Tips til intern kommunikation, jobkultur og ledelse
Alt om intern kommunikation

Skrevet af

Redaktionen Kforum

780 artikler

57 indlæg

Gør din kommunikationsafdeling selvlysende, øg produktiviteten, få gode ideer og realiser dem. Hold bedre møder, få styr på MUS, og undgå kedelige PowerPoints. Få inspiration til at lede motiverende eller til at kræve mere respekt fra din chef. Bliv klogere på normerne for et rart arbejdsmiljø, på forbilledlig intern kommunikation og på skarpe formater. Start her!
Vi samler lærerige artikler efter tema, så alle let kan finde dét Kforum-stof, der interesserer dem mest. Her får du et overblik over vores bedste om intern kommunikation, arbejdsmiljø og ledelse.
 
Overblik og ideer til intern succes
Kforum har samlet erfaringer fra danske interne kommunikatører og sat dem sammen med  25 suveræne råd fra internationale fagfolk. Og hvad beliggenhed er for ejendomsmæglere, er synlighed for kommunikationsfolk. Her får du 13 gode ideer til at blive set, synlig, ja ligefrem selvlysende.
 
I 2013 dokumenterede en stor undersøgelse af 50 af Danmarks største virksomheder, hvordan toneangivende danske virksomheder arbejder med intern kommunikation, som du kan lade dig inspirere af. Se også fire trends og 15 eksempler på best practise inden for intern kommunikation. Der er i øvrigt hele otte kommunikationsroller at mestre: social media-strategen, den interne samarbejdsfacilitator, teknologi-testeren, k-organisatoren, prækrise-kommunikatøren, relationsanalytikeren, omdømmemageren og k-måleren. Men vær ikke for fin til at yde lavpraktisk hjælp til dine chefer og kolleger – tit er et par ekstra hænder mere værd end gode råd. 
 
Husk også, at ideer kommer i vidt forskellige situationer og på uventede tidspunkter, så forvent mindre af den rutineprægede brainstorming, og brug i stedet disse 11 tips til at få geniale ideer hver dag.
 
Få gode gode råd til brainstorming gennem vores 11 tips. Kilde: Polfoto/Gary Waters.
 
Fire tilgange der trender for tiden
Der er selvfølgelig endnu flere spændende trends i branchen, men her er lidt at begynde med, hvis der skal nye metoder i brug…
 
Dashboarding: Du kan bygge et sejt, databaseret kontrolpanel til din afdeling, og du skal gøre det nu, for datarevolutionen forandrer også kommunikationsafdelingen, og det går stærkt.
 
Stealthstorming: Hvis din gode ide møder modstand, så drop de officielle kanaler og arbejd med ideen under radaren, indtil den har vist sin værdi.
 
Gamification: Brug elementer fra spilverdenen i den interne kommunikation – det giver gladere og mere produktive medarbejdere.
 
Erhvervsantropologi: Design k-services og k-produkter, der imødekommer et reelt behov hos medarbejdere og interessenter. Det handler om at komme ud i marken og gøre nogle reelle erfaringer.
 
Ledelse, mission og muligheder
De fleste virksomheder prioriterer i disse år ledelseskommunikation højere end før. Her er en guide til at undgå at spilde tid og ressourcer, når I vil forbedre jeres ledelseskommunikation. Mange taler også om, at the mission statement skal erstattes med the mission question, fordi spørgsmål får det bedste frem i folk.
 
Der bliver holdt over 1.000 formandsberetninger i Danmark hvert eneste år, men de er alt for kedelige. Læs, hvordan du kan forvandle beretningen fra ligegyldig pligtforestilling til vedkommende ledelses­fortælling.
 
Vær den inspirerende leder ligesom Leonardo DiCaprio i Wolf on Wall Street. Skab en ledelsesfortælling. Kilde: Polfoto/Mary Cybulski. 
 
Skal I implementere store forandringer, så vær opmærksomme på, at forandringsledelse kræver åbenhed. Og hvis tonsvis af tætpakkede PowerPoint-slides er den primære kommunikation, når direktøren skal præsentere forandringer hos jer, så tag det op til overvejelse. For en halv side om en presserende stor mulighed er bedre strategikommunikation.
 
