Undersøgelse fra Publicistklubben om forskellen på kommunikationsbranchen og journalistikken
K-folket presser journalisterne

Skrevet af

Nikolaj Ingemann
Datajournalist

5 artikler

0 indlæg

Danske journalister er alt for lette at påvirke, mener et flertal af journalister. Kommunikationsfolk er dog ikke helt enige.

En ny stor undersøgelse fra Publicistklubben understreger, at der stadig er stor forskel på hvad kommunikationsbranchen og journalisterne mener om deres hverv. Én ting er de dog enige om: Det stigende produktionspres er et problem. 

 
 
Hvilke af de følgende punkter udgør i dine øjne de største udfordringer i den danske mediebranche lige nu?
 
Kommunikationsbranchens indflydelse på journalistikken
Der er i dag flere kommunikationsfolk end journalister i Danmark, og kommunikation fra virksomheder, organisationer etc. har aldrig været mere professionaliseret end nu.
 
Mener du, at danske journalister er for lette at påvirke for professionelle kommunikationsfolk?
Mener du, at kvaliteten af journalistikken i de danske nyhedsmedier generelt er blevet ringere i de senere år?

Relaterede artikler

Har du altid krav på at kende vinklen? - Er det okay at kilderne blot får rå citater tilsendt, og skal godkende i blinde? Det virker som et tegn på, at tilliden ...
41% læser deres nyheder på Facebook - De klassiske journalistiske nyhedskriterier væsentlighed (menneskers vilkår), identifikation (bare det var mig, godt det...
Sølvrævinderne slår igen - Det knopskyder med nye digitale medier i Danmark. Blandt de større og profilerede finder vi Føljeton, som blev lanceret ...
Nedlæg journalist-uddannelserne - Journalistik er et vigtigt håndværk, men det er ikke en videnskab og kan derfor ikke stå alene. Journaliststuderende er ...
Er Zetland mediernes svar på Alternativet? - Pakket ind i Danmarks lækreste design og baseret på nogle af de sundeste redaktionelle principper er Zetland sprunget ud...
K-briefing - kort og godt - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...
Kommunikation med det store K forrest - Den ene dag er k-direktøren med i ledelsen, den næste dag er k-afdelingen en del af HR, og den tredje dag skal synergier...
Medieindustri og politikere i parløb mod DR - Et parløb mellem private medieinteresser og blå blok kan svække public service i almindelighed og DR i særdeleshed, pote...
Til opstand mod den digitale pøbel! - Aldrig har vi haft så meget og så let adgang til viden. Og aldrig har vi haft så mange muligheder for at have dialog med...
Topledere elsker kommunikationsfolk - Kommunikation virker på bundlinjen og er en fast del af dagsordenen, når den øverste ledelse i de mellemstore virksomhed...

Giv din stemme

8 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Strategisk kommunikatør

Frist: 31. oktober

Praktikant til PR og kommunikation

Frist: 3. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.