Speciale om Legos brand
Når klodserne ikke passer

LEGO brandet bliver sjældent nævnt i en negativ kontekst, og derfor fangede det folks opmærksomhed da en video på YouTube fra 2014 indikerede, at LEGO er mere eller mindre skyld i Arktis' forfald. Specialet undersøger LEGOs virksomheds- og krisekommunikation i konflikten med Greenpeace i 2014.
I det danske erhvervsliv er LEGO en af de største og mest betydningsfulde aktører. De er kendt for at have en særlig kultur og arbejdsmåde - til dels på baggrund af deres produkt, men også på grund af virksomhedens unikke og lange historie.
 
LEGO brandet bliver sjældent nævnt i en negativ kontekst, og derfor fangede det særligt min opmærksomhed da jeg så en video på YouTube, der indikerede at LEGO er mere eller mindre skyld i Arktis' forfald. Videoen fik stor opmærksomhed og blev omtalt flittigt i medierne og på de sociale medier. Samtidig haglede kritikken ned over LEGO i medierne - både i Danmark og udlandet. Men hvor var LEGO i alt det her? Hvorfor hørte man ikke noget fra dem?

Heri tager mit speciale sit udgangspunkt. Jeg ønskede at undersøge i hvor høj grad det påvirker en virksomhed som LEGO, når de bliver mødt med så omfattende kritik i medierne, hvordan eller hvorvidt bør de svare på tiltalen og ikke mindst, hvor meget spiller deres gode image ind i sådan en krise.
 
Mine undersøgelser viste at LEGO, ifølge teorien, burde have reageret og handlet langt mere proaktivt som svar på krisen. Deres omdømme, historie og produkt er medvirkende til at de slipper afsted med at være involveret i konflikter, der potentielt kan have konsekvenser for deres omdømme - og dermed forretning - uden at det skader dem.
 
Læs hele specialet her
 
Specialet er skrevet af Ditte Schytte Dahl, Informationsvidenskab på Aarhus Universitet, og blev bedømt til karakteren 10.
 

Relaterede artikler

Gæt remsen: Lego, Lego, Lego, Novo. - Blygrå skyer hænger tungt, ulvene hyler og lyset svinder. Det er livet for nogle selskaber i det danske omdømmelandskab....
Sass er suveræn, Løkke er sløj - Krisehåndtering testet på Henrik Sass Larsen, Morten Bødskov og Lars Løkke Rasmussen. Kan de kommunikere på den rigtige ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 1. november

Praktikant

Frist: 15. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.