Den skjulte verden

Hvad sker der, når virksomheder samler på mere information om deres forbrugere, end de i realiteten behøver? Dette speciale undersøger cookies, tracking og online privatlivsudfordringer i et designperspektiv.
Det er en herlig følelse, når man som forbruger oplever en god service. Det er på samme måde fantastisk, når man som virksomhedsejer får positiv feedback fra en service man har ydet. Det virker naturligt, at vi ønsker at kunne fastholde og blive ved med at forbedre sådan en følelse og derfor også den gode service. Men hvordan bærer vi os ad med det? Jo, vi opstiller et system, hvori vi får mere indsigt i forbrugerne. På den måde kan virksomheder bedre ramme potentielle kunders interesser og give dem, hvad de måtte vurdere som en god service.
 
Sådan et system lyder tilforladeligt og smart, men hvad sker der, når sådan et system går for langt? Hvad sker der, når virksomheder samler på mere information om deres forbrugere, end de i realiteten behøver? Hvornår handler det ikke længere om den gode oplevelse og hvordan kan vi trygt lægge sådan information i virksomhedernes varetægt?

Den triste sandhed er, at vi allerede lever i sådan et system, hvor det ikke bare er virksomheder, der har utrolige mængder af information om os, men med Snowden’s afsløringerne, endda også regeringer, som samler information om os uden vi lægger mærke til det. Overvågning kontra privatliv er blevet en verdensomspændende interesse, specielt efter Edward Snowden offentliggjorde de tusindvis af klassificerede dokumenter omkring det amerikanske National Security Agency (NSA). Hvordan udnytter vi bedst den nylige interesse til at udvikle en debat mod mulige løsninger, der kan beskytte privatlivet? Er vores sikkerhed nødvendigvis baseret på en ofring af vores privatliv? Modsat, betyder bevarelsen af sit privatliv et mere usikkert samfund?

Det er blevet tydeligt i vores samfund, at teknologien sætter fremtidens standarder. Det er teknologien, der rammesætter vores adfærd, da det er teknologien, som er vores måle- instrumenter. Når vi måler os på effektivitet, succes, social kunnen eller andet, vender vi os mod teknologien for hjælp for at blive bekræftet i vores færden. Vi lægger således vores tillid til teknologien, fordi den tager os så langt som den gør. Men hvad nu hvis vi har tænkt mere over at komme længere og længere frem med teknologien og glemt at udvikle sikkerheden parallelt undervejs? Er vores adfærd, information og benyttelse af teknologiens muligheder beskyttet, eller efterlader vi blindt bunker af information frit tilgængeligt til nysgerrige sjæle, når vi bevæger os rundt på nettet? Hvilket samfund er det vi i al hemmelighed er ved at opbygge, hvor udveksling, salg og profilering af data har skabt en milliardindustri, hvor vi ikke regulerer krav på tydelighed, ejerskab eller sikkerhed af dataindsamlingen? 

Jeg er ikke modstander af teknologi og ønsker ikke i denne opgave at portrættere et djævelsk billede af den teknologiske udvikling. Tværtimod. Som digital designer har jeg en stor tiltro til vores teknologi og mener den kan føre os til uanede muligheder. Men vi kan somme tider have behov for at kigge på kompasset og se, om vi er på rette vej.
 
Emnemæssigt tager ”Den skjulte verden” fat på et meget højttideligt og kommunikativt problem inden for tracking området. Den skjulte verden identificerer en kommunikativt fattig debat om tracking og tager hul på emner som privatliv og overvågning i undersøgelsen om, hvad der kan gøres for at fremme debatten om tracking.
 
Læse hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også