Speciale om anvendelsen af sociale relationer som betalingsmiddel
Social Valuta: Når relationer bliver betalingsmiddel

Skrevet af

Karina Kjær
Insights Manager

1 artikler

0 indlæg

Som forbrugere bliver vi og vores købekraft ikke længere alene målt på antallet af kroner på bankbogen men også i stigende grad på antallet af følgere og venner på vores sociale konto. Hermed er der opstået et ganske nyt betalingsmiddel, en valuta udsprunget af ideen om værdibegrebet social kapital. Specialet undersøger derfor, hvordan social kapital kan defineres i en samtidig kontekst, hvordan denne værdi genereres og anvendes fra et forbrugerperspektiv, samt hvilken indvirkning kapitalformen har på eksisterende forbrugsmønstre.
Vi har i mange år anerkendt social kapital som en værdiform i sig selv, men kapitalformen har inden for de senere år gennemgået en udvikling, hvori sociale relationer nu direkte kan anvendes monetært i en transaktionskontekst. Relationer ses i dag i stigende grad således som en legitim betalingsform på lige fod med kontanterne og dankortet.
 
Specialet undersøger, hvad der sker, når der opstår en tendens som social valuta, der opererer i spændingsfeltet mellem forbrugerens livsverden og virksomhedernes markedsføring. Specialet stiller spørgsmål som: hvad sker der, når vi ikke længere kan trække en skarp linje mellem venskaber og reklamekanaler? Betyder denne udvikling, at vi ikke kun skal være på vagt overfor virksomheders markedsføring, men nu også rette det kritiske blik mod vores venners ageren på sociale medier?
 
Kan vi stole på, at deres anbefalinger ikke har et økonomisk motiv, men at de rent faktisk kan lide det produkt, de omtaler... hver gang? Eller er der i virkeligheden blot tale om et samarbejde mellem en virksomhed og en ambassadør?

Specialet søger at bidrage den eksisterende litteratur med en definition på social valuta, da tendensen endnu er så ny, at der ikke er skrevet megen forskningslitteratur herom. Specialets definition på begrebet bidrager derfor med et nyt perspektiv på forbrug og dermed en ny forståelse for forbrugeren.
 
Resultaterne er interessante for virksomheder, der anvender en social medie strategi såvel som de ambassadører, der udvælges til at indgå i sådanne strategier.

Specialet er skrevet af Mathilde Ramsdal Tavenard og Karina Kjær, Cand.mag.comm., Aalborg Universitet CPH og blev bedømt til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her

Relaterede artikler

41% læser deres nyheder på Facebook - De klassiske journalistiske nyhedskriterier væsentlighed (menneskers vilkår), identifikation (bare det var mig, godt det...

Giv din stemme

40 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.