Må vi bruge din aktuelle placering?

Før internettets og mobiltelefonens levetid vidste man som regel altid, hvor folk befandt sig, når man interagerede med dem. Dette ændrede sig, da internettet og mobiltelefonen vandt sit indtog. Dette speciale undersøger smartphone-brugeres viden, holdninger og adfærd i forhold til lokalitetstjenester, og hvad de bidrager med, i forhold til kommunikationen mellem mennesker, sociale relationer og identitetsskabelse.
Specialet “Må vi bruge din aktuelle placering” omhandler lokalitetsbaserede apps og tjenester.
 
Vores udgangspunkt for specialet, var at opnå viden om smartphone-brugere, der anvender lokalitetsbaserede apps og tjenester.
 
Da lokalitetstjenester er et forholdsvis nyt fænomen, vides det endnu ikke konkret, hvilken betydning det har/får for individer i samfundet. Dette understøttes også af Hjorth og Pink, Halegoau og Schwartz, som nævner, at der ikke er meget viden om, hvordan lokalitetstjenester påvirker folk.
 
“In particular we know little about the impact it is having upon people’s livelihoods, privacy, and identity” (Hjorth & Pink, 2014:3). However, studies concerning the combination of social media, identity performance, and place are still rare (Halegoua & Schwartz, 2014:1)."
 
Efter vi fandt ud af, at der manglede denne viden på området, var det relevant at undersøge, hvilken indvirkning lokalitetstjenester har på smartphone-brugernes liv og identitet.
 
Det kan være svært for både brugere og udbyderne at gennemskue konsekvenserne af lokalitetstjenester. Det var dermed interessant at undersøge dette fænomen, da det har, og i fremtiden vil have stort potentiale for at transformere den måde vi kommunikerer på.
 
”Location-based services have attracted considerable attention due to their potential to transform mobile communications and the potential for a range of highly personalized and context-aware services” (Dhar & Varshney, 2011:121).
 
Gennem en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, samt ni kvalitative interviews, fandt vi frem til fem begreber, der gik igen i det empiriske materiale. Behov/relevans, Skeptisk/muligheder, Privacy, Identitet og Sociale relationer.
 
Gennem en analyse af disse begreber fandt vi frem til at smartphone-brugere mest benytter sig af Locationbased-information services snarere end Geosocial services. Dette grundet i, at smartphone-brugere oftest kun benytter sig at lokalitetstjenester, når de har et praktisk behov.
 
Undersøgelsen viste ydermere, at mange smartphone-brugere er skeptiske overfor at skulle videregive deres lokationsdata, samt er skeptiske overfor, at deres lokation er kendt af deres sociale online-netværk.
 
Undersøgelsen viste videre, at lokalitetstjenester både har en positiv og negativ betydning for smartphone-brugernes online/offline identitet samt sociale relationer.
 
På baggrund af disse fund, er der opstillet en typologi af smartphone-brugere, der anvender lokalitetsbaserede apps. Denne typologi kan være nyttig for udbydere af disse apps, da de kan få mere viden og indsigt i deres målgruppe.
 
Læs hele specialet her.
 
Specialet er skrevet af Annesofie Walther Petersen og Nanna Munch Schwartau, Kommunikation på RUC, og er bedømt til karakteren 10.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også