Men hvis alt det her slet ikke er relevant, står du måske på den anden side af det hierarkiske hegn og er træt af at blive hundset rundt med? Så praktiser antiledelse, hvor du øver dig i at modsætte dig andres autoritet diskret og effektivt. Vil du gerne selv være en led leder, alle hader i hemmelighed, så følg disse ti råd til at tyrannisere dine medarbejdere
 
Inspirerende cases
Man kan lære meget af succeshistorier ... Juliane Marie Centret på Rigshospitalet har gjort k-politikken til et udviklingsredskab med medarbejderne i centrum i stedet for en spændetrøje af regler. Og Hørsholm Kommunes sociale intranet til 1700 medarbejdere har også været godt for både fagligheden og sammenholdet. Se også, hvordan Mærsk har udviklet deres virksomhedskultur i de senere år. 
 
Hvis du er nysgerrig efter at vide, hvad andre kommunikationsfolk laver, så har vi et indblik i hverdagen hos kommunikationschefer fra alle mulige spændende virksomheder. Vi har også en vurdering af, hvordan det gik, da der var sang og dans hos Lego.
 
Vær kreativ med grafisk facilitering og storytelling. Kilde: Gettyimages. 
 
Formater der duer
De lidt ældre kommunikationsformater bliver med jævne mellemrum udråbt til at være døde. Men danske NGO’er bruger hvert år millioner af kroner på at kommunikere til medlemmer gennem medlemsblade, og det er åbenbart ikke forgæves. Og i stedet for at lade årsrapporten lide en langsom (og kedelig) død er det på tide at give den et kærligt puf ind i nutiden. 
 
Men gamle, levedygtige formater skal selvfølgelig ikke stoppe kreativiteten…
 
Med grafisk facilitering kan mange ord samles i ét billede, hvor tegneserieagtige ikoner, symboler og storytelling skaber overblik i virksomheders strategier og projekter. Prøv desuden at bruge infografik til at forenkle komplicerede budskaber. En infografik kan bruges til nærmest alt, fx sælge dine produkter, fortælle din historie og visualisere årsregnskabet.
 
De mere tekniske værktøjer bør bestemt heller ikke undervurderes. Kommunikationsfolk, der vil gøre en forskel i deres virksomhed, bør rette langt mere fokus mod IT-afdelingen, som sidder med ekstremt afgørende opgaver. Tjek også ux-analytikerens gode råd til at bruge surveys som strategisk værktøj. Det tager højst fem minutter ;)
 
Lær af typiske fejl
Men alt er selvfølgelig ikke perfekt på kommunikationsafdelingerne landet over, og måske kan man lære lige så meget af det, der ofte ikke fungerer i intern kommunikation – fx en usynlig topledelse, vag strategikommunikation og forandringer, som medarbejderne ikke bliver ordentligt orienteret om. Undgå også de ti klassiske fejl, når du bruger PowerPoint – fx skal du ikke vise alt i listeform eller sætte logoer ind på hver side.
 
Videokommunikation er blevet vildt populært, så mange virksomheder sætter toplederen foran et kamera, når strategien skal ud over rampen. Men det er tit en dårlig ide, fordi chefen mister charme på video.
 
Og selvom følgende artikel ved første øjekast handler om et eksternt kommunikationsproblem, kommunerne har haft med uforståeligt bureaukratsprog, er pointen i høj grad gældende internt også: Dårligt sprog er dyrt.
 
Møder, MUS og mails
Vil I gerne have bedre kontakt til hinanden hos jer, er der også råd for det. Få inspiration til stormøder, der skaber retning, engagement og sammenhold. Eller prøv fire inspirerende mødeformater, hvor I får snakket igennem, husker at udnytte alle jeres egne ressourcer og spreder troen på, at den enkeltes idé og handling gør en forskel.
 
 
Forbered dig på næste MUS-samtale, og få sagt det, du har på hjerte. Kilde: Twitter. 
 
