2017 Edelman Trust Barometer
Eliten har også mistet troen på eliten

Vi så det ved folketingsvalget og folkeafstemningen om retsforbeholdet i 2015. Vi så det med Brexit sidste sommer. Vi så det med valget af Trump som den 45. præsident i USA. Og nu er det så officielt: Tilliden til den globale elite falder drastisk. Mere end halvdelen af de adspurgte i en stor undersøgelse foretaget af verdens største kommunikationsvirksomhed, Edelman, er utilfredse med både regeringer, medier, erhvervsliv og NGO’er.

Skrevet af

Mads Brenøe Lange

2 artikler

1 indlæg

Lige nu står de etablerede samfundsinstitutioner i den største tillidskrise nogensinde. Tilliden til regeringer, erhvervsliv, medier og NGO’er er i frit fald. 2017-udgaven af det internationalt anerkendte Edelman Trust Barometer viser det største fald i tillid nogensinde. Faldet i tillid er et globalt fænomen, og mere end halvdelen af de adspurgte føler sig svigtet af systemet.
33.000 personer i 28 forskellige lande er blevet interviewet omkring deres syn på de fire organisationsgrupper. Blandt de 28 lande finder man store globale aktører som USA, Kina, Rusland, Brasilien og Japan, samt ikke mindst store lokale europæiske stormagter som Tyskland, Frankrig og Storbritannien.
 
 
Tendensen for disse lande er helt klar: Med undtagelse af Kina har mere end halvdelen af befolkningen i de andre lande mistillid til systemet. Her skulle man måske tro, at det kun er den del af befolkningen med den laveste uddannelse, der har mistet tilliden til systemet. Men sådan forholder det sig ikke.
 
 
Eliten har også mistet troen på eliten
Eliterne selv har også en manglende tro på systemet. Omkring halvdelen af de 25 procent bedst lønnede, som har en videregående uddannelse og er de mest velinformerede, mener også, at systemet har svigtet. Alligevel er kløften mellem den tillid, som findes i henholdsvis den informerede offentlighed og den brede befolkning, vokset til 15 procent. De største forskelle findes i USA (21 procent), Storbritannien (19 procent) og Frankrig (18 procent).
 
"Konsekvenserne af den globale tillidskrise er dybe og vidtrækkende. Det begyndte med den store finanskrise i 2008, men på samme måde som den anden og tredje bølge af en tsunami så har globalisering og teknologiske forandringer yderligere svækket folks tillid til de globale institutioner. Konsekvensen er en ondartet populisme og nationalisme, hvor den brede befolkning fjerner indflydelse fra eliten," siger Richard Edelman, CEO for Edelman.
 
 
Flertallet af befolkningerne i de adspurgte lande har ikke tillid til systemets institutioner. Som det kan ses, er mistilliden vokset fra 2016. Det er den største nedgang i tilliden til systemet, der er set, siden man påbegyndte den slags målinger i 2012. 2/3 af de adspurgte lande har nu en majoritet af folk uden tillid til systemet.
 
Nyheder skal understøtte folks egne holdninger
Et andet opsigtsvækkende resultat fra undersøgelsen handler om, at folk i højere grad har tiltro til nyheder, der understøtter egne holdninger. 59 procent af respondenterne favoriserer således søgemaskiner i forhold til virkelige redaktører (41 procent). Samtidig er de næsten fire gange mere tilbøjelige til at ignorere en oplysning, der understøtter en position, de ikke selv tror på.
 
En ting er at være kritisk, men hvis det bliver til generel mistillid, er det et problem. Hvis du har afskrevet troen på politikerne, ikke stoler på nyhedernes ægthed og heller ikke engang stoler på NGO’er længere, står vi med et problem,” siger Casper Hyldekvist, direktør og partner i Primetime, som repræsenterer Edelman i Danmark - og nævner politisk populisme, social ulighed, dalende demokratisk deltagelse som konkrete effekter af øget mistillid.
 
Erhvervslivet er sidste tillids-bastion
Selvom erhvervslivet også har mistet anseelse blandt befolkningerne i de adspurgte lande, er det stadig her, man finder den største tiltro generelt blandt de adspurgte.
 
