Én ting er at skrive personligt til dine læsere, så de ikke føler, du er en robot. Det forsøger de fleste at efterleve i dag.
Noget andet er personligt, skræddersyet indhold – særligt udvalgt til den pågældende læser afhængig af adfærd og kundeforhold. Det trender, og det konverterer. Personligt indhold styrker relationen og skaber likability. Og dem, vi godt kan lide, stoler vi mere på.
9. SAMMENHÆNGSMARKØRER
Vi stoler mere på budskaber, vi har let ved at forstå. Det hæver altså tilliden til dig og sandhedsværdien af din tekst, hvis dine læsere forstår, hvad du skriver.
Det er nærmest et mantra, at en god tekst er kort og præcis. Korte og præcise tekster er også vigtige, men mange kommer i redigeringen til at fjerne vigtige ord, der skaber sammenhæng og mening.
Brug derfor sammenhængsmarkører, som gør teksten mere flydende og lettere at forstå.
Eksempler på sammenhængsmarkører: så, derfor, fordi, men, som følge af…
Pointe: Husk ord og fraser, der forbinder dine budskaber, så din tekst flyder og bliver nemmere at forstå.
10. GENTAGELSER
Vi stoler mere på budskaber, vi hører flere gange. Det er i sin natur temmelig irrationelt – velkommen til
menneskeaben i jakkesættet.
Det betyder, at hvis du for eksempel sælger børnevenlige rejser, så skriv ord som familie, børn osv. flere gange, end du finder behageligt.
Pointe: ”Fortæl dem, hvad du vil fortælle dem. Fortæl det. Fortæl dem, hvad du lige har fortalt dem.” – Aristoteles.
11. CALL TO ACTION
Hvad er den vigtigste handling, dine læsere skal foretage, når de har set eller læst din tekst? Hvis du ikke kan svare på det, skal du lade være med at skrive. Kommunikation handler aldrig kun om at informere.
En klar og tydelig call to action er afgørende for høj konvertering. Sælger du et produkt, så vær sikker på, at læserne hurtigt kan finde en konverteringsknap eller et link, der leder dem videre.
Det kan betale sig at eksperimentere med din call to action – både simple ordvalg (som ’min’ eller ’din’), farver og placering betyder meget for konverteringsraten.
Pointe: Definer den vigtigste call to action, og fremhæv den for læserne.
12. TEST, TEST, TEST
Konverteringsoptimering er efterhånden en videnskab i sig selv. Og der findes mange metoder til at teste dine tekster. Det vigtigste er, at du gør det – og finder den metode, der fungerer bedst for dig.
Tester du ikke, har du ingen anelse om, hvad der virker og ikke virker for forskellige segmenter og målgrupper. Det hører fortiden til. Og glæden ved at sætte god kommunikation på formel må du ikke gå glip af. Det er sjovt!
Højre billede havde en 304 procent højere CTR (click through rate) end billedet til venstre (kilde: 7 universal conversion optimization principles, Michael Aagaard).
Har du i øvrigt en kollega, der standhaftigt holder på ”sandheder”, som at en effektiv emnelinje kun må være 40 tegn, skal vedkommende have et lille dask med Føtæsk-handsken. Der findes ingen endegyldige sandheder om effektiv konvertering. Det ændrer sig løbende og er afhængigt af brand, emne, din målgruppe, hvor meget målgruppen skifter, hvor loyale de er, påvirkninger udefra osv.
Amazon ændrer design og tekst på hjemmesiden flere gange dagligt, fordi brugernes adfærd konstant ændrer sig.
Pointe: Hav en metode for, hvordan du tester dine tekster. På den måde har du et konkret udgangspunkt for evaluering og optimering.