20 måder du kan shine på til møder

Hvorfor holder vi møder? For at samarbejde, dele information, bevise over for hinanden, at vores job ikke meningsløst – og fordi vi ikke nåede at fylde vores kalender med falske aftaler i tide. Her får du 20 tricks, der får dig til at owne de kedelige møder på din arbejdsplads.
Møder er kedelige og overflødige. På den anden side, kan de give dig mulighed for at vise dit lederpotentiale og din evne til at tænke analytisk og kreativt. Eller bare, at du er Kongen.
Møder er kedelige og overflødige. På den anden side, kan de give dig mulighed for at vise dit lederpotentiale og din evne til at tænke analytisk og kreativt. Eller bare, at du er Kongen.
Jo klogere du virker, desto flere møder vil du blive inviteret til – og jo flere muligheder vil du have for at fremstå klog. Og snart sidder du fløjtende i luksuskontorstolen og nyder udsigten som alle de andre administrerende direktører.
 
Her kommer 20 ting, du kan gøre, så du fremstår som den klogeste person i mødelokalet
 
1 Sig, at du lige skal afslutte noget
Gå ind i mødelokalet lidt før de andre, og læs dine e-mails. Når de andre kommer, får de en følelse af at træde ind på dit kontor. Efter at have budt dem velkommen fortæller du, at du lige skal afslutte noget og beder dem vente to minutter med at gå i gang.  Det vil give dig magt over dine kolleger, og de vil føle, du sidder over dem i hierarkiet.
 
 
 
2 Tegn et Venn-diagram
Det betyder ikke noget, at dit Venn-diagram fuldstændig mangler hold i virkeligheden, faktisk virker det bedre, jo mere unøjagtigt, det er. Inden du har lagt tussen på plads, er dine kolleger i gang med at diskutere størrelsen på cirklerne, og du kan dalre tilbage til din plads og fortsætte din Candy Crush-bane.
 
Andre diagrammer virker også. For eksempel disse:
Trekanten: Tegn en trekant med en pil på. Spørg ”fokuserer vi på det rigtige?”
Spanden: Tegn er underligt formet spand, og kald den en tragt. Sig ”vi bliver nødt til at beslutte os for den bedste vej til optimal customer aquisition.”
Strategi: Skriv ord som ’strategi’, ’mål’, eller ’handlingsplan’ med store bogstaver og dobbelt understregning. Og sæt dig så ned. Dit team ved, at du tager det her seriøst.
Pizzaen: Tegn en pizza med et spørgsmålstegn i. Sig, at hver projekt har sine stykker og at vi bliver nødt til at finde ud af, hvilke projekter der er de små stykker, og hvilke de store.
 
 
3 Oversæt procentmålinger til talesprog 
Hvis nogen siger ”Cirka 25 procent af os klikker på annoncen”, siger du ”altså én ud af fire”, mens du tager noter. Alle vil nikke enigt, imponerede og misundelige over dine matematikevner.
 
 
4 Sig: Lad os lige træde et skridt tilbage
Der kommer et tidspunkt i ethvert møde, hvor alle er enige – undtagen dig. Her kommer din mulighed for at sige ”hallo, kan vi lige træde et skridt tilbage?” Alle vil se på dig, forbløffet over din evne til at skære igennem massen. Følg hurtigt op med ”hvad er det det for et problem, vi i virkeligheden forsøger at løse?” Boom!
 
 
5 Gentag den sidste ting, nørden sagde – men meeeget langsomt
Lav en lille note til dig selv om nørden (der er altid en ingeniør, it-mand, sprogfessor eller andre nørder til stede på møder); husk hans navn. Nørden er stille under det meste af mødet, men når han taler, er det med overraskende krystalklare pointer. Lige efter, han har afsluttet sin guddommelige sætning, springer du ind: ”Lad mig lige forstå det her…” og så gentager du, hvad han sagde – meget, meget langsomt. Dine kolleger vil senere huske, at det var dig, der kom med de krystalklare pointer under mødet.
 
 
6 Gå ud med din telefon
 
Du er sikkert nervøs for, at folk tror, du ikke tager tingene alvorligt, hvis du går ud under mødet. Men sjovt nok synes alle, du er vildt interessant og vigtig, hvis du forlader mødet for at tage en ’vigtig samtale’. 
 
 
7 Vær selvironisk
 
Hvis nogen spørger dig, hvad du synes, og du helt ærligt ikke har hørt et eneste ord af, hvad der er blevet sagt den sidste halve time, siger du ”Helt ærligt, jeg har ikke hørt et ord af, hvad der er blevet sagt den sidste halve time.” Folk elsker selv-misbilligende humor. Ting som ”Måske kan vi bruge min skilsmisse-advokat” og ”Fuck, jeg ville ønske, jeg var død” virker også. De vil grine, sætte pris på din ærlighed, men vigtigst: De vil synes, du er den klogeste.
 
