|
Om IKEA-grundlæggeren og hans livsværk
Vorherre til dalahäst

Møbelmilliardæren fløj på de billige rækker, gik i genbrugstøj og gav reprimander, hvis de ansatte glemte at slukke lyset. Han blev tilmed nægtet adgang til sin egen fest, hvor han skulle statueres som ‘Businessman of the Year’, fordi han ankom til festen i bus. Historien om Ingvar Kamprad og IKEA er langt fra graciøs. Men den virkede. Foto: Inter IKEA Systems

27. januar døde én af Sveriges allerstørste erhvervsfolk. Han er grunden til, at vi alle kender en reol, der hedder Billy, som har givet os forhøjet blodtryk i samleprocessen. Men hvem var Ingvar Kamprad? Og hvor meget ved vi egentlig om det blå-gule møbelimperium?
En helgen i blå og gule klæder
Ingvar Kamprad, 91 år gammel, var god for 140 milliarder kroner, da han sov ind i sit hjem i Småland efter kort tids sygdom. Pengetanken i størrelsesforholdet 1:Joakim von And er støt vokset, siden han som 17-årig grundlagde IKEA, men Kamprad var bestemt ikke en klassisk milliardær med skræddersyede jakkesæt og bådplads til poleret yacht.
 
Møbelmilliardæren fløj på de billige rækker, gik i genbrugstøj og gav reprimander, hvis de ansatte glemte at slukke lyset, når de forlod lokalet. Han blev tilmed nægtet adgang til sin egen fest, hvor han skulle statueres som ‘Businessman of the Year’, fordi han ankom til festen i bus. Sikkerhedsvagten, der blokerede døren for Kamprad, blev i øvrigt ikke valgt til ‘Bouncer of the Year’.

Der tegner sig et billede af en helgen klædt i blå og gule klæder, men Kamprad har måttet udrette flere buler gennem årenes løb.

På privaten blev det afsløret, at han tidligere var medlem af det nazisympatiserende parti, Nysvenska rörelsen - et medlemskab han sidenhen har beklaget og undskyldt for. I forretningsøjemed gyngede det også gevaldigt under Kamprad i 2011, da det viste sig, at IKEA havde placeret over 100 milliarder i skattely i Lichtenstein. Presserende for en virksomhed, der hævder at donere al overskud til velgørenhed.
  
Royal medfølelse
På trods af skandaler er Ingvar og livsværket IKEA symbol på et demokratisk og omsorgsfuldt foretagende, der tager klodens lidelser seriøst. Af selvsamme grund har både den svenske konge og statsminister udtalt sig i forbindelse med Kamprads død. Til Sveriges Radio udtaler statsminister Stefan Löfven:
 
“Jeg er blevet bekendt med den triste besked om Ingvar Kamprads bortgang. Jeg tænker især på hans familie og alle hans venner i dag. Ingvar Kamprad var en unik iværksætter, som har betydet meget for svensk erhvervsliv, og som har gjort boligindretning tilgængelig for mange mennesker – ikke kun de få” (egen oversættelse) Kilde: Sveriges Radio 
 
Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd
Kamprad, som kom fra et fattigt hjem, var fast besluttet på at tjene penge. Derfor begyndte som helt ung at sælge blyanter og billedrammer ved at cykle rundt i lokalområdet.
 
I 1943 grundlagde han IKEA. Navnet er en sammensætning af initialerne i hans navn, Ingvar Kamprad, forbogstavet i hans barndomsgård, Elmtaryd, og forbogstavet i sognet Agunnaryd i Småland, hvor Kamprad voksede op.
 
Få år efter rykkede IKEA ind i postordrekataloger og bragte varerne ud med den lokale mælkevogn.
 
