Du har syv sekunder. Brug dem godt.

Førstehåndsindtrykket af dig er afgørende, når du holder taler eller præsentationer. Efter syv sekunder har publikum dannet sig en ret fastgroet mening om dig og det, du siger. Derfor kan det godt betale sig at bruge energi på at lave en god indledning. Men hvordan gør man det? Bliv klogere her.
De to nøgleord for en god indledning til en optræden er opmærksomhed og overblik. Læs, hvordan du gør her.
De to nøgleord for en god indledning til en optræden er opmærksomhed og overblik. Læs, hvordan du gør her.
Syv sekunder. Så kort tid tager det efter sigende at danne sig et indtryk af et andet menneske. Efter syv sekunder har de fleste af os altså besluttet os for, hvad vi mener om den person, der står overfor os – og undersøgelser viser, at førstehåndsindtrykket har stor betydning for, hvordan vi opfatter personen efterfølgende.
 
Det gælder også, når du skal holde en tale eller præsentation. Hvis publikum i løbet af de første syv sekunder vurderer, at det, du skal til at sige, er kedeligt eller irrelevant, har du tabt deres opmærksomhed, og så er den svær at fange igen. Så det kan altså godt betale sig at bruge energi på indledningen.
 
En indledning har to vigtige formål:
  1. Den skal vække publikums nysgerrighed, så de er opmærksomme lige fra starten.
  2. Den skal give publikum et overblik over talen eller præsentationen, så de har lettere ved at følge med.
 
1) Fang publikums opmærksomhed
Lad være med at starte med alt det kedelige først. Det kan sagtens være, at situationen kræver, at du fortæller, hvem du er, og hvorfor netop du taler om emnet, og for de fleste vil det føles naturligt at lægge ud med at præsentere sig selv. Det kan sagtens fungere – så længe du meget hurtigt kommer videre til det, der skal fange publikums opmærksomhed.
 
 
Du skal altså ikke bevæge dig ud i en længere forklaring om, hvem du er (”Hej alle sammen, jeg hedder xxx, og jeg arbejder nede i xxx. Jeg er uddannet xxx og har lavet projekter om xxx. Og derfor er jeg blevet bedt om at komme her i dag og fortælle jer om xxx”), for så er der stor risiko for, at publikums tanker allerede er på fugleflugt. Præsenter dig i stedet helt kort, og spring så videre til det, der skal vække dine tilhøreres nysgerrighed og give dem lyst til at høre mere.
 

 

 
Der er mange måder at gøre det på. Du kan fx:
 
  • Stille et spørgsmål
    Start med et spørgsmål, fx: "Hvor mange af jer har ..?" – og bed om en håndsoprækning. På den måde aktiverer du publikum fra starten og tvinger dem til at høre efter og tage stilling til det, du spørger om. Du kan også stille et retorisk spørgsmål, som du vil svare på i løbet af din præsentation, eller et tankevækkende spørgsmål, hvor du i formen henvender dig direkte til publikum: ”Vidste I, at..?”. Spørgsmål kan nemlig vække publikums nysgerrighed og engagere dem i dit emne fra starten.
     
  • Overraske dit publikum
    Hvis du er modig, kan du starte med at overraske dine tilhørere på en måde, der får dem op ad stolen. Du kan fx lægge ud med et slagkraftigt citat eller en kontroversiel påstand – eller du kan fortælle noget, der umiddelbart virker privat, men som viser sig at være relevant. Du kan også medbringe en fysisk rekvisit, der tiltrækker opmærksomhed, og som du kan bruge til at visualisere en af dine pointer. Det handler om at gøre noget, folk ikke umiddelbart forventer i situationen, og som derfor er overraskende og får dem til at spidse ører. 
     
  • Fortælle en historie
    Langt de fleste af os vil hellere høre om andre mennesker end abstrakte begreber, og derfor er historier ofte mere fængende og overbevisende end tørre tal og rationelle forklaringer. Overvej derfor, om du kan starte dit oplæg med at fortælle en historie eller anekdote, der knytter sig til det, du skal tale om. Historier er nemlig lettere at huske og forstå og er derfor gode i indledningen til at vække publikums interesse. Det behøver ikke være en decideret historie – du kan også aktivere publikum ved at male et billede på deres nethinde ved fx at sige: ”Forestil jer at ...".
     

 
 
2) Giv publikum overblik
En anden vigtig funktion for indledningen af en tale eller præsentation er, at den skal give publikum overblik. Hvis publikum lige fra starten ved, hvad de kan forvente at få svar på eller viden om i løbet af præsentationen – og måske endda nogenlunde ved, hvilken rækkefølge det kommer i – er det langt lettere for dem at holde koncentrationen og følge med i det, du siger.
 
Overblikket skaber du derfor ved på bedste meta-vis at ridse op for publikum, hvad du vil tale om, og eventuelt hvilke punkter/argumenter du kommer ind på. Du kan fx sige: ”Jeg vil give jer tre gode grunde til, hvorfor xxx ...”, ”Den vigtigste pointe, I skal gå herfra med i dag, er, at xxx ...” – eller hvis du er startet med at stille et retorisk spørgsmål, kan du fx følge op på spørgsmålet ved at sige: ”Det er en af de ting, jeg vil forsøge at svare på i dag”. Undervejs i talen kan du desuden forsøge at fastholde publikums opmærksomhed med mentale vejskilte, der markerer, hvad du skal til at tale om, eller hvor langt i talen du er nået – fx ved at sige: ”Det leder mig til min sidste pointe, som er, at ...”.
 
Hvis du bruger PowerPoint til din præsentation, kan du overveje at vise punkterne eller agendaen på et slide. Bruger du ikke slides, skal du bare sørge for at være ekstra klar i mæglet, når du præsenterer punkterne i indledningen, fx ved at bruge fingrene til at markere, at du har 1, 2, 3 vigtige pointer eller budskaber, du håber, publikum vil huske, når de går derfra.
 
 
Der findes naturligvis ikke én opskrift på, hvordan du laver en god indledning – men er du en af dem, der ofte falder i fælden med at begynde med alt det kedelige, kan det være en idé at gå lidt mere systematisk til værks og finde inspiration i ovenstående. Det vigtigste er, at du starter din præsentation med energi og er bevidst om, at det er i de allerførste sekunder af din præsentation, publikum danner sig et indtryk af dig – og det har stor betydning for, hvordan de opfatter det, du siger.
 
Har du brug for mere inspiration, kan du dykke ned i artiklen her og få 10 gode råd til talen, der sparker røv. Du kan også læse 4 gode råd til performeren fra Sabrina Vitting-Serup, der er kåret til Verdens bedste taler i 2016 – eller du kan læse med her og blive klogere på, hvilken præsentationstype du er.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også