|
|
South by Southwest-overlevelsesguide
SXSW 2018 - Keep Austin wired

South by Southwest (SXSW) er verdens største festival for musik, film og interaktive medier. Folk fra over 84 lande mødes i Austin, Texas, for at dele viden og blive opdateret på alt det fede. Foto: Getty Images.

Skrevet af
Lige nu står alverdens VC’ere, servicedesignere, UX’ere, growth hackers og techies over for et umuligt og uoverskueligt problem. Hvad skal de dog vælge at se på gigantkonferencen SXSW i Austin? Tiden er knap. Mulighederne er næsten uendelige. Sandsynligheden for at misse noget er stor. Risikoen for, at man vil rådne op i et grimt neonoplyst rum til topkedelige paneldebatter, er overhængende. Ergo, du har brug for en lille SXSW Survival Guide. Husk disse 10 hacks og helt oplagte must-see must-win-win-battles. Trylle, trylle, alt bliver godt i Austin, og du vil ikke føle, at du går glip af noget som helst.
The must see, must have, must share-sessioner og -personer
Som til alle andre konferencer er der naturligvis nogle must see-sessioner, som man må/skal/vil se. Her er det bare godt at møde op i god tid eller blive i salen fra sessionen før. Opbyg din egen liste, og spørg andre efter inspiration. Se listen over speakers her
 
 
I år er toplisten for mit vedkommende tæt på, hvad programmet selv fremhæver som højdepunkterne: 
 
  • Bruce Mau: 24 Principles for Massive Change - Mau er bare altid megafed
  • John Maeda: Design in Tech Report 2018 - designtrendteori, der holder
  • Fjord Trends 2018: Tension as Opportunity - trends, der holder
  • Melinda Gates - filantropisten
  • Walter Isaacson: Steve Jobs’ biografi med mere
  • Dr. Fei-Fei Li - Googles ML-/AI-guru
  • Chelsea Manning - den tvekønnede whistleblower
  • Miguel McKelvey - WeWork-stifter
  • Tim O’Reilly - internet-Guru med Gigant G
  • Steven Pinker - bad ass-filosof
  • Bernie Sanders - ham, der burde have vundet
  • Arnold Schwarzenegger - Trump Terminator
  • Kara Swisher - tech insider-analytiker
  • Christiane Amanpour - alle kvindelige journalisters journalist
  • Susan Wojcicki - kejserinden af YouTube.

SXSW's egen explainer
 
Hack 1: Do Your Homework: Læs programmet nazi-grundigt igennem
Ingen har nogensinde taget skade af at lave deres hjemmearbejde. For heldet tilsmiler de hårdtarbejdende, og arbejdet adler din bevidsthed. Når du læser programmet igennem, vælter de relevante referencer frem. Altså, tag en aften ud, find programmet og læs det hurtigt grundigt igennem fra A til Z. Du skulle jo nødigt overse at møde UX growth hacker VC-guruen over dem alle.
 
Reglen er altså: Forberedelse er større og bedre end kaotiske klik rundt om morgen på vej mod SXSW. Surprise, surprise. Det var godt nok en overraskelse.
 
Hack 2: Lad dig IKKE forføre af titlerne, hvor det er deres eneste opgave
Når det så er sagt, så er det en klassisk fejl at tro, at programmets tekster og titler er hemmeligheden bag det bedste indhold.
 
Her lader de uerfarne SXSW-turister sig nemlig forføre med katastrofale konsekvenser. Disse catchy titler og tekster er desværre ofte udtænkt blot for at tiltrække flest muligt. De er optimerede for likeability og eye candy i det såkaldte panel picker-system. En tredjedel af programmet er folkets valg, hvor teksterne hypes i en kæmpe global konkurrence og afstemning om at komme med på konferencen. Dette giver et ret højt niveau for sproglig forførelse langt fra de faktiske forhold.
 
Ofte vil indsenderne have brugt et halvt år på at få alle, fra deres mormor til gamle gymnasievenner, til at stemme på netop deres paneldebat. Afstemningen er derfor korrupt som et folketingsvalg i Rusland. Lad dig derfor ikke forføre af AI-strategy-tech-loop-triple-helix-Google-Facebook-design-IOT-sniksnak. Se igennem og bag om de forførende titler.
 
Reglen er: Det gode indhold er større end den gode titel.
 
Hack 3: Personen er nøglen
Det gode indhold står og falder med, om det er et spændende menneske med mod og lyst til at tænke selv. Gå efter personer, du kender, og som er kendte for deres tanker og rolle. Alt andet er dybest set blot ligegyldig indpakning.
 
Reglen er: Den gode person er større end den gode session. 
 
En fyr, vi nok alle kender, og som alle til SXSW sandsynligvis vil flokkes omkring: Bernie Sanders. Foto: Getty Images
 
Hack 4: Lokation, lokation og lokation slår alt
Festivalen består af en række lokationer. De har forskellig status og kvalitet. Selve konferencecentret er festivalens moderskib. Her er de bedst kuraterede scener med de største navne. Alt, hvad der afholdes her - specielt på de store scener, er af et vist niveau . Det er festivalens ansigt udadtil, og her inviterer man de største, de bedste og det vildeste. Jo længere væk fra konferencecentret du kommer, jo mere falder kvaliteten.
 
Reglen er: Den gode placering er større end det gode indhold og/eller den gode placering = godt indhold. Tæt på eller i selve konferencecentret er godt.
 
Hack 5: Vælg brandede sessioner med omtanke
Vær altid på vagt over for sponserede sessioner betalt at et brand. Ofte er det topringe reklame uden faglig dybde og kritisk reflektion med et uinteressant produktfokus. Hvis du endelig går til brandede sessioner, så er der 3 regler:
 
Vælg de store gigantbrands, som har noget på spil på SXSW, såsom Google, IBM osv.
 
