Skab værdi på bundlinjen med engagerende møder
Bliv en mester i meningsfyldte møder

Skrevet af

Redaktionen Kforum

832 artikler

57 indlæg

Du skal involveres for at huske indholdet af et oplæg. Hvorfor? Du husker hele 80 %, hvis du bliver hørt og involveret. Her får du et par gode råd til møder, der involverer og engagerer deltagerne.

Forestil dig, at du sidder til et klassisk statusmøde i din afdeling eller organisation mandag morgen. Chefen taler uafbrudt i en time, og du lytter kun passivt, for der er ikke sat tid af til spørgsmål. Hvor meget husker du af indholdet? Det korrekte svar er cirka 10 %.

Men hvad skal der så til, for at du husker indholdet af et oplæg? Du skal engageres. Vi husker hele 80 %, hvis vi bliver hørt og involveret. 


 

Her får du et par eksempler på, hvorfor du bør mestre disciplinen at involvere og engagere: 
 

  1. Meningsfyldte møder virker
    Vi er ikke tomme tanke, der skal fyldes læring på, til vi er fyldte med viden. Denne klassiske mødelogik virker hos rent rationelt tænkende mennesker. Men de færreste lærer alene på baggrund af rationelle argumenter. Derimod husker vi langt bedre, hvis vi bliver involveret og oplever den ønskede viden som meningsfyldt. Møder er netop en mulighed for at engagere dine mødedeltagere til at huske dine pointer, ved at involvere og engagere dem.
     

  2. Gode møder er guld værd
    Hvert femte møde er spild af tid, ifølge medarbejderne i et større dansk studie. Det er mange missede muligheder for at skærpe strategien, videreudvikle præsentationen eller generere nye ideer sammen med gode kolleger. Det er netop vores ønskede udfald af gode møder: at skabe mening i samspillet mellem mennesker. Vi mødes for at blive klogere sammen med andre. Det er guld værd at udnytte møder langt bedre.

Relaterede artikler

Fire råd til bedre møder - Lad mig komme med et lille frisk gæt: "Inden for de seneste år er du begyndt at gå til flere og flere møder". Og endnu e...
Bedre møder: Fra ritualer til problemknusere - Møder på arbejdspladsen overlades alt for tit til tilfældighederne. Det er dumt, for med få retoriske redskaber kan man ...

Giv din stemme

6 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Konsulent

Frist: 24. september

Copy & Content Curator

Frist: 29. september

Intern Communication

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.