This might come as a surprise. Men den forretningsmodel ser nu en anelse anderledes ud:
 
Tallene her er opgjort fra sep. 2015 til sep. 2016, men intet tyder på, at bålet brænder med mindre flammer i dag. Kamprads saml-selv-imperium kender ingen landegrænser. Kilde: IKEA - fakta og tal 
 
Tal som disse er enhver entreprenørs vådeste drøm. IKEA har da også overlevet hackersager, grus i medarbejdermaskineriet efter annullering af julefrokost (det handlede naturligvis ikke så meget om en julefrokost, men i stedet om flerkulturel tumult), og skattesager, der har fået Vestager til at gå med hælene først. IKEA har vundet - både på bundlinjen og hos befolkningen.
 
En IKEA-pose til 12.000 kroner
I manges øjne kan IKEA oversættes til ‘19 år, lige flyttet hjemmefra, på SU’, men haute couture har også flirtet med den store svensker. I foråret 2017 lavede Balenciaga en kopi af den ikoniske IKEA-pose (den, du bruger til at bære vasketøj ned i kælderen). Der var dog lige en prisforskel på 11.990 kroner.
 
Et foretagende, som bestemt ikke startede ud med kurs mod modeverdenen, er nu fresh out the runway. IKEA leverede tilmed en hel kollektion til modeugen i Milano, hvor designeren bag kollektionen udtalte, at målet var “at designe hverdagsting med masser af karakter”.
 
Et syn til visualisering: 17-årige Ingvar Kamprad bliver stoppet på sin cykel i Småland og får fortalt, at Balenciaga i fremtiden vil kopiere hans indkøbspose, og IKEA-modeller vil marchere i Milano.
 
Hvis du er i tvivl, om du er kommet til at købe en Balenciaga, når du i virkeligheden bare gerne ville have en IKEA-pose, kan du benytte dig af ovenstående test. Kilde: Bureaubiz
 
Fra sadvertising til save the world
IKEA-reklamer er altid gået lige i mellemgulvet. En stor del af forklaringen er, at det handler om alt andet end reoler og rumdelere. IKEA tematiserer, at vi ikke bruger nok tid med vores børn, og kræver en bedre fremtid for kvinder samt, at vi skal passe bedre på planeten.
 
Som her, hvor der er skruet helt op for sadvertising. Hvis du som forælder er endt i en skilsmisére, vil det altid være ulideligt at se dit barn lide under den beslutning. Det ved IKEA selvfølgelig godt:
 
 
IKEA - Every other week. Et trist barn skal flytte hver anden uge, fordi mor og far ikke kan finde ud af at enes. Kampagnevideoen vakte opsigt, da den ikke idealiserer livet som forældre, men sætter fokus på, hvordan IKEA også kan bruges, når man bliver skilt. Kilde: IKEA og Ford brander sig med sadvertising 
 
Projekterne strækker sig længere end afstanden fra mor til far. I 2015 gav IKEA Foundation 120 millioner euro til velgørenhed. Om fonden sagde Ingvar Kamprad:
 
“When I decided to give the company to a foundation back in 1982, I did it because I wanted to ensure that IKEA will continue as an independent company long after I am not there to look after the business. I also wanted to ensure that we use some of our profits to help create a better life for the many people in need.” IKEA Foundation, pressemeddelelse efter Ingvar Kamprads død.
 
Samarbejdet mellem IKEA Foundation og FN's Flygtningeorganisation (UNHCR) om at skaffe vedvarende energi og belysning i udsatte områder i Bangladesh, Etiopien, Sudan og Jordan er et initiativ, blandt mange andre, der skal forbedre livet for dem i nød:
 
En lysere fremtid for flygtninge. Et indblik i, hvordan tilværelsen ser ud, når en familie bliver tvunget til at flygte, og hvordan vedvarende energi i flygtningelejre kan gøre lejrene til mere humane steder for de mange familier, der bor i dem. 
 
IKEA er også aktør i Workplace Pride, en nonprofit-paraplyorganisation, der stræber efter større accept af lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner (LGBT) på arbejdspladsen.
 