Vælg de stærke tough lead-brands som Mckinsey Business & Strategy, Gartner Group, Forrester, der lever af at vide noget.
 
Vælg sessioner brandede af uafhængige tredjeparter, såsom EU, lande eller sammenslutninger, der ikke nødvendigvis med vold og magt skal sælge noget.
 
Reglen er: Det officielle program er større end brandede sessioner.
 
Hack 6: Boghandleren i konferencecentret er hemmeligheden
På anden sal i selve konferencecentret er der en lillebitte boghandel. I denne boghandel skifter bøgerne hver eneste dag, så de passer til de forfattere, som optræder på konferencen. Ved at snuse rundt i boghandlen kan du finde interessante forfattere og bruge deres bøger som nøgle til programmet. Ofte er en bog i boghandlen også et kvalitetssignal, som er med til at løfte forfatternes optræden. Hvis du er heldig, signerer de også fra tid til anden deres bøger, hvilket kan give mulighed for en kort snak eller en af de berømte selfies. Heller ikke dårligt.
 
Reglen er: Forfattere med bøger i boghandlen er større eller lig med det gode indhold.
 
Whistebloweren Chelsea Manning udgav tusindvis af regeringsdokumenter. Mindre end et år efter at være blevet frigivet fra fængslet går hun sammen med Vogues Sally Singer til SXSW for at diskutere sit nye liv, politik og konsekvenserne af ukontrolleret statsmagt. Foto: Getty Images
 
Hack 7: Følg kuratoren
Hver enkelt scene har som Roskilde Festival en kurator, som har udtænkt et tema - vertikalt sammenhængende på tværs af dagen. Ofte er det vigtigt, du finder de gode kuratorer med de spændende temaer og så bare bliver en hel eller halv dag ved deres scene. Gevinsterne er store: Du slipper for at stå i kø, du får et mere dybt vertikalt blik på en tematik, og du forstår, hvordan andre ser temaet som et felt om positioner. Hvis du for eksempel er en hel dagen ved scenen om AI & Ethics, får du et dybt blik for de etiske dilemmaer forbundet med brug og misbrug af algoritmer.
 
Reglen er : Kuratorer af scener er større eller lig med det gode indhold.
 
Hack 8: Undgå paneler hvis muligt
SXSW er hjemsøgt at dårlige paneler. Dårlige, fordi deltagerne er dårligt forberedte, og debatten ofte bliver noget ufokuseret sniksnak. Ofte er panelet tematisk alt for bredt. Vælg derfor, hvis det er muligt, altid Q&A med en person frem for et panel - medmindre debatten er som skabt til en paneldebat, hvilket den desværre meget sjældent er.
 
Reglen er: Q&A-personinterviews er større og bedre end paneldebatter.
 
Over 1.000 bands og musikere spiller ved SXSW. Foto: Getty Images
 
Hack 9: Pitch the problem. Find the pain point
De bedste sessioner er dem, hvor der er noget på spil. Søg og find derfor temaer og virksomheder, som står med et problem. Find de debatter, hvor virkelige modstandere diskuterer virkelige problemer. I år kunne det være Facebook versus medierne, Uber versus Metoo eller Google versus EU eller Russia versus Fake News. Det kan også være spændende folkelige protestbevægelser inden for våbenkontrol, borgerrettigheder eller free speech. Det er her - og kun her, at paneldebatten som samtaleform kommer til sin ret.
 
Regler er: Problem og kontrovers slår eller er lig med det gode indhold, som undtagelsesvist godt kan være en paneldebat.
 
Hack 10: Opsøg det, du ikke ved noget om
SXSW er på godt og ondt ikke en akademisk konference. Niveauet er derfor lavt og mental breddeidræt. Det betyder: Tænk, what makes America great. Ikke, hvad du er great til. Altså, gå efter det, amerikanerne er rigtig gode til. Det vil sige klassisk tech, branding og den politiske diskurs om frihed/rettigheder. Gå ikke efter det, som du er ekspert på i forvejen, eller vi er gode til i Danmark. Her vil du blive skuffet. Undgå derfor alt om service design, nudging, design thinking og co-creationer. Det kan du finde meget bedre i Danmark, og du vil være den klogeste lytter i hele salen, hvilket godt kan være lidt trættende i længden.
 
Reglen er: Lyt ikke til dig selv i en dårligere amerikansk udgave. Din nysgerrighed og uvidenhed er større eller lig med det gode indhold.
 
God tur. Keep Austin wired. Keep your schedule wired.
 
Hele programmet findes her.
 
God tur! Foto: Getty Images 

Relaterede artikler

SXSW - Hvad gik du glip af i underfundige Austin? - SXSW er meget mere end VR, AI og 3D-printere. Det er også brands, der slår kolbøtter for vise, hvad cutting edge teknolo...
257 tech-trends i tiden til tiden - Kforum har været på SXSW, og tre trendanalyser skiller sig drastisk ud. Læs vores analyse af analyserne.
Falske videoer og folkeforførelse - AI baner vejen for, at aktører med beskidte politiske motiver kan manipulere virkeligheden i en sådan grad, at vi ender ...
Voxpop fra SXSW - Vi har talt med nogle af de danske deltagere og samlet deres oplevelser fra årets SXSW. Læs dem her.
Highlights fra KOM18 - I torsdags fik kommunikationsbranchen et boost på KOM18 - kommunikationsbranchens store årlige konference, som i år blev...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Intern Advocacy

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Job

Digital kommunikatør

Frist: 20. september

Kommunikations- og presserådgiver

Frist: 20. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 19. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.