Bliv en god community manager
Hold en fantastisk fest på Facebook

Vær community manager, som du er vært til din fest — nærværende, observant og god til at holde gejsten oppe. Kilde: Getty Images.

Skrevet af
Måske synes du, der er meget at holde styr på som community manager – men i virkeligheden er det ret simpelt. Du skal bare forestille dig, at Facebook er en fest, og du er værten. Og hvordan er det nu, man er en god vært?
Som community manager på Facebook er det din opgave at skabe engagement, aktivitet og et fællesskab, som jeres følgere har lyst til at tage del i. Det gælder om at lave indhold, følgerne deler, kommenterer og liker, og om at skabe værdi på siden, der gør, at følgerne vender tilbage til jer. Men hvordan gør man det?
 
Betragt din rolle som community manager, ligesom du betragter værtsrollen til en fest. Det gælder nemlig om at:
 
  • Være til stede – hele tiden
    Til en god fest kan værten ikke bare forsvinde. Hun skal være der til at fylde tomme skåle og glas, til at svare på gæsternes spørgsmål og sørge for, at alle har nogen at snakke med. Det gælder også din værtsrolle på Facebook. Du skal være til stede på Facebook-siden og f.eks. svare på folks spørgsmål så hurtigt som muligt, også de kritiske, og du skal sørge for, at der jævnligt er aktivitet, så jeres side ikke samler støv.
 
Ved den gode fest får gæsterne serveret lidt af hvert og alle føler sig inkluderet.
 
 
  • Sørge for, at folk har det sjovt
    Der er ikke noget værre end at holde en fest, hvor folk halvhjertet sipper til en drink og tager tidligt hjem med undskyldningen om, at ”der jo også er en dag i morgen”. Som vært er det dit ansvar, at folk ikke keder sig, ved f.eks. at planlægge sjove indslag og netværkslege, der holder gæsterne i gang. Tilsvarende skal du som community manager sørge for, at der er aktivitet på jeres Facebook-side, så folk har lyst til at følge jer og følge med på jeres side. Sørg endelig for variation i indholdet, så der indimellem dukker noget underholdende, måske lidt mere letbenet, op fra jer i folks feed: et sjovt billede, en GIF, en infografik, en quiz eller konkurrence.
 
Spice festen op med dansekonkurrencer, spil og lege, så folk ikke keder sig.

Få inspiration til, hvordan du laver simpel infografik på SoMe i artiklen her, eller få styr på, hvordan du laver en GIF til Facebook.
 
  • Kuratere og formidle samtalen 
    Til en fest er det oplagt, at du som vært præsenterer dine gæster for hinanden og sørger for, at der er god stemning og masser af snak i lokalet. På samme måde kan du forsøge at kuratere samtalen på Facebook. Stiller dine følgere f.eks. et spørgsmål på jeres side, som du ikke har et fyldestgørende svar til, kender du måske andre, der har. Tøv ikke med at formidle kontakten og f.eks. tagge nogen i tråden, der kunne kende svaret: Hvis dine følgere oplever, at du er oprigtigt interesseret i at give dem værdi og ikke bare er interesseret i deres klik eller konverteringer, sætter de større pris på dig og bliver dermed mere loyale.
 
Det er værtens job at holde snakken kørende og introducere gæster for hinanden.
 
Læs med her, og bliv klogere på, hvordan du kan skabe dedikerede superfans på Facebook.
 
  • Stoppe slåskampene
    Formentlig (og forhåbentlig) hører det til sjældenhederne, men alligevel: Hvis der pludselig er gæster til din fest, der begynder at slås, kaste ting efter hinanden eller råbe ad hinanden, vil du som en god vært naturligvis gøre, hvad du kan for at stoppe det og få smidt ballademagerne ud fra din fest. Og det skal du også gøre på Facebook, hvis der pludselig er ubudne gæster på jeres side. Bland dig, hvis der kommer grove kommentarer, slet upassende indhold, og bed folk holde den gode tone.
 
Der er risiko for slåskamp ved selv den bedste fest, men en god vært sørger for, at det ikke går over gevind.
 
Dyk ned i denne artikel fra gemmeren, og få råd til, hvordan du kan håndtere sure og kritiske kommentarer.
 
Hvor enhver god fest på naturlig vis lakker mod enden hen på natten, når dansegulv og flasker er tømt, er festen på Facebook endnu bedre end den rigtige fest: Den slutter nemlig aldrig!
 
Men det betyder også, at du som community manager ikke bare kan trække stikket eller lave en Houdini. Du skal sørge for fortsat at være til stede og blive ved med at skabe værdi for jeres følgere, så de bliver ved med at vende tilbage til jer – igen og igen.

Relaterede artikler

Hvad gør du ved negative kommentarer? - Som community manager på de sociale medier vil du gerne skabe engagement. Men hvad gør du, når dem, som engagerer sig, e...
Opskriften på Facebook-superfans - Følelsen af at tilhøre et fællesskab er vigtig for 44 procent af danskerne. Samtidig siger 39 procent af danskerne, at d...
Fra likehunter til banalist: Hvilken Facebook-type er du? - Dit Facebook-feed er fyldt med dem: blærerøven, den virtuelle sugar-dater, jeg-har-lige-bagt-pizza-banalisten og selvbra...
Fang kernemålgruppen på Facebook - Facebook-annoncering kan virke som raketvidenskab, men det behøver slet ikke være så svært. Jo mere specifik man kan vær...
Her er svarene på alle dine Facebook-spørgsmål - Er det nødvendigt at annoncere? Hvordan får vi flere fans? Hvilke love skal man være opmærksom på? Facebook kan være et...
Vi bliver ulykkelige af Facebook ifølge Facebook - Hvordan indrømmer en virksomhed, at den muligvis forvolder skade på sine kunder? For første gang har Facebook indrømmet,...
Sådan overlever medierne Facebooks apokalypse - Facebook annoncerede i sidste uge, at SoMe-giganten havde i sinde at ændre på sin algoritme, så man fremover prioriterer...
Kommunikatørens death-fight med SoMe - Engagement, deling og rækkevidde? Ak ja, det hele var nu så hyggeligt i gamle dage. Vi inddeler nu verden i før og efter...
Få så lavet de videoer! - Filmproducenten Søren Juul Petersen giver dig her 9 regler til succes inden for video-marketing. Video er det absolut me...

Giv din stemme

13 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikations- og pressechef

Frist: 27. august

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 31. august kl. 12.00

Chef til forretningsudvikling

Frist: 1. september
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.