Se alle job Indryk job

Job

Digital redaktør

Frist: 25. juni kl. 12.00

Konsulent

Frist: 1. august

Medlemschef

Frist: 1. august kl. 9.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.