Specialefejring og kåring af vinderen af Specialeprisen 2014
Og 2014's bedste k-speciale er...

Skrevet af

Redaktionen Kforum

790 artikler

57 indlæg

Blitzlys, rød løber og nedbidte negle. I går kårede vi årets bedste k-speciale og fejrede vinderne, de nominerede og alle de dygtige specialeskrivere, der deltog i #Specialeprisen. Læs, hvem der løb med titlen, æren og de 10.000 kr.
Med 52 skarpe, nytænkende og velskrevne specialer siger det sig selv, at det var sin sag at finde vinderen af Specialeprisen 2014. Ud af otte nominerede kårede vi i går første-, anden- og tredjepladsen – og som noget helt nyt ’Publikumsprisen’ - ved en fornem prisuddeling.
 
#Specialeprisen på Instagram. 
 
Veludformet, veludført og velfortjent vinder
Førstepladsen og de 10.000 kroner gik til Julie Dalsgaard Cornett, Julie Elina Lipsøe Jørgensen og Katrine Friediger Skanning for specialet ’Kunsten at ride på den kollaborerende bølge’. Specialet undersøger trenden deleøkonomi - at gå fra privateje til fælleseje - med fokus på vores fællesskabsfølelse og forbrugssamvittighed.
 
Om specialet siger juryen: ”Førstepladsen i Specialeprisen 2014 går til et speciale, som på virkelighedsnær og kommunikationsfaglig vis tager en helt ny markedstrend op. Specialet har et let og ligefremt sprog og en imponerende struktur, som evner at lege med den traditionelle specialeform. Specialet udmærker sig ved sin nytænkning og valg af teori samt metoderefleksion. Det forholder sig på forskningsmæssig vis kritisk til sit genstandsfelt og er enormt brugbart i erhvervsøjemed.
 
Juryen savner lidt mere systematik i udlægningen af specialets ”filosofi", men roser specialet for dets emnevalg og for at bringe noget helt nyt til det kommunikationsfaglige bord. Specialet bevæger sig op i en klasse af NYT, hvor mange vil følge efter, og derfor er det langt fra det sidste, vi har set til begrebet ’collaborative consumption’. Vi rider i den grad med på den kollaborerende bølge". 
 
Pssst: Fik du læst om de nominerede til Specialeprisen 2014? Find dem her
 
Vinderne af #Specialeprisen 2014. Fra venstre ses Julie Cornett, Katrine Skanning og Julie Elina Jørgensen. Stort tillykke!

Innovativ, inddragende og interessant andenplads
Andenpladsen og et gavekort til Torvehallerne gik til Marie Hune og Nanna Høg for specialet ’Fra affald til ressource’. Specialet arbejder i spændingsfeltet mellen forretningsudvikling, digitale medier og en brugercentreret tilgang for Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S (AVV) med fokus på, hvordan affald kan blive til forretning.
 
Om specialet siger juryen: ”Andenpladsen i årets specialepris går til et speciale, som på meget innovativ vis inddrager brugere, organisation og digitale medier på en branche, som de færreste ville betegne som sexet og fremme i skoene. Specialet er baseret på et kæmpemæssigt og grundigt arbejde med mange relevante analyser. Specialet er meget lækkert layoutet med egne modeller og med praksisnær, øjeblikkelig nytte for virksomheden.
 
Juryen efterlyser lidt mere designtænkning-teori og synes, at specialet har en smule for meget rapport-karakter. Specialets grafiske udformning og gode billedbrug er en fryd for øjet og komplimenterer specialets struktur. Specialet anlægger et bredt kommunikationsperspektiv. Det er tro mod den innovative, iterative arbejdsproces og inddrager både medarbejderworkshops, brugerinddragelse og digital strategi. Alt sammen leveret på en måde, så virksomheden kan implementere specialets løsninger med det samme.”
 
Specialeprisens andenplads. Fra venstre ses Marie Hune og Nanna Høg

Samfundsrelevant, CSR- og social media-fokuseret tredjeplads
Tredjepladsen og endnu et gavekort til Torvehallerne gik til Jens Jensen og Michael Kelleberg for specialet ’Danske Spil – til glæde og til gavn?’. Specialet omhandler Danske Spil med fokus på, hvordan virksomheden kan styrke relationen til forbrugerne gennem arbejdet med Corporate Social Responsibility (CSR) og kommunikation på de sociale medier.
 
Om specialet siger juryen: ”Tredjepladsen i Specialeprisen 2014 går til et speciale, som forholder sig praksisnært til en aktuel og samfundsrelevant problemstilling. Specialet er nytænkende i sin teori og er et veludført, klassisk kommunikationsspeciale. Juryen hæfter sig især ved specialets gode validitet og dets brugbare og skarpe anbefalinger. Specialet mangler en smule nytænkning i sin form, men dets emne er ikke set så veludført før. Virksomhedens forskelligartede produkter og deres separate markedsføringsmetoder og –aftaler bliver behandlet rigtig fint i specialet."
 
