På ferie med Pokémon Go

Pokémania har ramt Danmark og resten af verden. Mikkel Freltoft Krogsholm anmelder spillet fra sin ferie i Sydtyskland. Bliv klogere på spillet og hypen her.
Jeg er i øjeblikket på ferie i Sydtyskland og har ligesom så mange andre ikke undgået at høre om Pokémon Go. I går aftes installerede jeg spillet og gik i gang med at fange Pokémons. Udover at spillet er overraskende sjovt og vanedannende, har det også et kulturelt aspekt, når man besøger en fremmed by.

Hvad er Pokémon Go?
Pokémon Go er et spil  en app  til din iPhone eller Android, hvor det går ud på at fange Pokémons, samle ting og vinde turneringer ude i den virkelige verden ved hjælp af Augmented Reality. Augmented Reality er en teknologi, der lægger computerskabte billeder oven på den virkelige verden. På den måde ser man på sin skærm både den virkelige verden, men også de ting som Pokémon Go har valgt at placere rundt omkring på gader og stræder.

Spillefladen er simpel. Du bliver præsenteret for et pokémonificeret kort over det lokalområde, du er i. Du kan derefter gå på jagt efter de eftertragtede Pokémons. Forskellige steder er der Pokéstops (depoter/skatte), hvor du blandt andet kan finde Pokémonkugler, som er dem du bruger til at fange Pokémons med. Du kan altså ikke bare sidde stille derhjemme og spille. På med joggingskoene og let the game begin.

Pokémon Go er endnu ikke kommet til det danske iTunes eller Google Play Store. Men med lidt snilde kan du godt komme rundt om den udfordring. På iPhone handler det om at oprette en iTunes-konto i et af de lande, der har appen (fx USA). På Android er det mere simpelt, da du kan nøjes med at finde spillets APK-fil på internettet og installere den.

Og selvom spillet indtil nu kun er tilgængeligt i USA, Storbritian og Australien, ser det ud til, at alle andre også har fået fingre i spillet alligevel. Som Dr. Ian Malcom siger i den første Jurassic Park-film: “Life breaks free. Life expands to new territories. Painfully, perhaps even dangerously. But life finds a way.” Det samme kan siges om Pokémon Go.

Pokémon Go finder lige nu vej over landegrænser og er så småt på vej til at blive mere populært end Twitter.

Pokémon Go Mania
Spillet har taget hele verden med storm. Flere af mine ikke-Pokémon-Go-spillende-venner brokker sig i disse timer og dage højlydt over, at deres feeds bliver bombarderet med billeder af Pikachú og Rattata. Og manien ses alle steder.

The Daily Beast skrev forleden, at Pokémon Go er det mest vanedannende spil nogensinde, og Singularity Hub beskriver, hvordan spillet er et første glimt af vores fremtid i Augmented Reality. Og det er ikke kun Facebook, der er ramt af Pokémons, også Twitter-hashtagget #PokemonGo gløder, og Snapchat har oprettet en Pokémania-kanal under stories, hvor tusindvis af brugere indsender snaps af deres Pokémon-jagt.

Men al den mani skaber også problemer. Nogle steder i USA er Pokemón Go blevet så stort et problem, at myndighederne har advaret om spillet. Politiet i delstaten Virginia har på deres Facebook-side advaret folk om at løbe rundt på andres matrikel på alle tider af døgnet.

Heller ikke i Danmark er spillet problemfrit. Der ligger nemlig en såkaldt Pokémon Gym (en turneringshal) midt på en af DTU's  byggepladser, hvilket tilsyneladende får de studerende til at hoppe over hegnet og løbe rundt derinde. På DTU's Facebookside skriver de: “Selvom vores indre gamer er lidt stolt, er det alvorlig talt ulovligt og forbundet med betydelig fare at færdes på byggepladsen, særligt om natten.”

