Speciale om twitters indflydelse på nyhedsformidling
Fra tweet til spalteplads

Skrevet af

Camilla Bech Madsen

1 artikler

1 indlæg

Camilla Larsen
Webkoordinator

1 artikler

0 indlæg

I dag er Twitter for alvor blevet et centralt værktøj for de danske folketingspolitikere i deres daglige kontakt med journalister og politiske aktører. De bruger bl.a. mediet til strategisk at gøre opmærksom på politiske holdninger eller emner over for journalister. Dette speciale undersøger, hvordan danske folketingspolitikeres tweets har indflydelse på den danske nyhedsformidling.
Twitter er populært blandt de danske folketingspolitikere. I skrivende stund har 116 folketingspolitikere en profil på det sociale medie Twitter. Det svarer til næsten 65 procent, hvilket er en stigning sammenlignet med slutningen af 2012, hvor omkring 40 procent havde en profil på Twitter.
 
På det sociale medie tweeter politikere jævnligt om alt fra politik til fodbold, og de kommenterer flittigt på andre tweets. På Christiansborg er Twitter sågar blevet kaldt ”Christiansborgs intranet”.

”Det er ret fascinerende, for det gør det let for folk at følge med og få nogle lidt sjovere input end det, der foregår på talerstolen. Og så er det politisk interessant, hvordan politikerne forsøger at påvirke debatten i egen retning,” siger digital rådgiver Astrid Haug til Politiken.

Men det er ikke kun politikerne, der er aktive på den digitale platform. Twitter er også flyttet ind i journalisternes værktøjskasse. Derfor behøver vælgerne ikke nødvendigvis at følge politikerne på Twitter for at få indblik i deres holdninger. Der ses flere eksempler på, hvordan tweets bliver citeret i netmedier, hvordan nyheder kan breake på Twitter, og hvordan en nyhedsrubrik bliver forhandlet på Twitter.
 
Specialet kaster lys over Twitters strategiske potentiale. Specialet giver i øvrigt anledning til yderligere spørgsmål: Når et tweet kan vinkle historier i medierne, hvilken betydning har Twitter så i forhold til at præge vælgerne? Har Twitter en betydning for, hvordan vi opfatter politikere og brands? Og hvordan kan tweets præge samtalen over middagsbordet?
 
Det interessante i denne sammenhæng er derfor, hvordan politikere agerer på Twitter i en tid, hvor mediebilledet har ændret sig, og hvordan Twitter præger indholdet i nyhedsmedierne, som læses af danskerne.
 
Specialet er skrevet af Camilla Larsen og Camilla Bech Madsen, Roskilde Universitet, og er blevet bedømt til karakteren 12. 
 
Læs hele specialet her
 

Relaterede artikler

De 10 vigtigste digitale trends i 2016 - Pentia har kigget i den digitale krystalkugle, og her er deres bud på 10 af de vigtigste digitale trends i 2016.
Her er Twitterkongen 2016 - Det absolut mest benyttede hashtag blandt danskere på Twitter var #dkpol, der blev brugt i over 800.000 tweets. Dernæst ...

Giv din stemme

28 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Kom til K-bar!

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Kursus

Skab en mere effektiv kommunikationsstrategi

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

Skab en mere effektiv kommunikationsstrategi

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag

Sprint: Ryk på dine idéer med lynhurtig konceptudvikling

19. april

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.