COVERstormen

Bliver modeller mindre tynde af, at vi råber op på sociale medier? Vrede ord har floreret på sociale medier siden i går, da COVER bragte et billede af en tynd pige, som chefredaktøren efterfølgende selv kalder "sygt", og undskylder for. Men har shitstormen egentlig en effekt?
I skrivende stund oplever magasinet COVER en shitstorm på Facebook, som har spredt sig til resten af mediebilledet. Jeg har lige besøgt deres Facebook-side og der er +90 personer som har slået variationer af følgende kritik op på deres væg:
 
 
Mette Gjerskov (S) om den meget tynde model – Mette Gerskov nævner IKKE at billedet er fra COVER, men det ved de fleste nok nu, da billedet er delt infinit på Facebook og Twitter, samt i diverse medier. Kilde: Hovedetpaabloggen.dk. 
 
På Twitter kører historien også – på Overskrift.dk kan man se at COVER og hashtagget #covergate er nævnt 400 gange indenfor det sidste døgn:
 
Kilde: Hovedetpaabloggen.dk. 
 
Undskyldning fra COVER
COVER selv er lige kommet ud med deres undskyldning – og Malene Malling som er chefredaktør siger blandt andet til TV2: “På Cover har vi igennem årene trykt tusindvis af billeder, men denne modeserie, skulle vi ikke have trykt. Det er ikke noget, jeg er glad for eller stolt af. Jeg har selv døtre, og ønsker på ingen måde at bidrage til et sygt kvindeideal”.
 
Udfordringen i historien er den klassiske – modellerne i modeverdenen bliver tyndere og tyndere – og voksne mennesker (især kvinder) forstår ikke, hvad det skal gøre godt for. Hovedkritikken i denne shitstorm går derfor på, at fotomodeller i magasiner er rollemodeller for teenagere og at unge kvinder i forvejen er alt for optaget af at være tynde.
 
Og samtidig går snakken så om, hvilken effekt sådan en shitstorm egentlig får?
  1. Ingen efffekt overhovedet
    Eksemplet er Jensens Bøfhus som var i en shitstorm på sociale medier, fordi de lagde sag an – og vandt over – en mand der havde lavet Jensens Fiskehus. Her mener de fleste at effekten i restauranterne var yderst begrænset, fordi kunderne ikke var de samme som dem der brokkede sig på Facebook.
    Så spørgsmålet er om COVERS shitstorm kan ende med at få ingen effekt? Jeg kiggede lidt på kommentarer og opslag – og den overvejende tendens er, at det er voksne kvinder, der brokker sig. Så hvis COVER primært har sin målgruppe blandt de helt unge, som flere mener i debattråde jeg har læst (COVER skriver selv at deres målgruppe er 18 – 40 år), så får kritikken nok ikke den store effekt på salget af blade. COVER er derudover afhængig af annoncørerne, men de kommer fra modeindustrien, som er storforbrugere af tynde fotomodeller, så de “straffer” nok ikke COVER.
  2. Midlertidig effekt?
    Når jeg alligevel synes, det er for tidligt at sige “ingen effekt” er det fordi modemagasiner er dyre og nogle af de ganske unge piger, som læser bladet, får det betalt af deres mødre, som måske har en større bekymring for anoreksi og dårlige idealer og som jo kan vælge andre magasiner (forudsat de kan bilde sig selv ind at modellerne i de magasiner er mindre tynde og fremavler et sundere ideal).
  3. Langvarig ødelæggende effekt på brandet COVER?
    Nej. Alt for mange kvinder kan bedst lide at se nyt smart tøj på tynde modeller, ligesom tøjet også laves af industrien, så det passer til tynde mennesker.
Tynd er et ideal, som ikke bare dyrkes af modebladene, selvom de så absolut er frontløbere og har et medansvar for, at det ikke bliver sygeligt. Men kig dig omkring, der er jo stort set ingen kvinder i mediebilledet, som ikke er pæne i dag. Og hvis vi som forbrugere efterspurgte kvinder, der så mere almindelige, naturlige og forskellige ud, så ville bladene selvfølgelig være fyldt med den slags modeller.
Så hvis du ønsker at lave en mere effektiv demonstration af, at du synes modellerne er blevet for tynde og for urealistiske som rollemodeller for moderne kvinder, så er jeg ret sikker på, at det virker bedre at holde op med at købe dameblade, end at trykke “like” på et billede på Facebook.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også