K-folk: Derfor bør I bevise jeres værd

Sponsoreret indlæg fra Meltwater. Rollen som kommunikationsansvarlig handler i dag ikke kun om at skrive og udsende nyheder. Det handler i høj grad om at kunne dokumentere KPI’er og assistere ledelsen ved at opdage trends baseret på data i realtid.
Med den kommunikationsansvarliges plads på ledelsesgangen, ligger fokus på at præsentere relevant data om konkurrenter, markedet og tendenser for ledelsen.
Med den kommunikationsansvarliges plads på ledelsesgangen, ligger fokus på at præsentere relevant data om konkurrenter, markedet og tendenser for ledelsen.
I vores arbejde med mediebranchen oplever vi en dygtiggørelse af kommunikationsfolk. Man er generelt blevet mere opmærksom på, at rollen som ansvarlig for kommunikation kræver mere indsigt i data, trends og interessenter, end man tidligere har oplevet.
 
En rolle i udvikling
Rollen som kommunikationsansvarlig handler i dag mere om at kunne dokumentere en fremgang i KPI’er og ROI fremfor at bevise sit værd gennem bløde værdier og presseklip.
 
Det handler om, at være proaktiv og reagere på udvikling og tendenser. I en rolle, hvor sociale medier, som er en nyhedskanal i rivende udvikling, er så essentiel, er det vigtigt for virksomhederne at kunne reagere hurtigt på data i realtid.
 
Mange kommunikationsfolk får mere fokus på, hvad CEO’ens mål er, og hvordan de byder ind med relevant viden og data til at opnå dette.
 
Hos Meltwater taler vi med kommunikationsafdelinger fra mange forskellige virksomheder hver dag. Selvom vi stadig støder på holdningen: ”KPI’er er ikke noget ledelsen har bedt om”, så risikerer kommunikationsafdelingen, at ledelsen pludselig skærer 20 procent af kommunikationsbudgettet pga. manglende viden om afdelingens bidrag og performance.
 
Data, marked og tendenser
En anden, både spændende og vigtig ændring, er den kommunikationsansvarliges nye plads på ledelsesgangen. Her har KPI’er en stor rolle, og det kræver, at man kan præsentere relevant data om konkurrenter, markedet og tendenser for ledelsen.
 
Arbejdet med kommunikation er dermed mere end bare en funktion, som skal skrive og udsende nyheder. Fokus ligger langt mere på at forbinde trådene i virksomheden, kommunikere med interessenter og forudse trends på markedet, som virksomheden som helhed kan drage fordel af.
 
Heldigvis kan de bløde værdier, som før var det essentielle, erstattes med andre og mere målbare KPI’er, som resten af virksomheden kan relatere til og ikke mindst sammenligne med.
 
 
Med fokus på de mere målbare parametre, bliver kommunikationsafdelingens opgaver af mere strategisk karakter.
 
En udvikling, der skaber synergi mellem afdelinger
Udviklingen sker ikke blot i takt med virksomhedernes stigende behov for måling og rapportering, men bliver forstærket af den stigende mængde af social medie-data. Det bliver mindre og mindre relevant at kigge på alt social data og mere og mere relevant at skimme medielandskabet og kun analysere og rapportere på det, som er vigtigt i forhold til virksomhedens KPI’er.
 
Ligeså snart kommunikationsafdelingernes KPI’er og data begynder at forudse trends indenfor for eksempel konkurrentanalyser, jobannoncer, markedsdata og produktanmeldelser – begynder der at opstå en værdifuld synergi mellem virksomhedens afdelinger.
 
Når vi ser, at eksterne indsigter og trends får en rådgivende funktion for virksomhedens strategiske beslutninger, må det anses som værende på niveau med de interne data, som virksomhedens andre afdelinger måler og rapporterer på. Dermed bliver den kommunikationsansvarliges bidrag på ledelsesgangen utrolig vigtig.
 
I takt med synergien mellem afdelinger, stiger vigtigheden af, at kommunikationsfolk kan og skal bevise deres værd. Her er det Meltwaters fornemste opgave som analysebureau at udstyre kommunikationsafdelingerne med relevant data til de KPI’er, de har valgt skal forme virksomhedens rapportering.  
 
---

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også