|
|
Sneakerbørsen StockX
Glem aktier. Invester i sneakers

På den nye sneakers-børs, StockX, har du mulighed for både at købe og sælge de såkaldte "deadstock"-udgaver.

Skrevet af

Peter Stendal
Freelance skribent

1 artikler

0 indlæg

Der er godt nyt til sneakers-lovers og private investorer. Nu er det slut med at ærgre sig over, at man aldrig fik købt de nye Air Jordan på USA-turen sidste år. På en ny sneakers-børs kan man nu finde alle de klassiske sneakers, box fresh, aldeles ubrugte og til skyhøje priser. Og hvis du er træt af de sløje afkast på aktier, så prøv med et par Jordan 4 Retro Eminem Carhartt i stedet, de er steget 11.000 % i værdi på under et år.
Den nye sneakers-børs StockX åbnede i februar 2016, i første omgang kun i USA, men selskabet bag har ekspansions-ambitioner. StockX varsler en ny tid for handelsplatforme som eBay og Den Blå Avis og har potentialet til at forvandle gensalgsmarkedet fra et dunkelt og ildelugtende marked fyldt med skuffelser til et ultra-effektivt marked med gennemsigtige priser og kvalitetsvarer. Børsen starter med sneakers, men vil med tiden udvide med andre samleobjekter som for eksempel ure, vin, tasker og klassiske biler.
 
StockX er den nye onlinebørs, hvor du kan købe og sælge sneakers. 
 
Ingen sure gummisko her
Gummiskoene på StockX er ikke udtrådte, svedige gummisko. Der handles alene  ”deadstock”-udgaver, som aldrig har været brugt og stadig har den originale indpakning. Skoene har ikke været så dyre ved første salg, typisk mellem 100 og 300 USD. Men nogle af de dyreste modeller på børsen er de sjældne modeller, som oprindeligt blev solgt i et meget lavt antal for at skabe hype.
 
Efter at de er blevet udsolgt på få minutter i almindelige detailbutikker (mursten eller digital), overgår de til et efterliv i det sekundære marked, hvor udbuddet slet ikke står mål med efterspørgslen og prisen eksploderer i et ureguleret wild west. På den måde kan et par almindelige sneakers forvandles til gadens svar på haute couture. Og så kommer kenderne, samlerne og investorerne på banen.
 
 
Se medgrundlæggeren af StockX Josh Luber analysere sneakers-markedet i en TED Talk fra 2015.
 
 
Handl sneakers, som du handler aktier
StockX er opfundet og bygget af et par street savvy, hiphop dudes med en passion for sneaks. De var blevet trætte af ublu priser, dårlig kvalitet og snyd, når de handlede sneakers, så de lavede en kopi af børserne for aktier og råvarer. På sneakers-børsen får potentielle købere og sælgere tonsvis af data, der gør handlen lettere.
 
 
StockX kan man for hver skomodel finde seneste salgspris, gennemsnitlige priser over det sidste år, højeste udbud og laveste efterspørgselspris, fuldstændigt som på en almindelig børs.
 
Når ægtheden er bekræftet, skal der sniffes
Når udbuds- og efterspørgselsprisen møder hinanden i et magisk øjeblik, går maskineriet i gang. Handlen lukkes, og sælger sender skoene til StockX i Detroit, hvor skoenes ægthed og stand verificeres. Kan de godkendes, får de et lille tag og skibes afsted til køberen. StockX tager 10 % af salgsprisen for at facilitere handlen. Og så kommer sandhedsøjeblikket, hvor den forventningsfulde sneakerhead kan unboxe sit begær og tage et dybt sniff af de ekslusive og jomfruelige sneakers.
 
 
Sko, investeringer eller narko?
En særlig feature på StockX er portfolioerne, hvor brugerne kan fremvise deres sneakersamlinger. Den mest værdifulde samling består af 533 sko til en værdi af 351.000 USD værd (2,3 mio kroner). Her bliver det tydeligt, at StockX er lavet af sneakerheads til sneakerheads, for åbne portfolier finder man ikke på almindelige børser. Med de åbne portfolier bliver samlermanien blåstemplet, samtidig med at de skaber et begær efter at komme højere op på ranglisten over de bedste samlinger, hvor man kan nyde respekten fra alle dem nedenunder. 
 
Men når nogen samler sneakers for mange hundredetusinde kroner, må man spørge sig selv, om skoene er brugsgenstande, investeringer eller et drug? De er nok lidt af det hele.
 
StockX kan man anonymt prale med kompositionen og værdien af sin sneakersamling. Og ikke mindst få et ultra-labert data-break-down på samlingen.
 
Hvad er dagens kurs på en iPhone?
Med StockX er det slut med at sidde og sammenligne priser alverdens steder. I stedet er alle relevante data samlet ét sted, så køber og sælger kan træffe fuldt oplyste beslutninger i et friktionsløst paradis. Det er økonomernes våde drøm, der er gået i opfyldelse. De havde nok ikke regnet med, at det ville ske med sneakers som den første varekategori, men konceptet kan udvides og skaleres til andre samlerobjekter på det sekundære marked.
 
Og det kan i princippet også udvides til at omfatte alle varer på det primære marked, sådan at forbrugeren kan se alle priser på den samme bog, pizza eller telefon i forskellige detailbutikker. Ligesom Pricerunner tilbyder nu, men også med historiske priser og med muligheden for at byde på varer og dermed påvirke priserne. I det helt store perspektiv betyder ”en børs for ting”, at forbrugerne via digitale medier pludseligt kan træde i karakter som efterspørgere og få indflydelse på prissætningen.
 
Slut med vejledende priser, nu hedder det ”Hvad er dagens kurs på en iPhone?”
 
Kanye West med et par Adidas Yeezy Boost 350. Siden de ramte markedet i 2015 er de steget 650 % i værdi. Tjek selv på StockX.
 

Relaterede artikler

Nettohund napper designer-godbid - For at lave den perfekte lortestorm har du brug for 1. en skurk, 2. et offer og 3. en meget delevenlig video. Anne Black...
Leg med dit logo - Hjørnestenen i enhver visuel identitet er logoet - mærket - emblemet - det har vi lært i skolen (i hvert fald de af os, ...
Hvad vil du overhovedet med dit design!? - Hvem er det, vi designer for? Hvis det er os selv, så er vi på rette spor, hvis ikke, så skal der ske en radikal ændring...
Robotten, min best friend forever - Er din næste kammesjuk en computer? Om et par år er det ikke svært at forestille sig en virkelighed, hvor vi kan tale me...
Nostalgitrip med Pikachu - Sommeren 2016 vil blive husket for den omsiggribende dille, Pokémon Go, med over 100 millioner downloads. Tusindvis af i...
Gamle kvinder er det nye sort - Susan Sontag talte i starten af 1970’erne om ”den dobbelte standard” – at kvindelig attraktivitet kun har én alder og st...
Få et superforhold til din superblogger - Når man som virksomhed indgår i influencer-samarbejder, bør man gøre sig en række overvejelse for at samarbejdet bliver ...

Giv din stemme

12 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Ugens profil

Gitte Rosholm

Gitte Rosholm er tiltrådt som Head of People and Culture Communication i Nordea. Gitte kommer fra en stilling som Managing Partner i bureuaet Coreworkers og har tidligere arbejdet for blandt andet Advice og DR. 
Ønsk tillykke til Gitte Rosholm

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.