Spin dine tweets rigtigt på #fmdk

Twitter var brandvarm under sidste års Folkemøde, men det høje antal af pip druknede i et kommende folketingsvalg og besøget af en islamkritisk hollænder. Sammen med Infomedia har vi gravet i tallene bag #fmdk 2015, og giver her de bedste bud på, hvordan du skal spinne dine tweets i Allinge @Folkemoedet.
Foto: Polfoto/Berit Hvassum
Foto: Polfoto/Berit Hvassum
Twitter var det mest anvendte sociale medie under Folkemødet 2015, og det lader umiddelbart til at være et oplagt medie at bruge sin energi på, fordi politikere, journalister og andre mediefolk er de primære brugere. Mange organisationer har tweetet meget på #fmdk, men ifølge tallene har de stort set ikke fået noget igen.
 
Infomedia har kigget på tre områder, som forhåbentligt kan lære os alle lidt mere om brugen af Twitter under events som Folkemødet.
 
Twitter som agendasættende medie
I 2015 var sundhed på dagsordenen under Folkemødet, og Twitter blev brugt til at få sine budskaber om sundhed ud. Antallet af tweets om sundhed var højt, men hverken reach eller engagement fulgte med det høje antal af tweets. I stedet var det temaer som Geert Wilders besøg og folketingsvalget, der indhentede både høj reach og engagement.
Sammenhæng mellem antal af tweets, reach og engagement inden for de fire største temaer på sociale medier under Folkemødet 2015. Klik for større billede.
 
Der blev tweetet dobbelt så mange gange om sundhed som om Wilders, men tweets om Wilders havde både højere reach og engagement.
 
"Organisationerne forsøger at sætte en dagsorden som fx sundhed eller økologi, men det vinder ikke indpas. Brugerne på sociale medier er tilsyneladende ligeglade, og medierne er ligeglade. Mediernes primære fokusområder har været det forestående valg, politiske prøveballoner, større undersøgelser og Geert Wilders besøg", fortæller Kasper Hülsen, markeds- og udviklingsdirektør i Infomedia.
 
Udnyt eksisterende agendaer
Vi har allerede set, at mange tweets ikke nødvendigvis er et succeskriterium i sig selv. Alligevel har mange af de deltagende organisationer tweetet mange (mange!) gange på bare fire dage. Engagementet er kedeligt lavt – eller næsten ikke eksisterende.
 
Folkemødets største influencers sorteret på antallet af tweets. Klik for større billede. 
 
"Tallene alene kan ikke sige noget generelt om organisationernes succes med brugen af Twitter, for det afhænger i høj grad af organisationernes mål med at være til stede. Har det været et højt antal tweets, har de sejret. Har det været at sætte agendaen omkring et specifikt tema, har de fejlet. For i så fald må enten høj reach eller højt engagement være obligatorisk. Sidste år talte organisationerne for døve ører. 300 tweets med ét engagement pr. gang. Er det virkelig det, man vil?" spørger Kasper Hülsen.
 
Blandt de gode eksempler på enkelte tweets, der har haft et klart budskab, og som har opnået højt engagement, er Amnesty Danmark, Helle Ib (politisk kommentator på Børsen) og Christian Sophus (fra Folkekirkens Nødhjælp):
 
Gert Wilders besøg på Folkemødet 2015 blev ét af de mere omdiskuterede. Link til tweet.
 
Folkemødet kan være et godt sted at præge den politiske dagsorden og debat. Hvis du ellers formår at komme ud med budskabet. Link til tweet.
 
Et samarbejde over midten skulle give tryghed for boligejerne - ifølge Venstre og Socialdemokraterne. Link til tweet.
 
Tre vidt forskellige afsendere med tre forskellige budskaber. Fælles for dem er dog, at de tapper ind i højaktuelle temaer, der på det tidspunkt var en del af agendaen i traditionelle medier.
 
Spil sammen med influencers
Infomedia har også kigget nærmere på de største influencers på sociale medier under Folkemødet. Nikita Klæstrup rammer flere på Instagram end daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt på Facebook på opdateringer omhandlende Folkemødet.
 
 
Johanne Schmidt-Nielsen var den absolut bedste til at engagere sine fans og followers. Og hvis vi kigger på Twitter, når Anders Breinholt i gennemsnit ud til langt flere end DR Nyheder, Esben Bjerre opnår højt engagement på sine bare seks tweets om Folkemødet, og Lasse Rimmer, Oh Land og Mads Langer er også blandt top influencers under Folkemødet.
 
"Kendisser er altså et uudnyttet potentiale, hvis målet med din social medie-indsats er synlighed – hvis man kan finde en kendis, der er i tråd med det, man ønsker at kommunikere", pointerer Kasper Hülsen.
 
Bliv klar til Folkemødet 2016
Folkemødet 2016 nærmer sig, og der er flere ting, man kan lære af at kigge på data fra sidste års folkefest. I forhold til organisationernes tilstedeværelse på sociale medier giver Kasper Hülsen tre konkrete råd:
  1. Brug mere tid på indholdet i dine tweets. Flere tweets er ikke nødvendigvis lig med højere reach eller engagement, så det behøver ikke handle om antallet af tweets.
     
  2. Udnyt agendaerne på traditionelle medier for at skabe synlighed omkring dine budskaber. Få koblet dine budskaber på allerede eksisterende agendaer, det giver en naturlig gennemslagskraft og forhåbentlig en større interesse for det, du prøver at råbe ud til folkemængden.
     
  3. Brug kendisser til at skabe mere synlighed om dine budskaber. Kig på tallene for, hvordan de hver især perfomer (alt efter, om du håber på høj synlighed, engagement eller en tredje ting), og find en, der er relevant for dit formål.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også