|
|
Personlig branding: 5 hurtige
Har du styr på dit personlige brand?

Jonathan Løw giver tips til, hvordan du som leder opbygger et godt personligt brand, ud fra bestselleren 'Reach' af William Arruda

Personligt har jeg godt 45.000 følgere på de sociale medier. Af disse er 18.000 på LinkedIn, og det giver et stærkt talerør til mine potentielle kunder. Et talerør jeg tager meget alvorligt, fordi det på mange måder er langt mere effektivt og velkendt end min virksomheds brand.
Derfor er et personligt brand altafgørende i fremtiden
Enhver virksomhedsejer, partner og leder bør i fremtiden være opmærksom på disciplinen personlig branding. Det skyldes ikke mindst den massive tillidskrise, som vi befinder os i netop nu.
 
Tillidskrisen har forstærket en velkendt sandhed: At vi som mennesker foretrækker at gøre forretninger med andre mennesker – ikke med virksomheder.
 
Fremadrettet vil de personlige brands derfor dramatisk kunne styrke virksomhederne i deres tillidsproblem, og lykkes man med opbygningen af et personligt brand, så vil det kunne måles meget direkte på både konverteringsrater og forretningens succes. Tag blot personlige ledelsesbrands som Lars Larsen og Lars Seier Christensen. Når jeg nævner de to lederes navne, så behøver jeg ikke engang at nævne deres virksomheder. Så stærkt er de lykkedes med at positionere sig i offentligheden.
 
At skabe et personligt lederbrand med de rigtige egenskaber
Når man skal opbygge et personligt lederbrand, så viser forskningen, at alle de stærkeste og personlige brands har ni ting til fælles. Guruen indenfor personlig branding, William Arruda, gennemgår i sin bestseller ”Reach” disse ni ting, hvoraf især fem bør fremhæves:
 
  1. Tydelighed 
    Det vil sige, at du ved, hvem du er, og navnlig hvem du ikke er. Du skal vide, hvad der gør dig unik som leder, og hvad der adskiller dig fra dine kolleger og konkurrenter.
     
  2. Tilgængelighed
    Det personlige brand skjuler sig aldrig. Det betyder i praksis, at du altid skal være tydelig og tilgængelig. Det gælder ikke mindst overfor de mennesker, som skal kende til dig og hjælpe dig med at nå dine mål.
     
  3. Præcision
    Det vil sige, at du skal kunne beskrive dig selv i én eller to sætninger, ligesom du som personligt lederbrand skal være kendt for én eller to ting. Du kan ikke for alt for alle.
     
  4. Vedholdenhed
    At opbygge et personligt brand er et maraton, ikke en sprint. Det tager tid at skabe.
     
  5. Aktualitet
    Personlig branding kræver, at man løbende formå at være aktuel og således hele tiden udvikler både sig selv og sit brand.

    Kernen i brandet ændrer sig aldrig, men det skal passe til den tid man lever i. Det gode lederbrand er både konsistent og dynamisk på én og samme tid.

Når du har styr på disse fem egenskaber, så er du godt rustet til at opbygge dit personlige brand i praksis. Her vil jeg anbefale dig følgende fremgangsmåde - en slags tre-trins-raket:
 
  1. Vælg den eller de agendaer, du ønsker at “sætte dig på”, og gå dybt
    Det er altid stærkt at vælge en niche frem for en alt for overordnet agenda. Det er således lettere at sætte dig på ”autentisk ledelse” frem for ”ledelse” eller ”autenticitet”.
     
  2. Begynd at dele din viden
    Når du har valgt din niche og dermed også indkredset et publikum, som du kan være relevant i forhold til, så skal du bare i gang med at skrive og udgive dine ting. Brug content marketing til at dele velvilligt ud af dine vigtigste erfaringer, viden og værktøjer. Del dem via de sociale medier, blogs etc. og benyt gerne både dine egne kanaler samt lav indlæg til etablerede medier, i gæsteblogs etc.
     
  3. Del ofte
    Bruger du Facebook, LinkedIn og Instagram som nogle af dine kanaler, så sætter de fleste følgere pris på en relativt høj frekvens i indlæg. Vær ikke bange for at re-poste nogle af dine gamle indlæg til nye følgere.
 

Relaterede artikler

Eksdronningen af branding - Selv med en mild narko-dom får jetsetdronningen svært ved at gøre comeback som konsulent. John de Summer-Brason indkred...
Meget mere me-branding - Brug blogs og vær ægte. Gør det modsatte af andre og kom journalisterne i forkøbet. Det er nogle af de gode råd om perso...
Personlig branding på to minutter - Du har et brand, om du vil det eller ej. For takket være internettet, har du sat dine digitale fodspor. Men hvilke fodsp...
Alt om jobsøgning - Du skal kreere det perfekte CV, du skal skrive en fængende ansøgning, du skal skille dig ud fra mængden, din grafik skal...
Hvad Fogh er fuld af... - Målet for den ny Fogh er ikke blot at få bedre klienter. I takt med at nye karriereudfordringer har meldt sig, er Anders...
Hvorfor er der så få sjove politikere? - De danske politikere bruger næsten ikke humor på Facebook, og når de endelig gør det, bruger de den type, der virker dår...
Hellere lidt men godt - Har du en stærk tilstedeværelse på de sociale medier? Er denne tilstedeværelse forankret i mange Facebookvenner og follo...
Er det vores egen skyld at Facebook er et sort hul? - Facebook vil tjene penge. Men Facebook har også et ansigt. Et ansigt, som alle dets to milliarder brugere danner. Facebo...
Unbrand my heart - ’Corporations are out – people are in’ jubler det Londonbaserede brandingbureau Ragged Edge – og med dem mange andre cut...
Sejere end Zlatan - En målscorer, der jubler med ægte glædestårer i interviewet efter kampen. Spillere, der løber helt ud til publikum og gi...

Giv din stemme

56 stemmer
2,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Communications Internship

Frist: 31. august

Presserådgiver

Frist: 24. august

Afdelingschef

Frist: 8. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Brug Snapchat strategisk og engager dine brugere

7. september

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.