Watch out for the Wearables

Den store opmærksomhed og interesse for reklamer, der omhandler bærbare teknologier, kunne pege på, at reklamerne i sig selv muligvis er mere fremtrædende og aktuelle end de faktiske produkter. Specialet undersøger, hvordan visuel retorik anvendes strategisk til at positionere ideologisk indhold, og diskuterer kritiske problemstillinger ved denne form for kommunikation.
Reklamer indeholder i dag i vid udstrækning ideologiske målsætninger, og de kommunikeres ofte ved brug af kulturelle ressourcer, som dermed skaber meningsfuld resonans i forhold til forbrugerne. Denne praksis er med tiden gradvist normaliseret, og som kommunikationsform tages den ofte ukritisk for givet. Reklamers evne til at skabe sociale og kulturelle forandringer er generelt marginaliseret – især i en tidsalder, hvor oplevelse og underholdning står som centrale værdipunkter.

Der ses en voksende ligegyldighed hos mange forbrugere over for reklamens ideologiske ambitioner, der opfattes mere som underholdning end som værdimæssige ressourcer på f.eks. på lige fod med litteratur eller kunst. De seneste innovationer inden for bærbare teknologier (wearables), såsom smarture (smartwatches), tiltrækker stor opmærksomhed, og den voksende offentlige interesse for teknologi, der udvider og ændrer den menneskelige krop, er bemærkelsesværdig.

Smarture er i virkeligheden små bærbare computere med funktioner, der rækker langt ud over det almindelige armbåndsur. I betragtning af smarturets vidtrækkende potentiale, er betegnelsen "ur" lige så misvisende, som Dholakia, Reyes og Bonoff (2014) fandt, at betegnelsen "phone" var for "smartphones". Reklamer for smarture præsenterer den menneskelige krop i nye teknologiserede perspektiver, pakket ind i specifikke kommercielle ideologier, som endnu ikke er kritisk undersøgt.
 
Den store opmærksomhed og interesse for reklamer, der omhandler bærbare teknologier, kunne pege på, at reklamerne i sig selv muligvis er mere fremtrædende og aktuelle end de faktiske produkter. Specialet undersøger, hvordan visuel retorik anvendes strategisk til at positionere ideologisk indhold, og diskuterer kritiske problemstillinger ved denne form for kommunikation. Det empiriske grundlag udgøres af tre reklamer for smarture på YouTube.

Forskning i visuel retorik har længe været fikseret på det stillestående billede, hvilket indebærer en negligering af det multivokale. Dette adresserer specialet ved dens analyse af video reklamer og tværdiciplinære metodiske tilgang, som kombinerer visuel retorik med reader-responce og diskursanalyse. Den kritiske undersøgelse af ideologisk indhold bidrager til en udvidelse af forskningsfeltet inden for markedsplads-ideologi, og beriger samtidig vores viden om makro-kontekster inden for forbrugerkultur i forbindelse med hverdagsteknologi.
 
Læs hele specialet her.
 
Specialet er skrevet af Jannek Sommer, Marketing, Globalization and Culture ved Syddansk Universitet, og har fået karakteren 12.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også