 
 8 Reager på alting, som om du ved det i forvejen
Reager på det dine kolleger siger, som om det er ret indlysende. Afbryd ham med ord som ”klart”, ”selvfølgelig”, ”det er indlysende” og ”nemlig”.
 
 
9 Bed om et eksempel
Når din kollega tager et problem op, skal du bede om et eksempel. Når han kommer med et, beder du om et mere specifikt eksempel. Når han giver dig det, siger du, at du virkelig har brug for mere end ét eksempel for at kunne se mønstret i det, han taler om. Foreslå, at I taler om det på næste møde, når han er klar til at komme med flere eksempler.
 
12 sætninger, der kan få dig ud af enhver knibe. 
 
 
10 Sig noget åbenlyst
Få dine kolleger til at være enige med dig i det du siger ved at sige noget, der er helt åbenlyst og som ingen kan være uenige i, for eksempel ”Det er, hvad det er”, ”vi skal gøre det her på den rigtige måde”, og ”vi skal have fokus på prioriteringerne”.
 
 
11 Sig, at alt, hvad du fortæller, er fortroligt
Fortæl dine kolleger, at de skal behandle det, du siger fortroligt. Det vil få alt hvad du siger til at fremstå virkelig vigtigt. Det vil også øge sandsynligheden for, at dine kolleger deler noget med dig, som er hemmeligstemplet. Det kan du bruge senere i dit arbejdsliv.
 
 
12 Kom med din objektive mening
Alle holdninger er subjektive – undtagen dem, du eksplicit framer som objektive. Når du begynder din sætning med ”helt objektivt set”, vil alt hvad du siger derefter blive betragtet som 100 procent korrekt. Helt objektivt set er det sådan, du bør begynde alle dine sætninger
 
 
13 Styr tiden
Mind alle om, at de skal gøre det kort, for ”vi vil jo gerne gøre det her møde kort”. Hver gang, du minder folk om, at tiden altså går, vil du fremstå som én med absolut tjek på tingene – selvom dine bemærkninger faktisk forlænger mødets varighed. Når det er din tur til at afrapportere på mødet, spørger du, hvor lang tid du har. Hvis svaret er mindre end fem minutter, siger du, at du altså har brug for seks minutter – og derfor venter til næste møde med at afrapportere (virker også, hvis du ingenting har at sige).
 
 
14 Mind alle om De Få Ressourcer
Ved alle allerede, at vi har for få ressourcer? Ja. Virker du stadig klog, når du nævner det? Helt klart.
 
 
15 Vær en drengepige
 
Er du kvinde, er du allerede bagud på point i mødelokalet. Men hvis du følger de her råd under dine møder med bosserne, får du mere power cred end dine medsøstre:
  • Brug sportsmetaforer
  • Giv hårde highfives
  • Opøv et bil-vokabularium
  • Lad aldrig noget lyde som et spørgsmål. Ikke engang spørgsmål
  • Komplimenter hans sokker (ja, det tog ham lang tid at købe dem)
  • Lav practical jokes
  • Citér The Big Lebowski
 
16 Sig, du lytter, mens du taster
Indskyd nogle få aha’er og mm-hmm’er engang imellem, mens du taster random ord ind i et dokument. Din multitasking vil imponere.
 
 
17 Spørg efter data
Brand dig selv som en data-baseret beslutningstager ved altid at bede om datagrundlaget for et udsagn. Hvis din kollega fremviser data, skal du spørge efter mere. Hvis hun har mere, bed hende om at opsummere. Når I endelig er færdige med at opsummere, er hendes data blevet gammelt, og du kan bede om nyeste data.
 
 
18 Sig ”Det er et virkelig godt spørgsmål”
Du køber dig tid til at regne ud, hvordan du undgår at svare på spørgsmålet samtidig med, at du komplimenterer en kollega.  Og ingen vil studse over dit lamme svar a la: ”Lad mig lige vende tilbage til det senere”.
 
 
19 Skab en analogi, som er så simpel, at den lyder dyb
Når alle prøver at få greb om et problem, så lav en analogi. For eksempel om en kage eller noget andet komplet urelateret. Dine kolleger vil nikke selvom de ikke forstår, hvordan det, du siger, relaterer sig til det, der lige blev sagt. Når du taler hen over hovederne på dem, virker du beåndet og kreativ, selv om sandheden er, at du lige sad og tænkte på kage.
 
 
20 Bed to eller tre kolleger om at blive, når mødet er slut
 
Når du beder udvalgte kolleger om at blive fem minutter mere, vil det få resten af mødedeltagerne til at spekulere over, hvad I skal tale om, hvorfor de ikke blev bedt om at blive, og hvad det er for et tophemmeligt projekt, du kører. Det højner din anseelse, selvom du bare vil spørge de tilbageblevne, hvem af dem der tager kage med på næste møde.
 
Rådene og illustrationerne er fra bogen: 100 tricks to appear smart in meetings, der er skrevet af Sarah Cooper.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job