|
Syv fælder du skal undgå at falde i
Sådan spotter du et useriøst webbureau

Er dit webbureau en stabil og troværdig partner, der kan honorere dine ønsker uden at love for meget? GettyImages. Credit: Peter Dazeley

Stil kritiske spørgsmål, og læg mærke til, hvor ærlige svar du får. Web er stadig en cowboybranche, og du risikerer at købe katten i sækken, så hold tungen lige i munden. Følgende bureauadfærd bør give dig nervøse tics.
Vend ryggen til sælgerne, hvis:
 
1. De lover dig oceaner af funktionalitet
Er der tale om et stort og komplekst projekt, kan du ikke bruge et fast tilbud til noget. Det giver ingen mening at tro, at man som kunde eller bureau kan stille alle de rigtige spørgsmål i starten og få et udtømmende svar. Der er alt for mange antagelser i starten af et projekt. Derudover vil du som kunde ofte ikke være teknisk klædt på til at vide, hvad de vigtige spørgsmål er.
 
Det er umuligt for begge parter at beskrive et system, man endnu ikke ved hvad skal kunne. Mange kunder efterspørger en proces, hvor alt hvad websitet skal kunne, er nedskrevet fra starten, den klassiske vandfaldsmodel. De tror, at det er "den sikre vej".  
 
Alarmklokken skal ringe, hvis der er for mange løfter på detailplan for tidligt. GettyImages.
 
Man skal være på vagt over for sælgere, der nikker ja til en sådan proces. En liste af funktionalitet kan virke trygt, men der er en overhængende fare for, at der for på papiret at have løst opgaven bliver skruet gevaldigt ned for kodekvaliteten, og lige præcis den del kan være svær for kunden at gennemskue.
 
2. De skøjter henover risici
Seriøse bureauer ignorerer ikke risici og usikkerheder. En alarmklokke skal ringe, hvis bureauet lover det hele til den halve tid og ikke fortæller om de problemer, der kan opstå. De useriøse bureauer lover guld og grønne skove og taler mulige problemer ned. Spørg ind til, hvad der er dyrt og risikabelt, og hvilke mulige scenarier der kan udfolde sig. 
 
3. De kan tilbyde dig alle kompetencer på højeste niveau
Mange websites kan uden problemer fødes ud af full service-bureauer. Men er projektet komplekst og vil I have creme de la creme? Så skal I højst sandsynligt have fat i specialister. Har man både kode, design, UX og projektledelse inhouse, kan alle kompetencerne umuligt være på allerhøjeste niveau.
 
Kan webbureauet det hele på papiret? Så er det sandsynligt, at kvaliteten nogle steder halter.
 
Af den naturlige årsag, at de bedste designere helst vil være sammen med de bedste designere, de bedste udviklere søger de bedste udviklere osv. Er ambitionsniveauet som i køkkenet på Noma, eller er Jensens Bøfhus fint til formålet? Er det førstnævnte, I stræber efter, så find et bureau, der har specialister og samtidig kan sammensætte det bedste hold med eksterne samarbejdspartnere.
 
Er udviklingsdelen outsourcet til udlandet, er der også en konsekvens. Husk, at ligegyldigt hvilken liste af funktionaliteter, du kigger på, så er det stadig mennesker og deres arbejde, du køber. Udviklere i udlandet kan sagtens være dygtige, men som følge af den ofte svære kommunikation pga. distancen og den store forskel i arbejdskultur risikerer du at få udviklet en masse features, der ikke giver meget mening i sammenhængen.
 
Det er vigtigt, at udviklerne er trænet i at forstå, hvilken forretningsværdi deres udvikling skal give, frem for bare at kigge på opgavelisten og krydse af.
 
4. De ikke behøver dig 
En alarmklokke bør ringe, hvis du får indtryk af, at du bare skal skrive under, og seks måneder senere dukker der på magisk vis et nyt website op. Er du som projektejer ikke løbende involveret, er der en overhængende fare for, at I får leveret en ‘færdig’ løsning med en masse funktionalitet, der er krydset af på en liste, men som ikke giver mening for jer og brugerne.
 
Det, I skal prøve at afdække, er dybest set, om bureauets fokus er på at levere jeres aftalte funktionsliste, eller om fokus er på at levere en rigtig god løsning. Find et bureau, som tænker i samarbejde frem for i ‘kunde’ og ‘bureau’.
 
 
5. De holder dig i god tro
Det er selvfølgelig svært at vide på forhånd, hvordan bureauet vil agere i aktion. Men prøv at fornemme, hvilket syn bureauerne anlægger på kunder; det er nemlig meget forskelligt. Går bureauet op i at levere udførlige rapporter, hvor I kan følge med i, hvad der sker på projektet, er det en klar fordel.
 
Rapporten skal opsummere, hvad der er lagt vægt på i perioden, hvordan tidsplanen har været, hvordan samarbejdet har forløbet, hvordan økonomien ser ud, og hvilke risici der er. Det er ikke rapporterne i sig selv, som er det vigtige, men gennemsigtigheden i processen - hvor meget af budgettet er brugt, og hvor meget af opgaven er løst? Hvilke beslutninger er der blevet taget undervejs?
 
