SXSW - Hvad gik du glip af i underfundige Austin?

SXSW er meget mere end VR, AI og 3D-printere. Det er også brands, der slår kolbøtter for vise, hvad cutting edge teknologi kan gøre for kundeoplevelsen. Vi har samlet nogle af de bedste og mest underfundige eksempler her.
SXSW, der startede som en musikfestival for 30 år siden, er i dag én af verdens mest hypede og velbesøgte konferencer. Over 3 uger løber SXSW Film, Music & Interactive løbsk i Austin, den mest liberale og leftish by i Texas. Og ja, hvis man nærer blot den mindste interesse for fremtidens marketing, ny teknologi og digitale udvikling, så er SXSW en gave, der bliver ved med at give.
 
Tilbage i 2007 blev startup community’et Twitter lanceret ved SXSW – hvilket kickstartede den sociale platform overfor de helt rigtige mennesker – og siden har adskillige brands og nye teknologier forsøgt at gøre dem kunsten efter.
 
"Welcome to one of the most special events - if not the most special event in the 30 year history of SXSW" - Hugh Forrest, Director of the SXSW Interactive Festival.
 
Oculus – årets julegave
I år var der ingen nye, groundbreaking lanceringer. Til gengæld var der en lang række brands, der brød rammerne for brug af eksisterende teknologier, som efterhånden er blevet så billige, at 2016 bliver et tipping point. Fx bliver Oculus Rift, som Facebook købte i 2014, her fra marts langet over disken for $599. Spil- og filmproducenter må sidde og gnide sig i hænderne.
 
En gaveidé, der gør selv den mest hardcore gamer blød i knæene.
 
Men brands vil også lege med VR. Tag fx Budweiser, der byggede et mindre forlystelsesland for ølentusiaster. Her kunne man bl.a. opleve Beer Garage, der smukt forener ølbrygning og virtual reality. Afgjort én af de mest velbesøgte venues på årets SXSW.
 
Meget øl er løbet gennem hanerne, siden Budweiser blev lanceret i 1876 - og SXSW sørgede vist for sin andel. 
 
Hos McDonalds stod menuen også på VR – en teknologi, de satser markant på i 2016. Her kunne man bl.a. prøve deres seneste gameplay Happy Meal Paint, hvor man kan male en Happy Meal boks indefra (!) Selve headsettet og teknologien bag kom fra HTC Vive, Oculus’ største konkurrent lige nu. Interessant partnerskab.
 
Happy Goggles på den gyldne havmåge. Endnu en afhængighed tilføjet menuen. 
 
Slow digital FTW
I takt med at alt bliver mere virtuelt og digitalt, stiger behovet for autencitet og følelsen af noget fysisk. Bare se på Amazons to største julegavehits i 2015: Vinyl-LP’er og polaroidkameraer.
 
Den tendens var også gennemgående på SXSW. Bedste eksempel stod American Greetings – landets næststørste online korthilsen-generator – for. De ville understrege betydningen af den personlige, håndskrevne papirhilsen tilsat en moderne digital kontekst. Derfor byggede de Analog – en fin hyldest til nærværet.
 
We live in a digital world where we’ve never had more ways to connect and for some reason, we feel more disconnected than ever - American Greetings
 
Warner Bros. og DC Comics brugte samme kneb i forbindelse med promotion af sommerens superhelteblockbuster Suicide Squad med bl.a. Jared Leto og Will Smith i hovedrollerne. Under SXSW ombyggede de en tattoo joint og tilbød alle en gratis Suicide Squad-inspireret tatovering. Gratis!
 
Warner Bros. launcer først Suicide Squad til sommer, men takket være Harley Quinn's Tattoo Parlour er filmen allerede på alles læber - og hud om du vil. 
 
Den gamle mand og den sure kat
Og nu vi er ved old school oplevelser. Spotify havde under hele konferencen et hus uden for centrum kaldet Spotify House, hvor de inviterede forskellige kunstnere til at spille. Blandt andet vores egen Lukas Graham. Men på åbningsaftenen bød de på southern style-aftensmad og halvanden time med Austins varetegn, Willie ’Roll Me Up And Smoke Me When I Die” Nelson. 82 år og stadig en legendarisk performer. Tak, Spotify.
 
He still has it - Willie Nelson på dette års SXSW. Foto: Gettyimages/Anna Webber
 
I den modsatte ende af kultur- og inspirationsspektret finder vi Friskies, der præsterede at skabe Austins længste kø, da de entrerede med internetfænomenet Grumpy Cat, hvis ejere tjener millioner på at udstille katten til photo opportunities verden over. 
 
Grumpy Cat og dens ejer. Foto: Gettyimages/Amy E. Price.
 
Var det en god idé? Blev det et legendarisk øjeblik, jeg kan fortælle mine børnebørn om en dag? Vil jeg bevare dette minde for evigt? Undertegnede stod i kø i 30 min. for dette:
 
Helt sikkert et minde der er kaminhylden værdig! Det mener Grumpy Cat tydeligvis også.. 
 
Er SXSW det hele værd?
Ja! Hvis man er til et mindblowing mix af fremtidsforskere, technørder, varmluftballoner, barbecue ribs, startup-drømmere, VR-briller, internetfænomener, rodeo, businessguruer, Barack, køer, sponsorøl, robotics, Uber-vouchers og Willie Nelson. Næste år bliver det sikkert endnu vildere. Men ét er sikkert: Det, som brands tester af her, spreder ringe i vandet.
 
Se eller gense nogle af de bedste keynotes fra SXSW her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også