|
WWF Verdensnaturfonden valg-jaggede lygtepælene
Stem for livet

Skrevet af
For første gang i Danmark går en NGO til valg. WWF melder sig ind i valgkampen med valgplakater, politiske budskaber og nogle af verdens mest truede dyr som spidskandidater.
WWF kom til envision med et ønske om at ville længere frem i folks bevidsthed og gøre en større og mere langsigtet forskel for de problemer, de har på dagsordenen. 
 
Det interessante ved WWF er, at mange af de problemstillinger, de vil løse, er for store til at blive løst uden politisk ageren. Det handler om fiskeriet, om landbruget, om skovrydning, om afgifter. Det er altså i høj grad politisk. Derfor så vi den kommende valgkamp som en oplagt mulighed for at gøre en større forskel for WWF’s fokusområder, simpelthen ved at tvinge WWF’s grønne indsatsområder ind på den politiske dagsorden – mens alle vælgerne ser på – og herigennem få politikerne til at forpligte sig til klimaet og i bedste fald gøre det til en del af deres partiprogram.
 
 
Valgflæsk vs verdens fremtid
Vi ville sammen med WWF bringe perspektiv ind i den danske valgkamp. Valgkampen kommer ofte til at gå lidt for meget op i mudderkastning, fejlfinding og detaljer, der alligevel vil ændre sig i praktisk virkelighed. Imens lider klimaet, og dyr og skove dør omkring os. Det er et lidt absurd paradoks, at valgkampen bliver en popularitetskamp over detaljer, når vi har så store, globale problemer, vi burde tage os af. Det var netop dette paradoks, vi tog udgangspunkt i, da vi udviklede kampagnen.
 
Idéen var, at WWF skulle køre valgkamp på samme præmisser som de politiske partier. Dvs. en hel traditionel form for valgkommunikation med et mix af valgplakater i Københavns gader, valgpatrulje, flyers, gocards, bannerannoncer og sociale medier – bl.a. en facebook-app, hvor man kan stemme på sin favorit-kandidat blandt seks udvalgte truede dyrearter.
 
 
Valgplakaterne satte valgkampens emner i et større perspektiv ved at stille dem direkte op over for de store, altoverskyggende klimaproblemer, vi kæmper med i dag. Vi vidste, at plakaterne skulle have kant og humor, hvis vi skulle trænge igennem valgstøjen og få taletid til at uddybe problemstillingerne, så vi gik hårdt til både rød og blå blok samt vores to statsministerkandidater.
 
Valgplakaten var det perfekte centrale medie i kampagnen, da konteksten gav budskabet klarhed, og det vakte stor opmærksomhed i det ellers meget forudsigelige valgplakatslandskab.
 
 
Alt imens valgplakaterne fik opmærksomhed i Københavns gader, kunne politikerne få en pandakrammer af WWF’s store, levende panda, der bevægede sig rundt i storbyerne når WWF gik på valgpatrulje. Pandakrammet opstod spontant på førstedagen, hvor en frisk WWF’er gav Morten Østergaard PandaLove for rullende DR kameraer. Siden efterspurgte politikerne også selv at få en klimakrammer af pandaen.
 
 

Valgplakaterne er hængt op! Se filmen, og del gerne. Under valget har WWF fokus på at sætte det grønne højt på politikernes dagsorden. Derfor går vi til WWFValg. Vær med til at huske politikerne på, at en klode i balance, klimaet og truede dyr er vigtige emner. Giv din stemme til kende her: bit.ly/WWFvalg.

Posted by WWF Verdensnaturfonden on 27. maj 2015
 
Virkede det så?
WWFValg har fået masser af omtale i digitale og trykte medier, på TV2 News, i P1 og i P4. Den kradse tone og fremgangsmåden har naturligvis været spydspids for de første omtaler.
 
Københavns Kommune mente at plakaterne var opsat ulovligt og pillede efter halvanden uge en del af valgplakaterne ned – WWF ankede påbuddet fra kommunen, og sagen er endnu ikke afsluttet. Trods plakaternes korte liv i lygtepælene levede de videre på de sociale medier – så budskabet trængte alligevel igennem, og det lykkedes WWF’s presseteam og envisions koncept at få mere klima ind i den politiske debat.
 
 
 
Og ikke mindst: Flere vælgere og politikere har blandet sig i debatten – via facebook, twitter og Instagram.
 
 
 
Exit poll
Indtil videre har knapt 3000 danskere stemt på deres favoritkandidat blandt de seks truede dyrearter og dermed skabt en lang række leads, som WWF kan arbejde videre med efter valget. Disse stemmer kommer også til at ligge på Miljøministerens skrivebord, når han/hun starter i sit nye job. Over en fjerdedel af de stemmeberettigede har i øvrigt i skrivende stund sat deres kryds ud for isbjørnen.
 
 

Relaterede artikler

Ups! PR-strategien er afsløret - Når kampene spidser til i den demokratiske debat, er der grundlæggende to veje, man som deltager kan følge. Vil man fort...
Fra holdning til handling - Spritkørsel er for tabere. Det er der bred enighed om her i kongeriget Danmark. Faktisk synes hele 97 procent af dansker...
Kampagne for ingenting - Vis mig din kampagne, og jeg skal sige dig, hvem du er. De sidste fire store kampagner fra de danske politiske partier v...
Når hensyn skal kommunikeres til cyklister - På opfordring af københavnske cyklister, afholdt Københavns Kommune en kampagne i 2011 og igen i 2012 ved navn ’Karmakam...
Social media crowds, kan du styre dem? - Sociale medier er et levende og uforudsigeligt sted, et organisk miljø, som kræver mere end en indholdsstrategi. Du skal...
Kvikke kampagner kæmper for samfundet - Reklamebranchens svar på Oscar-statuetten blev uddelt i sidste uge og vinderne blev 'Den Kvikke Vej' og 'Digital Post'. ...
Trends i valgkampen på de sociale medier - Valgkampen er sat i gang. Traditionen tro foregår der nu et forhindringsløb over lygtepæle og plankeværker for at få hæn...
Smid indsamlingsbøsserne! - Taber NGO’erne, når de går målrettet efter vores penge i stedet for vores engagement? Og er det så i stedet virksomheder...
Der er billeder, vi ikke behøver vise - Hvor går grænsen for, hvad man bør dele på Facebook? Det spørgsmål blev aktuelt i den forgangne weekend. Mange blev chok...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.