Og manien har også ramt de finansielle markeder. DR fortæller at “siden Pokémon Go’s lancering i sidste uge er spilfirmaet Nintendos aktie steget med over 24 procent. Dermed er firmaets værdi steget med 7,5 milliarder dollar” eller lidt mere end 50 milliarder kroner. Ikke dårligt for en lille Pokémon-app.

På ferie med Pokémon Go
Udover at det er sindssygt sjovt, så har Pokémon Go vist sig at være nyttigt at have med på ferie. Det ser nemlig ud til, at Pokéstops er baseret på en database over lokationer fra et andet Augmented Reality-spil, der hedder Ingress. Men det, der er lidt sjovt ved det, er, at Pokéstops ikke bare er tilfældige adresser eller vejkryds. Det er oftest monumenter, officielle bygninger eller andet, der bliver anvendt som Pokéstops. Det betyder, at man som turist i en ny by får en guidet Pokémon-tur til nye og interessante steder.

Mon Pokémon Go bruger Augmented Reality-spillet Ingress' database, så Pokéstops er placeret på seværdigheder?

Som det ses på billedet herover er et af de Pokéstops i Fellbach i Baden-Würtemberg, hvor jeg er, en lille brønd midt på en plads. Den havde jeg aldrig tænkt mig selv at opsøge, hvis det ikke var fordi jeg var på jagt efter Pokémonkugler  og som billedet viser, så gav brønden tre af slagsen. Det har faktisk været ret fornøjeligt at være på sightseeing. Jeg har set en hel del interessante og sjove mindesmærker, brønde, solure, springvand og kunst.

Et udvalg af Pokéstops i Fellbach, der blandt andet rummer det lokale gymnasiums kunsthyldest til deres Bacardi-branderter. Den gav i øvrigt tre Pokémonkugler OG et Pokémon æg.

Spillet har en lille radarfunktion, der viser hvor tæt du er på de forskellige Pokémons, uden at den viser præcis hvor de forskellige Pokémons er. Du må derfor prøve dig frem. Det dur ikke kun at gå på de kendte hovedveje  man skal ind ad små stier, gennem parker og over bakker. Du får altså set byen fra en ny side. Og så kan det godt være, at de lokale tyskere undrer sig, når jeg stopper op og febrilsk kører fingrene over skærmen, men de ved jo heller ikke, at der står en sjælden Pokémon lige foran på cykelstien.

Hader du ikke også bare, når Snorlax spærrer vejen?

Derfor har jeg også gået meget længere, end jeg plejer på en feriedag. Min jagt på Pokémons og Pokéstops har indtil videre fået mig til at gå 8 km, uden at jeg egentlig synes, at det har været hårdt. Og jeg er ikke den eneste. På DR kan man læse om den danske it-supporter og Pokémon-spiller Patrick Klæbel, der har gået næsten 80 kilometer, siden han downloadede spillet for lige under en uge siden.

Spillet er så vanedannende, at man bliver frustreret, når man pludselig skal lave andre ting. Heldigvis fandt jeg en løsning på problemet. Mens jeg sad “fanget” på en legeplads med ungerne læste jeg på Twitter, at en af mine tweeps sad i læ under et træ i den danske sommerregn uden mulighed for at fange Pokémons (oh, the tragedy!). Hun havde dog fundet ud af, at man kunne lokke Pokémons til sig i stedet. Det skulle jeg ikke læse to gange før jeg havde svøbt min Avatar i lilla “lokke-gas”, der på magisk vis tiltrækker små Pokémons. Mens jeg holdt øje med børnene fik jeg på den måde besøg af en håndfuld Pokémons. Og så var det lige pludselig ikke så slemt at sidde og slappe af alligevel.

Alt i alt er Pokémon Go en ren fornøjelse. Hvis du har et ekstra USB-batteri til din telefon og gratis roaming (3 Like Home – jeg elsker dig!), så vil jeg klart anbefale dig at gå på opdagelse i den by, du nu engang er i. Du kommer til at more dig og se dele af byen, du ellers ikke ville have set.

Så gør som mig. Tag på ferie med Pokémon Go!