Sådan skal du bruge twitter på Folkemødet 2016
Spin dine tweets rigtigt på #fmdk

Foto: Polfoto/Berit Hvassum

Skrevet af

Redaktionen Kforum

765 artikler

57 indlæg

Twitter var brandvarm under sidste års Folkemøde, men det høje antal af pip druknede i et kommende folketingsvalg og besøget af en islamkritisk hollænder. Sammen med Infomedia har vi gravet i tallene bag #fmdk 2015, og giver her de bedste bud på, hvordan du skal spinne dine tweets i Allinge @Folkemoedet.
Twitter var det mest anvendte sociale medie under Folkemødet 2015, og det lader umiddelbart til at være et oplagt medie at bruge sin energi på, fordi politikere, journalister og andre mediefolk er de primære brugere. Mange organisationer har tweetet meget på #fmdk, men ifølge tallene har de stort set ikke fået noget igen.
 
Infomedia har kigget på tre områder, som forhåbentligt kan lære os alle lidt mere om brugen af Twitter under events som Folkemødet.
 
Twitter som agendasættende medie
I 2015 var sundhed på dagsordenen under Folkemødet, og Twitter blev brugt til at få sine budskaber om sundhed ud. Antallet af tweets om sundhed var højt, men hverken reach eller engagement fulgte med det høje antal af tweets. I stedet var det temaer som Geert Wilders besøg og folketingsvalget, der indhentede både høj reach og engagement.
Sammenhæng mellem antal af tweets, reach og engagement inden for de fire største temaer på sociale medier under Folkemødet 2015. Klik for større billede.
 
Der blev tweetet dobbelt så mange gange om sundhed som om Wilders, men tweets om Wilders havde både højere reach og engagement.
 
"Organisationerne forsøger at sætte en dagsorden som fx sundhed eller økologi, men det vinder ikke indpas. Brugerne på sociale medier er tilsyneladende ligeglade, og medierne er ligeglade. Mediernes primære fokusområder har været det forestående valg, politiske prøveballoner, større undersøgelser og Geert Wilders besøg", fortæller Kasper Hülsen, markeds- og udviklingsdirektør i Infomedia.
 
Udnyt eksisterende agendaer
Vi har allerede set, at mange tweets ikke nødvendigvis er et succeskriterium i sig selv. Alligevel har mange af de deltagende organisationer tweetet mange (mange!) gange på bare fire dage. Engagementet er kedeligt lavt – eller næsten ikke eksisterende.
 
Folkemødets største influencers sorteret på antallet af tweets. Klik for større billede. 
 
"Tallene alene kan ikke sige noget generelt om organisationernes succes med brugen af Twitter, for det afhænger i høj grad af organisationernes mål med at være til stede. Har det været et højt antal tweets, har de sejret. Har det været at sætte agendaen omkring et specifikt tema, har de fejlet. For i så fald må enten høj reach eller højt engagement være obligatorisk. Sidste år talte organisationerne for døve ører. 300 tweets med ét engagement pr. gang. Er det virkelig det, man vil?" spørger Kasper Hülsen.
 
Blandt de gode eksempler på enkelte tweets, der har haft et klart budskab, og som har opnået højt engagement, er Amnesty Danmark, Helle Ib (politisk kommentator på Børsen) og Christian Sophus (fra Folkekirkens Nødhjælp):
 
Gert Wilders besøg på Folkemødet 2015 blev ét af de mere omdiskuterede. Link til tweet.
 
Folkemødet kan være et godt sted at præge den politiske dagsorden og debat. Hvis du ellers formår at komme ud med budskabet. Link til tweet.
 
Et samarbejde over midten skulle give tryghed for boligejerne - ifølge Venstre og Socialdemokraterne. Link til tweet.
 
Tre vidt forskellige afsendere med tre forskellige budskaber. Fælles for dem er dog, at de tapper ind i højaktuelle temaer, der på det tidspunkt var en del af agendaen i traditionelle medier.
 