Mange bureauer fungerer ved at holde kunden i god tro. Man lader dem ikke vide, når der er problemer; i stedet hopper og danser man for kunden for at redde situationen. For projektets skyld er det i din interesse som kunde at være in-the-loop. Undgå spil for galleriet - gå efter nogle, der tør fortælle dig den brutale sandhed.
 
6. De sælger dig, hvad det koster upfront
Total cost of ownership (TCO) bør være et fokusområde. Det kan godt være, at en leverandør kan love en billig pris på en løsning, men det er vigtigt at huske på, at en webløsning sjældent er afsluttet. Tværtimod er det en løsning, som skal kunne formes og forbedres over tid i takt med nye krav fra brugerne. Har bureauet fokus på CTO i den måde, de udvikler løsningen på?
 
Det kan være meget kortsigtet med en billig løsning. Bureauer, der kører med fast pris, har ofte ingen commitment til selve løsningen, de tænker kun på at løse opgaven med blik på features. For at holde en lav pris skruer de måske ned for kvaliteten ved at udvikle “spaghettikode”, som fejler fuldstændig, når websitet for eksempel skal opdateres. Hvad sker der, når verden forandrer sig, og websitet skal kunne noget andet eller mere? Er koden skrevet bæredygtigt, og hvor meget vedligeholdelse kræver det?
 
7. De lover dig gode deadlines 
Pas på med at sammenligne deadlines. De useriøse bureauer vil til salgsmødet sige: “Vi kan starte op i morgen”. Det, de reelt gør, er at sætte én udvikler på din opgave to timer om ugen, for at det skal se ud som om, man er i gang. Dette giver ingen reel værdi. Det, der giver værdi til projektet, er en realistisk vurdering af, hvad der giver mening for dit projekt. Gå efter mindre signalværdi og mere fornuft. 
 
Når alt kommer til alt, er det af afgørende betydning, at I kan stole på jeres bureau og i bedste fald se dem som en tæt samarbejdspartner. Det handler for alt i verden om at undgå en situation med et klassisk modsætningsfyldt forhold, hvor bureauet fokuserer på at bruge minimalt med tid på opgaven og bare få så meget funktionalitet over hegnet som muligt, og hvor kunden i den anden ende presser bureauet, som presser sine udviklere til at levere et forhastet stykke arbejde, der giver ringe værdi.
 
Det vigtigste er, at både kunde og bureau er drevet af at skabe den bedst mulige løsning frem for at være drevet af at dække sig selv af. Et ærligt bureau tør fortælle om mellemregningerne. Fordi der er en del teknisk specialistviden i webudvikling, kan der være mange blinde områder for kunden. Men et seriøst bureau tør inddrage kunden og oversætter teknisk sprog til et sprog, du som kunde forstår, frem for at bruge teknikken som et kærkomment røgslør. God fangst derude!

Relaterede artikler

Hvis dit bureau var en bil - Hvis jeg er en Mercedes, er du en Passat. Den personlige positionering via bilvalg er benhård på bureauerne. Og det går ...
Er din 2.0-konsulent en plattenslager? - Her kommer den store plattenslager-test med 10 spørgsmål, som du bør stille din kommende konsulent i sociale medier. Sva...
Konsulenterne fra helvede: løb fra regningen nuuuuuuuu - Konsulenter. Du kan ikke leve med dem, du kan ikke leve uden. De kan ødelægge din forretning. Til skræk og advarsel er h...
Verdens Bedste Kunde - At købe et designprojekt er nemt nok. Man ringer til en designer, siger, hvad man vil have, aftaler en pris og betaler. ...
McKinseyficeringen af vores liv - Fællesskabsdannelse er blevet en kompleks størrelse med digitaliseringen og fænomener som open source-netværk, sociale m...
De forbandede forandringer - Når man planlægger forandringer og digitalisering i store organisationer som eksempelvis det offentlige, er det nødvendi...
Se siloerne - Riv siloerne ned råber konsulenter i kor. Det er bare ikke så let, som det er sagt. Bevar siloerne, og du vil fortryde d...
Glem dagen: Grib mikro-øjeblikket! - I smartphonens tidsalder lever forbrugeren fra mikroøjeblik til mikroøjeblik, afhængig af det überaktuelle behov, som ha...
Leg med dit logo - Hjørnestenen i enhver visuel identitet er logoet - mærket - emblemet - det har vi lært i skolen (i hvert fald de af os, ...
Skal du være Googles guru? - Hvem skal afløse Peter Friis i stillingen som direktør for Danmarks største annoncemedie Google? Hvilke kompetencer skal...
Tænk altid kommunikation som interaktion - Det er næsten hverdagskost at høre ledere i internationale virksomheder fortælle, hvordan de ønsker at differentiere sig...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Bliv en schweizerkniv nu - Med medialiseringen og indtoget af sociale medier er kommunikation efterhånden blevet allemandseje, samtidig med at komm...
Ugens ananas: Julia Fennefoss Vollertsen - Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum h...

Giv din stemme

21 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Journalist

Frist: 19. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 29. januar

Kommunikationskonsulenter

Frist: 23. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.