SOME-reaktioner på terror
Solidaritetsmemer - fælles front på sociale medier

Engang gik vi til demo og råbte ned med systemet eller gjorde fælles front i gaderne mod uretfærdighed. I dag gør vi oprør i hashtags og lægger regnbuefarvede selfies på vores Facebookprofil. Foto: Observer

Når verden bløder, græder eller råber – så råber vi med på de sociale medier. Vi poster et hashtag eller farver vores profilfoto. For når verden brænder, vrimler det med solidaritetsmemer. Vi poster et belgisk flag, Eiffeltårnet i et peacetegn eller et regnbuefarvet profilbillede, fordi vi sympatiserer, viser vores indignation, afmagt, vrede, vores opbakning til en gruppe, en kultur, et synspunkt.
I et interview med WIRED forklarer kunstneren bag det virale #peaceforparis-symbol, Jean Jullien, idéen bag som ”en instinktiv menneskelig reaktion” og beskriver, hvordan han ser de stærkeste visuelle tilkendegivelser – de, der bliver til memer - som billeder, det ikke kræves alverden at afkode: ”noget, mennesker med forskellige baggrunde automatisk kan genkende, det handler om identifikation snarere end fortolkning. Du forstår det umiddelbart – fordi billeder eksisterer før ord, de indeholder noget universelt.”
 
Og med en global identitet, hvor vi lider med verden bag vores skærme, finder vi trøst og tryghed i vores meme-fællesskab, vores fælles symbolopdateringer.
 
 
Efter den forfærdelige hændelse i Orlando tog solidaritetsmemer en helt ny drejning. De sociale medier blev ikke bare regnbuefarvede, de fyldtes af regnbue-stylede selfies. I artiklen “Beauty Bloggers Pay Tribute To Orlando Shooting Victims With Gorgeous Rainbow Makeup Looks” beskriver The Huffington Post, hvordan beautybloggere og makeupartister verden over sminkede sig i regnbuefarvet krigsmaling – for at styrke kampfællesskabet og for nogles vedkommende måske også for at skræmme ’fjenden’.
 
Tusindvis af billeder af alverdens mennesker, kvinder, mænd og transseksuelle med regnbuemakeup og -styling fyldte de sociale medier i almindelighed og Instagram i særdeleshed under hashtag som #PrayForOrlando. Tilsammen et symbol på den diversitet, der trives i LGBT miljøet, og til ære for 49 dræbte og 53 sårede i Orlando.
 
SUPERFLEX’s samtidskritik fra 2002 – blev et meme i 2015 (da regeringens flygtningeannoncer fik verdenspressens bevågenhed) med en global ytring fra et lokalt værdifællesskab.
 
Convenient oprør, der kan klares på farten i en statusopdatering
Det var evolutionsteoretikeren Richard Dawkins, der i 1976 i sin bog The Selfish Gene beskrev et “meme” som et koncept, der gælder enhver idé, der er særlig fordelagtig stillet, når det gælder om at sprede sig fra én menneskehjerne til en anden.
 
Et meme kan optræde på de sociale medier som alt lige fra et hashtag, en gif eller en selfie – vi har brug for dem i onlineuniverset, fordi de binder fællesskabet sammen - hvad enten det er via humor, fordi vi sørger, forarges eller er vrede sammen med vores flok. Det er flokkens symboler, klichéer, visuelle sprog. Vi anvender 'solidaritetsmemer', fordi vi af den ene eller anden årsag føler trang til at give vores holdning til kende og tage del i et fællesskab/en fælles kritik.
 
Engang var fælles front en fysisk størrelse - en flok, der samledes i gaderne i et oprør, en demonstration.I dag er det også muligt at gøre fælles front på de sociale medier, og det gør vi ofte, når vi rammes af noget, vi finder uretfærdigt, et holdningsfællesskab, vi sympatiserer med.
 
Men et profilbillede i regnbuefarver, Eiffeltårnet i et peacetegn eller et oprør i et hashtag slår ikke til i den reelle demokratiske debat. Der skal mere til for at ændre på tingenes tilstand. De er vigtige som kit i værdifællesskabet og for den massive opmærksomhed, en flok af global størrelse kan generere, men er måske også udtryk for, hvordan modstand kan tage sig ud i en ’smart’ verden: Et tilbagelænet og convenient oprør, der kan klares på farten i en statusopdatering.
 
FOTO.4 http://www.techinsider.io/je-suis-sick-of-this-shit-viral-terrorism-2016-3 (Dette meme er en kommentar til det oprindelige #JeSuisChalie og efterfølgende #JeSuisParis fra henholdsvis angrebet på Charlie Hebdo i januar 2015 og angrebet i Paris i november 2015).

Relaterede artikler

Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Her er mit fucked-up YouTube-liv - Hun blev mobbet, har haft en spiseforstyrrelse, været sammen med sociopatiske "fuck-boys" og tjent penge på at fortælle ...
Dronning Margrethe af Instagram - Det startede med en Facebookside, og nu har kongehuset taget skridtet videre til Instagram. Det danske kongehus opruster...
Hva' så hvis jeg bedre kan lide mit online-jeg? - De bruger mere tid bag skærmen end på nogen anden aktivitet – udover søvn. De slår den garvede PR-agent, når det kommer ...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Instagram Stories: Enden på Snapchat? - Instagram har netop lanceret en af deres største opdateringer nogensinde og tager i samme åndedræt for alvor kampen op m...
Facebook skævvrider nyhedsbilledet - Facebook er på vej til at blive danskernes foretrukne nyhedsmedie, og det sætter de klassiske nyhedskriterier ud af spil...
Luderen i porcelænsbutikken - Anmeldelse af "Den lyserøde elefants guide til sociale medier". Forlaget People’s Press har fortjent en bøde af betragte...
Europa findes ikke - Det vakte ikke just begejstring på den internationale venstrefløj, da Slavoj Žižek i september sidste år kommenterede på...
Dum dummere SoMe - I Metroxpress faldt jeg over nåheden om, at en blogger har fået fyldt endnu mere filler i sine læber. En googlesøgning p...
R.I.P. Jeg er virkelig - Hvad siger man til et menneske, der lige har mistet? Og hvorfor skal man i hvert fald ikke sige "kondolerer"? Hvad skriv...
Sikkerhedsnåle mod chok på sociale medier - Når vi rammes af noget uventet, så rystes vi – og vi får brug for at holde hånd – også online. Udfaldet af det amerikans...

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Marketing Project Manager

Frist: 17. december

Head of Social

Frist: 18. december kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 21. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.