Nu kommer K1

Den danske kommunikationsbranche får nyt samlingssted, når K1 ser dagens lys i løbet af efteråret 2016. Ambitionen er at skabe et community for ambitiøse kommunikatører i Danmark. Alle kommunikatører inviteres med til at tage del i opstarten. Initiativet støttes af Kforum.
Helt grundlæggende ønsker vi et community, der er så åbent og fleksibelt som overhovedet muligt – og hvor alle former for kedeligt bureaukrati holdes på et minimum. Foto: Getty Image Bocroft
Helt grundlæggende ønsker vi et community, der er så åbent og fleksibelt som overhovedet muligt – og hvor alle former for kedeligt bureaukrati holdes på et minimum. Foto: Getty Image Bocroft
af Anders Monrad Rendtorff
Kommunikationsfaget er under pres
Der er tryk på i kommunikationssamfundet – og den professionelle kommunikation er i rivende udvikling og udfordres kraftigt af ting som digitalisering, internationalisering, pres på politiske kommunikationen i virksomheder samt på koblingen mellem forskning, uddannelse og praksis.
 
K1 vil være samlingsstedet for de mange kommunikatører i Danmark, som har ambitioner for den professionelle udvikling af kommunikationsfaget. Vi vil skabe et sted, hvor kommunikatører på tværs af hele branchen kan mødes for at udfordre og løfte barren for professionel kommunikation i organisationer, virksomheder og samfundet. Alt sammen, mens vi har det sjovt og udvider vores netværk.
 
 
Let at mødes for ambitiøse kommunikatører
K1 skal gøre det let for professionelle kommunikatører, der brænder for faglige temaer, at møde ligesindede – uden dyre medlemskaber og uden bøvlede beslutningsprocesser. Vi vil gøre det gennem et nyt, moderne og interessebåret community, der via frivillige kræfter udfolder sig i digitale netværk, på fysiske møder og events. Populært sagt et community med en masse pop-up communities, der opstår, når interessen er til stede – og opløses, når interessen forsvinder.
 
Konkret vil vi:
 
  • Skabe det stærkeste community af kommunikatører herhjemme.
     
  • Facilitere faglige diskussioner af signifikante temaer og problemstillinger.
     
  • Mødes – både fysisk og virtuelt. Nogle møder vil være mindre og fokuserede, andre rent virtuelle – og andre igen store events som fx branchens årlige Kommunikationsdag, hvor vi fejrer faget og hinanden!
     
  • Hylde og give maksimal plads til de aktive medlemmer – ud fra troen på, at engagement og glæde er den stærkeste driver for udvikling.
     
  • Være de unges community og inkludere dem som ligeværdige i det faglige fællesskab.
     
  • Have internationalt udsyn – og lette adgangen til internationale bevægelser og erfaringer.
     
  • Skabe stærke forbindelser mellem forskning, uddannelse og praksis.
     
  • Samarbejde med alle organisationer, fagforeninger og kommunikationsfora, som ønsker at styrke faget.
     
  • Forholde os kritisk og etisk til samfundets kommunikation og miskommunikation.
     
  • Og meget, meget mere – hvad nu opfindsomme, ambitiøse og aktive kommunikatører nu finder på!

Kom og vær med!
Helt grundlæggende ønsker vi et community, der er så åbent og fleksibelt som overhovedet muligt – og hvor alle former for kedeligt bureaukrati holdes på et minimum. Dette gælder også for opstarten.
 
Undertegnede er en gruppe kommunikatører, der blev skubbet i gang af Dansk Kommunikationsforenings konkurs for nogle uger siden, og som gennem mange dialoger med en lang række af danske kommunikatører har taget dette første skridt på vejen mod et levende, ambitiøst og respekteret community. Der er så rigeligt plads til mange, mange flere, der har lyst til at være med til at udvikle Danmarks stærkeste community for kommunikatører – og der er brug for det!
 
Vi vil derfor invitere alle interesserede med ind i opstartsarbejdet:
 
  • K1-Lab: Den 16. november kl. 16:30-20:00 afholder vi K1-Lab hos Kforum og via livesteam. K1-Lab er det første udviklings-lab, hvor vi i fællesskab formulerer en samlende vision for K1, brainstormer på bærende aktiviteter og taler om måder at organisere os på. Det bliver intensivt og sjovt!
  • Stiftende generalforsamling: Den 6. dec kl. 17:00-21:00 på  Københavns Universitet og via livestream. Vi undgår ikke en smule bureaukratisk benarbejde – til gengæld lover vi en sjov og dynamisk generalforsamling så langt væk fra kedelig formalisme og sur kaffe som overhovedet muligt!
  • Facebook: Vi har valgt Facebook som vores daglige kommunikationskanal – find os under ”K1” og meld dig ind i gruppen – og du er nu allerede en del af vores community! Vi vil mægtig gerne høre fra dig derinde!
    Besøg vores Facebook side her
     
  • Hjemmeside: Hjemmesiden K-1.dk er i første omgang et udvidet visitkort, hvor alle interesserede han læse mere om K1, herunder vedtægter, og vores aktiviteter – og hvor det er muligt at melde sig ind i K1 og opgive kontaktinformation. Det er gratis at melde sig ind i K1!
     
