Opskriften på troværdighed
PA og PR bør være bedstevenner

Det rigtige samarbejde mellem PR-afdelingen og PA styrker virksomhedens legitimitet og omdømme. Foto: Getty Images.

Skrevet af

Jannie Elisa Fjordside
Journalist

4 artikler

0 indlæg

Virksomheders kommunikations- og PA-indsatser nyder i dag langt større anerkendelse end tidligere, men disciplinerne kan for alvor vise deres værd, hvis de formår at arbejde bedre sammen, mener erfaren PR-rådgiver.
Der er flere ligheder end forskelle, når man holder en virksomheds arbejde med Public Relations og Public Affairs op mod hinanden – i hvert fald er det i et større fokus på lighederne, det store potentiale ligger for virksomhederne, mener Christian Grandjean, seniorrådgiver i bureauet King Street PR.
 
”Begge discipliner handler i bund og grund om at opbygge legitimitet eller det, man kan kalde ’et godt omdømme’ for ens virksomhed,” siger Christian Grandjean og uddyber:
 
”Man kan ikke som virksomhed komme rendende over for politikere på Christiansborg eller i en kommune med sine ønsker uden at have legitimitet – virksomheden skal være kendt af politikerne. De skal vide, hvem man er, og at man er troværdig. Der er parallellen til medierne jo stort set én til én – det er vigtigt, at man er kendt som en troværdig aktør.”
 
Christian Grandjean, seniorrådgiver i bureauet King Street PR.
 
Vær åben for positiv spillover
Arbejdet i en PR- og PA-afdeling har det til fælles, at der er tale om langsigtede indsatser, men som er nødvendige for, at en virksomhed kan agere hensigtsmæssigt også på kort sigt, fortæller Christian Grandjean. Med mere end 20 års erfaring fra branchen har han set, hvordan begge discipliner er blevet bedre til at vise deres værd. 
 
”Begge fag er blevet professionaliserede og er blevet langt bedre til at sætte mål og dokumentere værdien af arbejdet,” siger Christian Grandjean og påpeger endvidere vigtigheden af, at de to discipliner anerkender og forstår, hvordan de kan bruge hinanden:
 
”Nogle public affairs-rådgivere kan være lidt bange for, at hvis man involverer kommunikationsfolk, så vil det altid handle om at kommunikere noget ud – men sådan behøver det jo ikke at være. Den strategiske vurdering kan sagtens lande på, at man som virksomhed ikke kommunikerer om en given sag – eksempelvis hvis man ved, at den er under politisk behandling, og man ikke ønsker at forstyrre processen ved at lave ’fuss’ om det i medierne.”
 
Med et eksempel fra sit eget rådgivningsarbejde fortæller Christian Grandjean, hvordan en virksomheds kommunikationsafdeling oplevede stor værdi af et ministerbesøg, som i virkeligheden var et resultat af PA-kollegernes arbejde.
 
”Det var en sejr for public affairs-folkene, fordi det viste, at virksomheden havde den legitimitet, det kræver at få en minister på besøg – og fordi de gennem besøget netop kunne formidle virksomhedens ønske om bedre rammebetingelser fremadrettet. Men i kommunikationsafdelingen var de også glade, for efter besøget gik ministeren ud og fremhævede virksomhedens arbejde – det er jo den bedste PR, når en tredjepart fremhæver ens arbejde positivt. Her kan man på en måde sige, at det var en optimal tredjepart, og det resulterede også i, at medierne fik mere fokus på virksomheden,” fortæller Christian Grandjean.
 
Kend spillereglerne og spil med
Sådan går det selvsagt ikke altid – journalisterne har, med Christian Grandjeans ord, ikke altid så stor tiltro til politikernes udtalelser. Ikke desto mindre agerer journalister og politikere i en virkelighed, der ser markant anderledes ud end tidligere – og det kræver det samme af virksomhederne, understreger han.
 
”De systemer, vi kendte for 10 år siden med et fast mediebillede med en afsender og en aftager, er blevet omkalfatret, for alle er jo nu blevet en slags medier. Lidt det samme gælder i det politiske univers, hvor interessen for beslutningsprocesserne har betydet, at der er kommet flere interessenter på banen, men også en større gennemsigtighed. Det er godt for os alle sammen – men det gør det lidt sværere for virksomheder at operere i,” siger Christian Grandjean.
 
Nøgleordet er ifølge ham: aktør. Som virksomhed skal du vise, at din ageren ikke blot handler om, hvad du selv vil opnå, men at du er en aktør, der interesserer dig for samfundet, forstår dets spilleregler og involverer dig i relevante debatter. Igen når Christian Grandjean tilbage, hvor han startede; den store lighed mellem PR og PA er, at arbejdet handler om at styrke en virksomheds legitimitet og omdømme.
 
”Hvis man som virksomhed formår at vise, at man er en samfundsaktør og har en holdning, så styrker det ens omdømme – og du kommer lettere igennem både til medierne og til Christiansborg,” slutter han.

Relaterede artikler

Lidt lobby for en lobbyist - Mads Christian Esbensen er lobbyist. Som en del af bureauet Policy Group hjælper han klienter fra både det offentlige og...
Nordeas farvel til syv fede imageår - Skattely, skuffeselskaber og stråmænd. Skattesagen om #panamapapers er eksploderet på rekordtid, og Nordea er fanget i k...
Hvert bureau sit kampfly - Kampagnerne ruller. Hvad der ligner en af danmarkshistoriens største PR- og lobbykampagne-krig, er centreret om købet af...
Kan CSR og lobbyisme integreres? - Virksomheder opfattes ofte som gode samfundsaktører, når de indgår i CSR-aktiviteter, men betragtes som beregnende, når ...
En hotline til borgmesteren - Vi har sat en interessent og en konsulent til at læse ny bog om lobbyisme i det offentlige. Her interessentens: Den bed...
PA i USA: Sådan får du danske interesser igennem i Trump-land - ”Washington var blevet en lille boble i USA, hvor systemet fødte sig selv. Da den demokratiske administration sad ved ma...
PR er ikke en annonce - Det er besværligt at måle værdien af en virksomheds PR-indsats. En velkendt faldgruppe er de såkaldte annonceværdier. Lø...
Fra sproglig rådgivning til big data - Feltet kommunikationsrådgivning har været i udvikling, siden det opstod i 60’erne, og kommunikationsrådgiverens rolle og...
Office-pakkens hamsterhjul - Den cirkelformede figur bestående af pile, der fører publikum tilbage til udgangspunktet, er den mindst animerende figur...
Tivolis PR koster gratis - Hvert år pusher Tivoli langt over 10.000 presseomtaler igennem, lukker 200-300 film- og tv-hold ind i haven og byder 5 m...
De 30 mest efterspurgte k-kompetencer - Som nyuddannet og jobsøgende gælder det om at være helt skarp på ikke bare ens egne kompetencer, men også hvilke kompete...
Pyyyyh for en PR-opgave - Facebooks CEO, Mark Zuckerberg, har i over et årti lænet sig op ad den 57-årige advokat Elliot Schrage, der sidder på de...
Sådan bliver du kommunikationschef - En række chefer peger med afsæt i KOM magasinets kommunikationschefundersøgelse på, hvordan man tager skridtet fra at væ...

Giv din stemme

10 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Grafiker

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 6. august

PR-konsulent med kærlighed til finans

Frist: 31. juli kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 16. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.