Buler i Volvoen
Der er intet så godt, at det ikke er skidt for nogen. Eller, det der.
Ingvar Kamprad og IKEA har ikke kunnet ræse gennem et forretningseventyr uden punkteringer. Som dengang i 2011, hvor hele Sverige lå øde, fordi alle så med i en afslørende dokumentar. Tadaaa: 100 millioner gemt i skattely i Lichtenstein og en stiktosset Ingvar Kamprad i bedste Bertel Haarder-jeg-vil-hjem-til-risengrød-stil:
 
SUR! En svensk dokumentar afslørede et trecifret milliardbeløb i skattely, og Ingvar Kamprad var ikke tilfeds med journalistens spørgsmål. Hvor er det nu lige, vi har set det før? 
 
Hvorfor måtte ingen andre få en del af kagen?
Ingvar Kamprads livsværk er aldrig blevet børsnoteret. Dermed ikke sagt, at der ingen interesse har været. I stedet har firmaet siden 1982 været ejet af en fond, der blev etableret for at sikre virksomhedens uafhængighed. Der er mange forretningsstrategiske tanker bag ikke at lade sig børsnotere. F.eks udtalte Kamprad i 2008, at det på grund af politiske interesser (eller mangel på samme) så ikke havde været muligt at gå ind på det russiske marked.
 
Vil en topstyret organisation lade os se med? Tilsyneladende, ja.
 
“På trods af at IKEA ikke er et børsnoteret selskab, er vi åbne omkring vores organisation, ejerskabsforhold, forretningsaktiviteter, vores indtjening, og hvad vi gør med vores penge. Alle disse informationer kan findes i vores Årsrapport, Welcome Inside, som ligger frit tilgængelig på vores hjemmeside.
 
IKEA betaler naturligvis altid skat som påkrævet og i overensstemmelse med gældende regler og love i de lande, hvor vi opererer.” Pressemeddelelse fra IKEA, 2011.
 
Denne meddelelse kom belejligt lige efter afsløringen om skattely. Men nok om det.
 
Du er først en rigtig mand, når du kan klare en tur i IKEA
Uanfægtet, om du har interesse i Ingvar Kamprads liv, IKEAs ups and downs, eller hvordan man samler en Billy-reol, så er der tale om et superbrand, der træder med helt ind i ægteskabsløftet: IKEA-prøven. He ain't the one, hvis han ikke kan klare en tur i det blå betonhelvede.
 
Mænd, hold ud! Kilde: ALT
 
Hvilke virksomheder kan ellers bryste sig af at være testorgan til valg af livspartner? 
 
Det har højst sandsynligt ikke været på Ingvar Kamprads dagsorden at opnå denne funktion, men livet er forunderligt.
 
Vi siger pænt farvel til en stor erhversmand.
Nu: Bliv venner med Billy!
 
It's all love!
 
 
Læs mere:
Johan Stenebo: Sanningen om IKEA, Stockholm: Ponto Pocket 2010, 224 sider.
Michael Jalving: Absolut Sverige - en rejse i tavshedens rige: Jyllands-Postens Forlag 2011, 293 sider.
 

Relaterede artikler

Din sofa er socialdemokratisk - Ikea er så svensk som Abba og snustobak, og man kan både sige Ikea på fransk, japansk og amerikansk. Ikea er historien o...
Chat til din IKEA sofa - Er der forsvundet en skrue til din IKEA-sofa? Nu kan du chatte med IKEA og få hjælp. Det er let, og du får alle de infor...
Tavs som en IKEA-sofa - Er IKEA made in Sweden? Eller er kæmpekoncernen i virkeligheden et hollandsk foretagende, der blot smykker sig med blå-g...
Co-creation: Hack eller plug and play - De kritiske reaktioner udeblev ikke, da IKEA i sommer udsendte en Cease & Desist til online communitiet ikeahackers.net....
LEGO har det bedste image, punktum - Berlingske Business Guld Image er business-toppens årlige skønhedskonkurrence, hvor virksomhederne bliver vurderet ud fr...
Skilsmissebranding - Januar-tristesse, soundtrack i mol, skilsmisse og triste delebørn er ingredienserne, der skal få os til at se på brands ...

Giv din stemme

10 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Head of communication

Se alle job Indryk job

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.