Specialeprisens tredjeplads-vindere. Fra venstre ses Michael Kellberg og Jens Jensen
 
Publikumsprisen
Som noget helt nyt har vi i år givet publikum en stemme og har ladet dem beslutte, hvilket af de otte nominerede specialer, de mente skulle løbe med sejren. Publikumsprisen gik til Thomas Albrechtsen og specialet ’Bekymrer de sig virkelig om os? – Eunoia og moderne politisk troværdighed’. Specialet undersøger (mis)forholdet mellem mediers og kommentatorers krav til politikere og de evalueringskriterier, som vælgere egentlig bruger.
 
En glad Thomas Albrechtsen modtager 'Publikumsprisen'.

Feltet i år
Hos Kforum er vi hvert år imponerede over de specialer, vi får i hænderne. Den kommunikationsfaglige vinkel er bred og specialeemnerne spændende, hvilket årets bidrag især har vidnet om. Specialerne har handlet om så forskellige emner som:
sundheds-, dyrevelfærds- og politiske kampagner, nudging, den israelske hærs brug af Twitter, humanioras anvendelse i samfundet, deleøkonomi, politik, journalistik og sociale medier, nyhedslæsning blandt unge, bæredygtighed, litteratur og ytringsfrihed, ledelse, HR og organisationsudvikling, digital selvforståelse, konfliktmægling, personaliseret reklame, teambuilding, retoriske analyser af politiske taler, politisk troværdighed og bindreklamer, markedsføring af genbrugstøj, influencers på sociale medier, økologiske madvarers emballagedesign, sproglige analyser af begreber som 'mavefornemmelsen', 'arbejdsrelateret stress' og ordet 'undskyld', sundhedsformidling til mænd, selvhjælps-lingo og kancellisprog, digital kommunikation og affaldsspild, journalistik, Google Glass, CBS' kandidatuddannelser, konflikthåndtering og takt og tone mellem journalister og kommunikationsfolk. Læs alle specialerne her.
 
Alle vindere af Specialeprisen 2014. Fra venstre: Thomas Albrechtsen, Julie Cornett, Katrine Skanning, Julie Elina Jørgensen, Nanna Høg, Marie Hune, Michael Kellberg og Jens Jensen. 
 
Livet efter specialet
Som optakt til selve prisoverrækkelsen havde vi i år fået et par dygtige oplægsholdere til at dele ud af deres erfaringer om rejsen fra specialeskriveriet til arbejdslivet. Søren Ravn fra Magnetix, som vandt Specialeprisen tilbage i ’12, fortalte om sin rejse fra Luhmann til Løn og gav tilhørerne gode råd om at holde integriteten intakt, gå efter interesserne og spille på personlighed frem for faglighed i jagten på drømmejobbet. Thea Sejr, selvstændig kommunikationsrådgiver i 'Retorisk Tale', delte ud af sine erfaringer med networking og personlig branding. En tur i svømmehallen og et smut forbi DR’s reception kan føre et hav af spændende opgaver med sig. Theas råd lød, at man skal dyrke sit speciale og profilere sig som specialist. Og sige ja tak, når muligheden byder sig. Thea har iøvrigt skrevet en af Kforums mest populære artikler i 2014 om 'vocal fry'.
 
Søren Ravn og Thea Sejr deler ud af deres erfaringer om rejsen fra specialeskriveriet til arbejdslivet.
 
Husk, at Kforum tilbyder gratis studiepladser på vores heldagskurser! Du kan læse mere om det her. Gå ind under 'praktisk info' på hvert kursus for at se, om pladsen er ledig.  

Det er fjerde år i træk, Specialeprisen løber af stablen. Og det er takket være alle jer dygtige specialeskrivere derude, at vi år efter år får udvidet vores kommunikationsfaglige horisont og får den sidste nye viden om kommunikation fra et hav af kommunikationsstuderende landet over. Herfra skal lyde et stort tillykke til årets vindere og en kæmpe tak til alle jer, som har været med i konkurrencen.
 
Dygtige specialeskrivere på den røde løber.
 
Alle billederne i artiklen er taget af fotograf Adam Garff.
 
 

Relaterede artikler

Har du skrevet 2015’s bedste kommunikationsspeciale? - Vi ved, du har slidt og slæbt for at færdiggøre dit speciale. Akademisk fnidderfnadder, postmodernister og diskursteoret...
Årets speciale-specialister - Hvordan skriver man et speciale i verdensklasse? Ifølge Specialeprisen 2015’s jury kræver det blandt andet, at specialet...
Har du skrevet 2017's bedste k-speciale? - Det har krævet blod, sved og træge teoretiske tankeprocesser at skrive dit speciale. Men nu er du omsider færdig, og det...

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Digital communicator

Frist: 26. oktober

Kommunikations- og kampagnechef

Frist: 1. november

Praktikant

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.