Venlighed er den overlegnes privilegium

Morten Jeppesen stoppede i forrige uge som kommunikationsdirektør i PFA. I denne uge åbner han sit eget pr-firma. Læs mere om, hvad han brænder for, hvem der gør det godt kommunikativt og den vigtigste lære fra PFA.
1. Din helt nye virksomhed, PressConnect, har tilføjelsen ”in all fairness”. Hvad dækker det over?
Mange erhvervsledere vil gerne være mere åbne og blande sig mere i debatten, men de tør ikke rigtig, fordi de opfatter pressen som farlig, og derfor føler mange erhvervsledere, at det er for risikabelt at nærme sig journalisterne.
 
De frygter, at de ikke bliver mødt med fairness. Omvendt frygter journalisterne også, at de ikke får en fair behandling, fordi der er stadig flere kommunikationsfolk mellem dem og de reelle beslutningstagere. Men for langt de fleste virksomheder og ledere er der al mulig grund til at møde pressen åben og positiv. Det samme gælder modsat. Jeg er sikker på, at jeg med min erfaring fra begge sider af bordet kan hjælpe til med mere fairness på begge sider.
 
Morten Jeppesen stoppede i forrige uge som kommunikationsdirektør i PFA, og har i denne uge lanceret PressConnect.
 
2. Hvad brænder du for?
Lige pt. brænder jeg naturligvis for at få PressConnect godt fra land. Mere overordnet har jeg et ønske om at kunne bidrage til, at dansk erhvervslivs dialog med pressen bliver bedre. Ikke sådan forstået, at den kritiske presse skal stækkes eller manipuleres, men sådan at der faktisk bliver bedre plads til både spørgsmål og svar.
 
3. Hvad er svært for kommunikationsfolk?
Jeg synes, nogle kommunikationsfolk komplicerer verden for meget. Den bedste kommunikation er ofte den mest ærlige og enkle. Samtidig er det vigtigt i relation til kommunikation med pressen, at der er en dyb forståelse for pressens rolle i samfundet. Det er min oplevelse, at nogle kommunikationsfolk ikke helt har forstået den demokratiske værdi af en fri presse. Det komplicerer i min optik dialogen mellem erhvervsliv og presse.
 
4. Hvordan ser du udviklingen i faget?
Hastigheden af kommunikationen øges betydeligt i disse år, hvor også de sociale medier fylder stadig mere. Samtidig er tonen i pressen blevet hårdere og mere kantet. Mange virksomheder kæmper fx på kommunikationsfronten med at håndtere de sociale medier på en værdifuld måde. Samtidig oplever stadig flere en hård og måske unuanceret tur gennem mediernes vridemaskine, hvor også spredningen på nettet, gør det sværere at håndtere. Disse og mange andre tendenser gør kommunikationsfaget både sværere og vigtigere i disse år.
 
5. Hvad er du stolt af?
I bund og grund er der masser, jeg har lavet som både journalist og kommunikationsmand, jeg er stolt af. De journalistiske sejre er lette at tale om, fordi de har stået i avisen, mens de bedste kommunikationsindsatser for en dels vedkommende er kendetegnet ved, at det netop var historier, der ikke kom i avisen, fordi de ikke skulle det.
 
6. Hvilken aktuel kommunikationssag i medierne optager dig?
Jeg har med meget stor interesse fulgt mediernes dækning af den såkaldte DONG-sag. Det har været tankevækkende at se på godt og ondt, hvordan en sådan sag udvikler sig i medierne. I den sag har jeg set noget af det bedste og noget af det værste inden for både kommunikation og journalistik.
 
Den vigtigste lære Morten Jeppesen har fået fra sin tid i PFA er, at ingen kender morgendagen. Kilde: PFA.
 
7. Hvad er det mest spændende, du har arbejdet med?
Jeg er stadig præget af min journalistbaggrund, og derfor har jeg ikke noget imod, at bølgerne ind i mellem går højt og der skal navigeres i hård sø. Men de mere langsigtede kommunikationsindsatser er også super spændende. Men det vil ikke være rigtigt af mig at begynde med at løfte sløret for detaljerne i mere konkrete indsatser.
 
8. Hvad ser du som den røde tråd i din karriere?
Der er to klare røde tråde i min karriere. Kommunikation og journalistik, som har krydset hinanden flere gange. Nu prøver jeg så at få dem bundet sammen i en sløjfe.
 
9. Hvad er vigtigste du har lært i PFA?
At ingen kender morgendagen.
 
10. Hvis du kunne give et råd til dig selv som 20-årig, hvad skulle det være?
Lidt mere tålmodighed havde formentlig ingen skade været til.
 
11. Du skal nu ud og sælge din ekspertise – har du et godt (og gratis) råd til hhv. erhvervsledere og journalister?
Rådet er det samme til begge parter. Brug noget tid på at forstå hinanden, og hav respekt for hinandens roller og virke i samfundet.
 
12. Hvad har kommunikationsbranchen brug for lige nu og her?
Enkelthed og fokus på at bevare autenciteten.
 
13. Hvilken virksomhed eller kommunikatør gør det særligt godt for tiden?
Der er rigtig mange, der gør det godt. Men jeg synes faktisk, at Thomas Borgen i Danske Bank er kommet helt utroligt godt fra land.
 
14. Hvem leverer ikke varen kommunikativt lige nu?
Jeg vil tillade mig den frækhed i den nuværende situation at ringe direkte til dem, jeg mener, der har brug for et godt råd.
 
15. Hvad er den seneste bog du har læst?
Lars Tvedes: Kriser, Krak og Kaviar
 
16. Hvem er dine helte?
En klog mand eller kvinde har en gang sagt: Venlighed er den overlegnes privilegium. Den, der sagde det, er min helt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også