Spil sammen med influencers
Infomedia har også kigget nærmere på de største influencers på sociale medier under Folkemødet. Nikita Klæstrup rammer flere på Instagram end daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt på Facebook på opdateringer omhandlende Folkemødet.
 
 
Johanne Schmidt-Nielsen var den absolut bedste til at engagere sine fans og followers. Og hvis vi kigger på Twitter, når Anders Breinholt i gennemsnit ud til langt flere end DR Nyheder, Esben Bjerre opnår højt engagement på sine bare seks tweets om Folkemødet, og Lasse Rimmer, Oh Land og Mads Langer er også blandt top influencers under Folkemødet.
 
"Kendisser er altså et uudnyttet potentiale, hvis målet med din social medie-indsats er synlighed – hvis man kan finde en kendis, der er i tråd med det, man ønsker at kommunikere", pointerer Kasper Hülsen.
 
Bliv klar til Folkemødet 2016
Folkemødet 2016 nærmer sig, og der er flere ting, man kan lære af at kigge på data fra sidste års folkefest. I forhold til organisationernes tilstedeværelse på sociale medier giver Kasper Hülsen tre konkrete råd:
  1. Brug mere tid på indholdet i dine tweets. Flere tweets er ikke nødvendigvis lig med højere reach eller engagement, så det behøver ikke handle om antallet af tweets.
     
  2. Udnyt agendaerne på traditionelle medier for at skabe synlighed omkring dine budskaber. Få koblet dine budskaber på allerede eksisterende agendaer, det giver en naturlig gennemslagskraft og forhåbentlig en større interesse for det, du prøver at råbe ud til folkemængden.
     
  3. Brug kendisser til at skabe mere synlighed om dine budskaber. Kig på tallene for, hvordan de hver især perfomer (alt efter, om du håber på høj synlighed, engagement eller en tredje ting), og find en, der er relevant for dit formål.
 

Relaterede artikler

Hut Li Hut, Djøfstortion, Batman-handske-slaps - Alt var godt i Allinge. Godt for det. Godt for dig. Godt for mig. Godt for dem. Godt for demokratiet. Vi uddeler Batman-...
Folkemødet er business as usual - Folkemødet 2014 blev Folkemødet, hvor invitationer til særlige VIP-arrangementer for alvor slog igennem. Eksklusive midd...
Allierede i Allinge - Der er mange om buddet, når organisationer og virksomheder kæmper om tilskuerne og den politiske dagsorden på Folkemødet...
Folkemødet er fucked, men fuck det - Mens medierne jublede over, at valget endelig kom, var valgudskrivelsen en kæmpe mavepuster til alle dem, der i et år ha...
Fucking fantastisk folkeklub-folkemøde - Færre politikere. Få mediekendisser. Flere fantastiske folk, som folk er flest. Ergo: et sjovere, bedre og mere hyggelig...
Snylt totalt igennem på Folkemødet - Er du ikke allerede i gang med at snylte dig til succes på Folkemødet, har du travlt. Uanset om du har det store eller l...
Et tweet tager en uge at læse - Et tweet tager en uge at læse. Det fandt jeg i hvert fald ud af, da jeg satte mig for at teste mine følgeres tilgængelig...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Er du en hvor-der-er-fri-øl-folkemøde-type? - Du har besluttet at tage til Folkemødet på Bornholm 2016. Men du aner ikke dine levende råd om, hvilke af de næsten 3000...
Folkemødet for voksne - Nyklassikeren i dansk politik er den årlige sommerudflugt til Allinge på Bornholm for hele det brede lag i ”Engagementsd...
Her er Twitterkongen 2016 - Det absolut mest benyttede hashtag blandt danskere på Twitter var #dkpol, der blev brugt i over 800.000 tweets. Dernæst ...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Ugens profil

Niels Ditlev

Niels Ditlev skifter 1. maj fra kommunikations- og pressechef chef i WWF Verdensnaturfonden til kommunikationschef i Danske Regioner.

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.