K-brief uge 5

Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver uge i dit nyhedsbrev. Kforum kuraterer kort om kommunikation.
Need to know for k-folket uge 5
Need to know for k-folket uge 5
Har du helt styr på dine bots, og hvordan vi bedst muligt udnytter artificial intelligence? Har man irakisk pas, kan man nu skyde en hvid pind efter den amerikanske drøm, og hawks on a plane lagde nettet ned, uden at nogen vidste hvorfor/hvordan/hvad.
Velkommen til dit ugentlige k-overblik.
 
Job-hop denne uge:
Landbrug & Fødevarer har både ansat ny pressechef og ny kommunikationsdirektør i hhv. Søren Andersen og Christian Hüttemeier, mens Klara Sofie Svendsen forlader stillingen som ledende konceptudvikler hos Klub og går over til Metronome Productions. Felicia Elisabeth Jackson flytter derimod over til Klub son den nye arrangementschef. Alexander Peitersen indtager positionen som regional CEO for hele Publicis Communication i Norden.
 
De er på alles læber: chatbots. Selv DR Nyheder er hoppet med på vognen, så de kan servere nyhederne direkte ud til deres læsere via Messenger. Er du ikke med på vognen endnu? Så er du bagud. Infografik/O'Reilly
 
Vi lægger ud med at samle op på bots - den helt nye store trend. Hvordan laver man sin egen bot, og hvad skal den kunne? Dumme bots er ikke helt dumme endda. Artificial intelligence er buzzord på alles læber, og bot-apps som Chatfuel og Pandorabots vokser frem. Hertil introduceres flere nye buzzord i form af conversational design, og lige pludselig er tone-of-voice det vigtigste på diskussions-boardet. 
 
 
 
 
 
Kigger vi på det politiske diskussionsboard, ligger USA's præsident Donald Trump meget højt på læselisten. Sidste uge droppede han støtten til organisationer, der informerer om abort og prævention i ulande. Denne uge har et dekret med præsidentens autograf på resulteret i en masse fangede passagerer fra syv forskellige (muslimske) lande, som Trump ikke har handlet med, i lufthavne rundt omkring i USA. Det har udløst massiv international kritik, lokale protester og intern disloyalitet i justitsministeriet, som resulterede i en fyring tidligere på ugen. 
 
 
I relation til amerikansk politik så er fake news (eller alternative facts, som Kellyanne Conway introducerede på vegne af Sean Spicer) også blevet til et omdiskuteret begreb. Fake news sættes specielt i relation til det amerikanske præsidentvalg, og blandt andre Google og Facebook anklages for at have faciliteret spredningen af usande nyheder.
 
På Medium har Jonathan Albright lavet, hvad han kalder en Micro-Propaganda Machine, der fører fokus tilbage på roden til problemet: fake news-kilderne. Hans kort over nyhedsmedier, der driver den online-trafik, er farvekodet efter bagvedliggende interesser og politisk orientering. Disse medier i grafen er "synderne", der producerer indholdet - som Google og Facebook transmitterer - og er også bag al den trafik, der føres tilbage til nyheden. #MPM, som han kalder det, er lavet via en søgning i de forskellige nyheders URL, som har kunne relateres tilbage til de anførte nyhedssites.
 
 
I en hel anden boldgade blev nettet vendt på den anden ende, da en Reddit-bruger lagde dette op under forklaringen “My captain friend sent me this photo. Saudi prince bought ticket for his 80 hawks.” Efter lidt research fandt gizmodo ud af, at falke (som det viste sig at være) er relativt normalt gods i Den Persiske Golf. Faktisk så normalt, at der i 2002 blev indført falke-pas og at Etihad Airways har formuleret en falke-politik.
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også