Men pas på – for de findes i alle typer organisationer og til alle typer møder: De 14 forskellige mødeslyngler, der skaber irritation rundt om bordet. Måske er du selv iblandt dem. Og dårlige mødevaner forstærkes, når fysisk distance komplicerer tingene. Her er fem irriterende videomødetyper.
 
Men måske er det snarere din egen nervøsitet, der irriterer? Uanset om det handler om nyt job, løn, barsel eller det tænderskærende fyringsmøde, er maven tit fuld af klamme natsværmere før mødet med chefen. Men frygt ej mere! Kforum udstyrer dig med en bullshit-bingoplade til enhver af disse ubehagelige situationer. Se også, hvordan du bedst forbereder dig til næste MUS-samtale.
 
Og før du sender flere mails i dag, så tag et kig på guiden til gode, personlige og passende afsenderhilsner i emails.
 
Jobinteraktion og arbejdsmiljø i udvikling
Åbne kontorlandskaber er kommet for at blive, selvom de tit ikke fungerer. Her får du derfor nogle gode råd til at skabe en åben kontorlandskabskultur, som alle kan holde ud.
 
Der kan også opstå akavede situationer blandt jer, nu hvor de fleste bruger kram som standardhilsen. Hvad er krammets takt og tone, og er kram passende på arbejdspladsen? Er du i øvrigt klar over, hvor stor effekt bordopstilling, bordform og valg af plads har på kommunikationen og din position i den? Her følger en guide til siddepladshierarkiet.
 
Men hvis du allerede sidder fint, er der måske noget andet, der generer. Fx at blive afbrudt. Hvis du tit bliver afbrudt af kække bemærkninger eller utålmodige spørgsmål, kan det være en hjælp at kende de mekanismer, der får os til at afbryde, så du bedre kan håndtere dem effektivt. Eller måske er det dig, der afbryder, fordi du skal videre? At afslutte samtaler høfligt er vildt svært og vigtigt – især på arbejdet. Her får du de fem bedste og de fem værste samtaleafslutninger.
 
Er du træt af at blive afbrudt? Lær alt om mekanismer, der får os til at afbryde. Kilde: Google. 
 
Husk også, at hver gang du præsenterer nogen for andre, brander du dem. Det er derfor, det er så vigtigt at præsentere andre med omtanke – og tænke over, hvordan de præsenterer dig. Vær desuden opmærksom på kulturforskelle, hvis du har internationale medarbejdere. Denne lille, illustrative kulturguide kan sende dig godt af sted til de andre nordiske lande.
 

