Meeting Nordjyske Halfway

Nordjyske Stiftstidende anvender i deres daglige redaktionelle arbejde den såkaldt Publicistiske Model til at skære historier til. Specialet belyser denne journalistiske model.
Denne specialeafhandling udvikler en model, som er et anvendeligt værktøj i medieproduktionsprocessen, samt er egnet til hele mediefronten.
 
Specialets blev født og materialiseret i mit praktikophold, som journalist, på Nordjyske Stiftstidende. I praktikforløbet blev jeg introduceret for virksomhedens egen model – Den Publicistiske Model til at skære historier til. Modellen er i sig selv et interessant ærinde med verden, med sin optagethed af og mål om at ét eller gerne flere af modellens tre kriterier; relevans, væsentlighed eller fascination, skal være opfyldt for at en historie kan bringes i avisen/nyhedsmediet.
 
Hvis man betragter alle tre kriterier som materielt-diskursive onto-semantiske konstruktioner, dvs. en gøren, som journalisten konkret gør brug af som et selektionskriterium er det interessant at se, hvilke praksisser der egentlig er tale om, og dermed hvordan modellen samlet set tilbyder sig som værktøj. Dernæst er det også spændende at se på den multimodale konstituering af historien som et forløb af foldninger over tid, sted og mening; space-time-matter manifolden, og her de in- og eksklusioner, der foretages ift. hvorvidt en historie hives hjem fra ’marken’ eller skrivebordet, og de co-konstituerende virkekræfter, der gør sig gældende i den sammenhæng.
 
Jeg fandt det derfor interessant at møde Nordjyske Stiftstidende ’Halfway’ ved at re-konfigurere Den Publicistiske Model, med henblik på at inkorporere en ethico-onto-epistemologisk re-orientering. Det vil være en udvikling af en model til mediefeltet, der udgør et anvendeligt værktøj i praksis, i medieproduktionsprocessen.
 
Processen og vejen frem til den endelige slutmodel, har bestået i en proces med en case, samt udbredelse ift. modellens øvrige ’brugere’ ved inddragelse af medieforskere. Modellen har derfor en rækkevidde ud over Nordjyske Stiftstidende, og gør sig derfor egnet til hele mediefronten. I modellens alsidighed kan den derfor anvendes som udviklingsredskab forinden en idé sættes i produktion, under som re-konfigurationsredskab eller efter som tjek-af-model.
 
Download specialet her

Specialet er skrevet af Simone Risom, Kommunikation ved Aalborg Universitet, og har fået karakteren 10.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også