De studerende i centrum for kritisk diskursanalyse

Det er en hypotese for dette speciale, at den konkurrencesituation, universiteterne befinder sig i, resulterer i, at de må finde nye måder at gøre sig attraktive på, og at det afspejles i måden, de henvender sig til studerende på.

Med udgangspunkt i denne problemstilling undersøger specialet med teoretisk afsæt i den kritiske diskursanalyse, hvordan studerende positioneres gennem udvalgte tekster fra De Studerende i Centrum og studiesider på Syddansk Universitet med særligt det formål at udpege, hvilke konsekvenser det kan have, at bestemte subjektpositioner stilles til rådighed for den studerende.

Analysen viser, at teksterne indgår i et interdiskursivt komplekst system, hvor særligt en akademisk diskurs og forbruger-, nytte- og karrierediskurser kæmper om retten til at definere verden. Samtidig trækker en overvejende del af teksterne på en promoveringsdiskurs, som realiseres ved at låne træk fra reklamegenren. Analyserne udpeger tilsammen tre dominerende positioner: Akademikeren, karrierearbejderen og forbrugeren, hvoraf akademikerpositionen på trods af at positionerne konstrueres inden for diskursordnen i en institution, der traditionelt har været en akademisk højborg, er den svageste af de tre. Endelig udpeger specialet en række mulige konsekvenser af disse positioners forandring.
 
Læs hele specialet her.
 
Specialet er skrevet af Ditte Lund Iversen, Kandidatuddanelsen i Dansk, Syddansk Universitet. Specialet har fået karakteren 12.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også