Facebooks PR-chef, Elliot Schrage, er en af dem, der om muligt har lige så meget om ørerne som Mark Zuckerberg. Han er blandt Zuckerbergs og COO Cheryl Sandbergs mest betroede rådgivere. Schrage har ansvaret for 600 kommunikationsfolk og har længe været Zuckerbergs go-to, når strategi eller presserende emner skulle udpensles i medierne. Aldrig har PR-opgaven været vigtigere end i den nuværende brandslukningssituation. Schrage står midt i en regulær PR-kamp efter, verdens befolkning er blevet optaget af spørgsmålet om, hvorvidt Facebook og Zuckerberg er blevet for magtfulde.
Elliot Schrage taler ved DLD Conference om 'Building Community In A Polarized World' (Elliot Schrage, Facebook)
Han har både skullet undskylde for virksomhedens fejltagelser og samtidig evangelisere det sociale netværks positive indflydelse på verden. De ansattes udtalelser kaster lys over bestræbelserne for at holde virksomheden ude af problemer; ønsket har været, at Facebook kan regulere sig selv i stedet for at overlade det til lovgivere, der diskuterer lovgivning om digital privatliv og politisk reklame.
Man har forsøgt at gøre Facebooks indholdsbeslutninger mere demokratiske, f.eks. blev det foreslået at oprette en uafhængig brugergruppe, der skal bedømme, hvad der skal være acceptabelt på det sociale netværk.
Schrage henvendte sig bl.a. til Facebook-medarbejdere sidste år og sagde, at virksomheden ikke vil beslutte, hvilke nyheder der er rigtige eller falske. I stedet ønskede man “the community to tell us what’s right”. Kilde:
The Information.
Tidligere indsatser i stil med denne har ikke altid været en succes. I 2012 opfordrede Schrage Facebooks ledelse til at sende brugerne en mail, hvori de skulle stemme om ændringer af privatlivspolitikken, hvilke gjorde det muligt at dele anonym brugerdata med Instagram, som Facebook for nylig havde opkøbt. Ingen gad svare på afstemningen, og optællingen var stort set ubrugelig. Alligevel gik de videre med ændringerne.
Er sociale medier gode for demokratiet, hr. Schrage?
Schrage har endeligt mandat ved mange af de strategiske beslutninger, der tages hos Facebook, og ifølge de ansatte, der har udtalt sig, er én af de største mærkesager for Schrage, at virksomheden bliver forstået; vigtigere end, at virksomheden er “likeable”.
Schrage var også én af de få, der hjalp Zuckerberg i forberedelsen til kongresafhøringen. Der er ikke blot tale om en sårbar situation for selskabet – efter beskyldninger om russiske konti, der påvirkede præsidentvalget i 2016,
samt den netop afslørede Cambridge Analytica-episode er der for alvor gået politik i Facebooks virke.
David Vladeck, tidligere direktør i FTC’s Bureau of Consumer Protection (Forbrugerombudsmanden, red.)
og ansvarlig for tidligere undersøgelser af Facebook, forklarer om sagen: “So far, all you’ve heard is platitudes”. Han beskriver ellers Schrage som “extremely bright and able”. Kilde:
The Information
Ifølge Vladeck er opgaven langt fra løst; der skal konkrete forslag til, ellers får Facebook svært ved at finde en løsning, der bliver accepteret af både Kongressen og brugerne. Kilde:
WIRED
Og netop når talen falder på at stille Kongressen tilfreds, gløder det politiske perspektiv. Schrage har doneret penge til adskillige demokratiske kampagner, men samtidig sørget for at holde sig venner med republikanerne ved at ansætte højtstående republikanere, heriblandt Joel Kaplan, der arbejdede i Bush-administrationen.
Elliot Schrage byder tidligere San Fransisco-borgmester, demokraten Gavin Newsom og hustru Jennifer Siebel, velkommen til Facebooks hovedkvarter. Der bliver i den grad gået politisk linegang som PR-chef hos Facebook. Foto: Justin Sullivan, Getty Images
Fra menneskerettigheder til PR
Schrage er endt på sit nuværende kontor ad utraditionelle veje, taget i betragtning at der er tale om en kapitalistisk tech-virksomhed. Han er uddannet jurist fra Harvard, mens hans tidligere karriere fokuserede på menneskerettigheder og udenrigspolitik, herunder rådgivning af menneskerettighedsgrupper.
Herefter rykkede han i 2006 videre til den mere pengetunge verden og blev ansat som chef for Googles PR-afdeling. Kort tid efter vidnede han mod den selvsamme virksomhed for dennes praksis i Kina.
Siden 2008 har han dog arbejdet for Zuckerberg med et ønske om større brugerforståelse, bl.a. grundet den store ejerfølelse, som brugerne tilsyneladende har i forbindelse med Facebook. I 2009 udtalte han bl.a.: “Part of the big lesson here is that we really underestimated the sense of ownership Facebook users feel over the site.” Kilde: The Information
I 2011 sendte han en lille gave til sin tidligere arbejdsplads, Google, idet han fik journalister til at skrive kritiske artikler om Googles dataindsamling.
Senere har han arbejdet på tiltag som Facebook Live, hvor han forsøgte at foregribe problemer som livestreamede selvmord, der opstod med jævne mellemrum.
Tal om en PR-udfordring.