Speciale om magtforhold mellem forbruger og virksomhed
Den magtfulde forbruger

Med hjemmesider som Trustpilot, Facebook og Tripadvisor har forbrugere fået et utal af muligheder for at udtrykke og dele deres oplevelser og holdninger til brands. Dermed har forbrugerne i langt højere grad end tidligere fået muligheden for at hæve deres stemme og påvirke, hvordan brands opfattes. Specialet undersøger, hvordan nutidens magtfulde forbrugere påvirker, hvordan virksomheder skal tilgå kommunikation
Ved bare ét klik på en knap kan én persons holdning distribueres ud til tusindvis af andre ligestillede forbrugere - og nå ud et stort netværk af folk, som ikke engang kender hinanden. Dette stiller virksomheder i en ny position på markedet, da der stilles nye krav, og fordi virksomhederne ikke længere kan agere ud fra den holdning, at de er det absolutte centrum i kommunikationen. Med andre ord er virksomheder nødsaget til at flytte fokus fra dem selv og forholde sig til, hvad der sker omkring dem. Men spørgsmålet er så, hvilke nye krav og forventninger forbrugerne har til virksomhederne og deres kommunikation? Og hvordan kan virksomheder rent kommunikativt imødekomme disse, og endvidere tilpasse deres forretning til at imødekomme det ændrede magtforhold mellem forbruger og virksomhed?
 
Disse spørgsmål giver ”The Rise of the Empowered Consumer” svarene på, da specialet undersøger, hvordan nutidens magtfulde forbrugere påvirker, hvordan virksomheder skal tilgå kommunikation med henblik på at styrke deres brands. Specialet udvikler som svar herpå en ny kommunikationsmodel kaldet ’Corporate Conversations’, som ruster virksomheder til at tackle de kommunikative udfordringer, der eksisterer i dag. Modellen bygger på grundpræmissen om, at virksomheder skal kommunikere ud fra et dialog-baseret paradigme og åbne op for nye indsigter. Mere konkret bygger modellen på, at virksomhederne hele tiden er nødt til at sanse input i deres omgivelser og omfavne fleksibilitet i deres måde at drive forretning på for at kunne etablere sig som stærke spillere på markedet.
 
Læs hele specialet her
 
Specialet er skrevet af Stine Lundov og Sarah Tarp Logis, Economics and Business Administration, CBS, og har fået karakteren 12. 

Relaterede artikler

Generation Ztreet cred - Generation Z indtager arbejdspladserne om 2 år og er for alvor etableret om 12 i alle positioner. Hvordan kan du allered...
TV-flop: hverken Corporate eller Spin - TV 2 Business har lanceret et program, der skal sætte fokus på virksomheders kommunikation ud fra samme præmisser som po...

Giv din stemme

23 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Allround Communicator

Frist: 5. november

Kommunikations- og programchef

Frist: 10. november kl. 22.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.