  • Strategisk samarbejdspartner: Vi har valgt Kforum som strategisk samarbejdspartner. De vil faget kommunikation, og vi er der allerede alle sammen.
Du er naturligvis meget velkommen til at tage direkte kontakt til en af undertegnede, hvis du har spørgsmål, kommentarer eller forslag. Alle mediehenvendelser henvises til Anders.
 
De bedste hilsner fra arbejdsholdet:
 
Anders Monrad Rendtorff - andersrendtorff@gmail.com / 2539 4133 (talsperson)
 
Jakob Rasborg - jakob@resonans-kommunikation.dk
 
Jon Kiellberg - jonkiellberg@gmail.com
 
Pelle Nilsson – pelle@resonans-kommunikation.dk
 
René La Cour Sell - rene@lacoursell.dk
 
Støtteliste til K1
 
Anders Hundahl, direktør, Asfaltindustrien
 
Anders Schroll, Vice President, Lundbeck
 
Anette Haaning, Communications Manager, Handelsbanken
 
Anja Ravn Heerwagen, Senior Communications Consultant at Topdanmark
 
Anne Katrine Lund, Selvstændig
 
Anne Marie Skov, direktør, Tuborgfonden
 
Anne Tullberg Gregersen, Head of Internal Communication, DONG Energy
 
Anne Villemoes, Puclic Relations Specialist, Speaker
 
Astrid Gade Nielsen, Corporate Communications Professional
 
Benedicte Strøm, Head of Communications, IBM
 
Bo Søby, direktør, Operate Experience
 
Carsten Fogsgaard, HR Senior Project Manager, Novo Nordisk
 
Dennis Kaysen. Kommunikationsdirektør, Coloplast
 
Dorthe Sjøbeck Christiansen, Informationschef GTS-foreningen
 
Elisabeth Geday, Kommunikationsdirektør Region hovedstaden
 
Elisabeth Hvas, Kommunikations- og sekretariatschef, Roskilde Universitet
 
Else Wad Bjørn, Kommunikationschef, Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
 
Esben Ørberg, Redaktør, Foreningen Norden
 
Finn Frandsen, Professor, Business Communications, Århus University
 
Fleming Voetman, VP, Head of Public Affairs, International Copper Organisation
 
Helle Petersen, PHD, lektor på Roskilde Universitet
 
Jacob Søby bang, direktør, Strategize
 
Jan Karlin, Head of Communications Personal Banking at Nordea Group
 
Jesper Højberg Christensen, Founder and Partner, Nextwork mm
 
Jesper Malm, Head of Communication, The Danish Association of Construction Clients (DACC)
 
Julie Nilsson, Head of Group Internal Communication, Nordea AB
 
Karl Heinz Pogner, associate professor, ph.d, Copenhagen Business School
 
Kasper Beck Steensen, Partner, We Are Open
 
Kasper Riis, Director Corporate Communications, Tryg A/S
 
Keld Thornæs, direktør, Lån & Spar
 
Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President, Kommunikationsdirektør, Grundfos
 
Klavs Valskov, Head of Brand, GE Oil & Gas
 
Knud Lindholm Lau, Indehaver Tekst og tale A/S
 
Kristian Eiberg, direktør, Relations People
 
Lars Sandstrøm, Direktør, Corporate Relations
 
Lisbeth Eckardt Hansen, Frivilligheds- og donations-koordinator, Røde Kors
 
Louise Elver, Kommunikationschef, Fair Trade
 
Mads Richard Møller, Facilitator & consultant, Intra2
 
Mads Twomey Madsen, Vice President ,Novozymes
 
Margrethe Lyngs Mortensen, Ejer, Lyngs Kommunikation
 
Merete Wagner Hoffmann, Kommunikationschef, Nomeco,
 
Mette Honoré, Kommunikationsdirektør, Telia Danmark
 
Mette Refshauge, SVP, Corporate Communication & Reputation, Danfoss
 
Michael Basland, Head of Communications, Ernest & Young
 
Mie Femø Nielsen, Professor, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
 
Mika Bildsøe Lassen, Head of Communications and Branding, Svitzer
 
Mikael Elkan, Indehaver ELKAN
 
Mikkel Jespersen, Partner and co-founder, 1508
 
Morten Gade, Selvstændig
 
Morten Holm, direktør Holm Kommunikation
 
Morten Holmgaard, Market Manager, Coloplast
 
Ole Schmidt Pedersen, direktør, Firstline
 
Patrick S. Gram, Director, CBS
 
Per Rystrøm, CEO, Operate Inc
 
Pia Stoklund, Viceadministrerende direktør & partner, Mannov A/S
 
Regitse Reeh, Director Communications, LundbeckFonden
 
Sabrina Speiermann, Dean of Design Communication & Management Danish School of
Media and Journalism
 
Stine Wind, Senior Communicator, Nordea
 
Svend Bie, direktør, DFM
 
Torben Bundgård, Vice President, Novo Nordisk
 
Tue Aip, Communications Manager, Operate
 
Ulrik Grimstrup, Communications Manager, Københavns Universitet
 
Winni Johansen, Professor, Århus University
 
Mette Aagaard, Global HR Director, BIG
 
Timme Bisgaard Munk, Kforum
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også