Dermed er virksomhederne også den eneste af de fire nævnte organisationstyper (medier, regeringer, erhvervsliv og NGO’er), der rent faktisk kan gøre noget ved den manglende tillid. Blandt de neutrale i undersøgelsen, altså dem der hverken har mistet tilliden eller har fuld tillid til systemet, svarer 58 procent at de har mest tillid til virksomhederne.
 
Omvendt befinder virksomhederne sig også på randen af mistillid. Erhvervslivet opfattes nemlig også som dem, der kan skubbe til folks frygt for fremtiden. Et flertal af de adspurgte (60 procent) frygter, at de risikerer at miste deres job som følge af globaliseringen. Virksomhederne besidder derfor en stor magt til at genoprette befolkningernes tillid til systemet over en bred kam.
 
Mellemgruppen mellem dem, der har tillid, og dem, der ikke har tillid til systemet, har mest tillid til erhvervslivet. Erhvervslivet rangerer også højt blandt de andre grupper, og derfor vurderes det, at erhvervslivet kan være primus motor i at oprette tilliden generelt til systemet.
 
Virksomheder har således på globalt plan relativt gode muligheder for at genoprette tilliden fra befolkningerne, hvis de vel at bemærke ikke bruger den stigende globalisering til eksempelvis at søge billigere arbejdskraft uden for landets grænser eller på anden vis forsøger at udnytte systemet.
 
Hvorfor er det vigtigt at undersøge tillid?
Det er 16. år i træk, at Edelman Berland har gennemført en analyse af befolkningernes tillid til systemet. Generelt er tiltroen til de samfundsbærende institutioner, såsom erhvervsliv, NGO’er, medierne og regeringerne, ligefrem proportionel med, om vi føler os sikre i vores tilværelse. Hvis folk først mister tilliden til de bærende samfundsinstitutioner, føler de sig heller ikke længere i sikre hænder. Derfor er tilliden til de store institutioner i vores samfund af meget stor vigtighed, hvis vi vil undgå kaotiske tilstande, som i sidste ende kan resultere i en undergravning af hele den sikre struktur, som særligt de vestlige, udviklede lande er kendetegnet ved.
 
Fakta om undersøgelsen:
2017 Edelman Trust Barometer er gennemført af analysefirmaet Edelman Berland og bestod af 20 minutters onlineinterviews 13. oktober – 16. november 2016 med mere end 33.000 respondenter i 28 lande. Både i den brede hhv. uddannede befolkning (= 25-64 år, videregående uddannelse; husstandsindkomst i top 25 procent; betydeligt medieforbrug og engagement).
 
Primetime er affilieret med Edelman i Danmark.

Relaterede artikler

Historisk lav tillid til regeringer verden over - Tilliden til erhvervslivet er stabiliseret, hvilket skaber den største kløft mellem tillid til regeringer og virksomhede...
Hvor troværdigt er samfundet? - Trust-barometret: De rige bliver rigere og rigere i et samfund, der bliver stadigt mere utroværdigt i den almindelige be...
The Big Idea Is Dead - "Et brand er summen af alt, hvad brandet foretager sig på tværs af PR, kommunikation, marketing, CSR, HR, butikker, call...
Politisk nostalgi i risikosamfundet - Fra Moskva til Istanbul. Fra Christiansborg til Washington – politisk nostalgi er blevet en dominerende og disruptiv kra...
Troværdig kommunikation efter Trump - Autenticitetszonen er blevet udvidet: Brugt rigtigt kan grovheder, løgne og direkte amoral styrke en politisk kandidat. ...
Tillid, troværdighed og relationer - Danske B2B virksomheder på sociale medier
#notsomuchaltergodt eller hvad? - Mette Bom tager pulsen på det danske ordforråd anno 2016. Hvad er beauty-bloggernes yndlingsord, hvilke hashtags spiller...
Den troværdige vej til troværdig reklame - Uanset om du kalder det retorik, manipulation, propaganda, salg, PR eller reklamer, det er din opgave at overtale. Dit s...
I Kina spiser de mennesker - I Kina måler man nu den enkeltes performance inden for sociale vaner, venner, arbejde, moral, politisk artighed, religiø...
Her er dit krypto-survival-kit - 2017 bliver året, hvor Snowdens krypterede smartphone-cover lander. Året, hvor vi ser lyset i "Dark Web" og nye anvendel...

Giv din stemme

12 stemmer
3,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.