Relaterede artikler

Dine medarbejdere laver også PR - Hvad er mantraet bag intern kommunikation, og hvordan knækker man som HR- eller kommunikationsansvarlig koden til at ska...
K-chefen: Død eller levende? - Enten risikerer k-chefen at forsvinde, fordi hun bliver overflødig og ligegyldig for forretningen - eller også får hun m...
Slamslogans - Slamsugere kan få os til at grine, selvom de lugter af lort. Det er god kommunikation. De er genial inspiration til alle...
Kan du konference? - 300 toplederes fulde opmærksomhed i to dage. Et budget, der runder fire millioner kroner. Et årsværk i interne planlægni...
Skub din leder ned fra ølkassen - K-rådgiverne bør skubbe lederne ned fra ølkassen, så de kan tale mere med deres medarbejdere. Det er den nære, regelmæss...
Verdens bedste mediestrategi for verdens bedste CEO - Harvard Business Review har netop kåret Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk til verdens bedste CEO. Hvad er hemmelighe...
Hvilken kreatype er du? - Kreativitet har aldrig været mere efterspurgt, men det betyder ikke nødvendigvis, at den kreative branche kan se frem ti...
Tjek titelhierarkiet i k-branchen - Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations-...
Starthjælp til bedre samtaler - Vi gør det igen og igen og igen og igen. Hver eneste dag indgår vi i mange forskellige samtaler. Og næsten lige så mange...
Ex-rådgiver for Corydon: Stor fan af DSB's kommunikation - De seneste fire år har Sten Kristensen været rådgiver for Bjarne Corydon. Før det var han pressechef for Socialdemokrate...
Kommunikation med det store K forrest - Den ene dag er k-direktøren med i ledelsen, den næste dag er k-afdelingen en del af HR, og den tredje dag skal synergier...
Lille app, stor impact: Slack-attack - Folk hører om Slack, folk taler om Slack. Nogle af os bruger Slack. Men hvad er det lige, det går ud på? Kan det virkeli...
Tænk altid kommunikation som interaktion - Det er næsten hverdagskost at høre ledere i internationale virksomheder fortælle, hvordan de ønsker at differentiere sig...
Fejl er okay - Fejl er okay. Eller? Langt de fleste virksomheder og organisationer påstår bestemt, at det er helt okay at lave en fejl ...
Fem k-råd fra Nets: dos and don'ts ved børsnotering - En børsnotering, eller en IPO (Initial Public Offering) i fagtermer, er at sælge en virksomhed helt eller delvist på bør...
Facebook Workplace bliver dødsstødet til dit intranet - Facebook har netop lanceret Facebook Workplace (tidligere Facebook at Work), som lige om lidt rammer din organisation. E...
Dit nye intranet er en robot - Robotterne er på vej. Hvad betyder det for os, de interne kommunikatører? Bliver vi arbejdsløse? Bliver vi bare endnu be...
Godt arbejde fra gode k-folk = god forandring - ​​​​​​​Forandringsdagsordenen har et jerngreb om de danske virksomheder. Ledere og medarbejdere, der i forvejen har nok ...
Fremtiden er freelance og hvad så? - Mange virksomheder holder kun i ringe grad øje med udviklingen. Men fremtiden kommer altså, og den kommer med en vis far...
Tager du lige en skilsmisse-selfie? - Må jeg gøre det forbi på Facebook? Hvordan fortæller jeg vores omgangskreds, at vi ikke længere er et par? Må jeg skrive...
Din virksomhed får Facebook Workplace i 2017 - Hvad kommer i kølvandet på et år, hvor Facebook Workplace som intranet er testet med positiv respons? Og hvor ord som di...
Find de bedste k-events HER - Mangler du et overblik over, hvad der sker i løbet af året af kommunikationsrelevante arrangementer? Ingen panik! Vi præ...
Ryd op i dit interne kommunikationsflow - Bliver din organisations kommunikationsflow omtalt som en jungle, en rodebutik eller udueligt til vigtig kommunikation? ...
Det sociale intranet - Det sociale intranet eller interne sociale medier vækker drømme hos virksomheder, som ser en mulighed for at involvere o...
Powerboost din procesfacilitering - Succesfuld forandring kræver et ærligt rum. Og ægte involvering af deltagerne, så de flytter sig, uanset om det gælder s...
Selvcensur på interne sociale medier - Selvcensur er udbredt blandt medarbejdere, når de kommunikerer på interne sociale medier. Det er et udtryk for en social...
Hold din egen imagefest - Berlingskes Guld Image-analyse 2017 er udkommet. Læs den, jubl med vinderne, græd med taberne, og nyd de mange reklamer ...
Fire råd til bedre møder - Lad mig komme med et lille frisk gæt: "Inden for de seneste år er du begyndt at gå til flere og flere møder". Og endnu e...
Forvandl din kollegaer til influenter - I virksomheden kæmper vi ikke med ad-blockers - alligevel kan det være svært at få sine budskaber og projekter igennem. ...
Bedre møder: Fra ritualer til problemknusere - Møder på arbejdspladsen overlades alt for tit til tilfældighederne. Det er dumt, for med få retoriske redskaber kan man ...
Kommunikerer du som en white walker? - Game of Thrones er ikke blot en hitserie af episke proportioner. Det er også en skatkiste af gode råd indenfor kommunika...

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Få mere ud af Facebook

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Boost dine budskaber med infografik

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 25. august kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 30. august
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag

Brug Snapchat strategisk og engager dine brugere

7. september

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.