Nyt medie, datajournalistik, bias, Big Data og blinde vinkler
Bias: Data skal demokratiseres

Skrevet af
Bias er et helt nyt webmedie, der med en fakta- og datafokuseret metode vil kvalificere den politiske, kulturelle og samfundsmæssige debat. Se, hvorfor Bias findes, og hvad du kan bruge mediet til.
Navnet er Bias, fordi vi alle har vores bias og blinde vinkler, og vi skal blive bedre til at forstå og tage højde for dem. Løsningen er, at vi bliver bedre til at forstå og anvende data. Befolkningen har en bias, fordi de mangler dataadgang og datajournalistisk formidling.
 
Det er nu tid til, at befolkningen kommer foran virksomheder/staten og med på datarevolutionen. Det skal Bias medvirke til.
 

“Fortunately for serious minds, a bias recognized is a bias sterilized.”

Benjamin Haydon
 
 
Den altomfattende digitalisering af vores samfund betyder flere data om stadig flere forhold og processer. Hele samfundet – den offentlige forvaltning, markedsføring, e-handel og digital kommunikation, transport, medievaner, miljøovervågning og meget mere - er baseret på digitale platforme og dermed grundlæggende datastyret.
 
Resultatet er tilsynekomsten af nye sensorer og datakilder samt af den forudsigende og overvågende stat og den dataopsamlende virksomhed, der agerer på store mængder data.
 
I dette datadrevne samfund er der brug for datadrevet journalistik. Datarevolutionen er indtil nu primært kommet store organisationer og institutioner til gavn.

 

 "We all see only that which we are trained to see.”

 
 
Dette bør og kan ændres, så almindelige mennesker kan få gevinsterne af de mange datakilder. For aldrig har det været lettere at indsamle, dele og visualisere stadig større og flere datakilder. Det kræver en journalistisk formidling og fokus på datajournalistik. Det kræver en platform, hvor folk kan dele og formidle data, de har samlet.
 

“It is a well known fact that reality has liberal bias.”

 
Nøgleordene er datadrevet, demokratisk debat, der bringer datajournalistik ud til masserne.  Midlerne er at samle datadrevne historier, data-set, visualiseringer og værktøjer i ét samlet medie. Bias skal være det site, man altid skal tjekke, fordi man her finder de rigtige tal bag historien - det er her, de brugerskabte datavisualiseringer er samlet.
 
 
Det overordnede mål er at gøre danskerne klogere og løfte den politiske og journalistiske dækning ved at insistere på det faktuelle grundlag.
 
Bias bliver det første danske medie, der indholdsmæssigt udelukkende vil fokusere på data-journalistik. Bias er et bredt medie i sin tilgang til at udvælge historier, der interesserer den brede offentlighed, og dækker både kultur, samfundsforhold og politik, men er smalt i sin konkrete tilgang, hvor redaktionen ikke vil ride med på tabloidvinkler, personfokus og forargelseshistorier - men i stedet reelt vil gøre læserne kloge.
 
Datajournalist Nikolaj Ingemann Sørensen fra Bias er med til at gøre læserne klogere.
 
Målet er i første omgang at kvalificere debatten herhjemme og på længere sigt at sætte helt nye dagsordener i det danske mediebillede.
 
Mediet adskiller sig fra andre medier med datajournalistiske formater og et traditionelt nyhedsgrafisk fokus ved at inddrage læserne som dataproducenter og formidlere. Her er mulighed for at lægge data ind og sammenligne egne data med andres. Fx hvordan står det til med min skole, min by eller min alder?
 
Altså den personlige datavinkel som en fast bestanddel og den personlige mulighed for at formidle læsernes datavisualiseringer og datasamlinger. Et site, hvor brugergenereret datajournalistik kombineres med redaktionelt formidlet indhold.
 
Læs den populære artikel på Bias: Pisa måler forkert.

Relaterede artikler

Nedlæg journalist-uddannelserne - Journalistik er et vigtigt håndværk, men det er ikke en videnskab og kan derfor ikke stå alene. Journaliststuderende er ...
Hvad fortæller dit nyhedsforbrug om dig? - Der er snart ingen ende på undersøgelser, tabeller og figurer, der kortlægger danskernes medieforbrug. Men vi får sjælde...
Is Digital Dead? - Print er død. Men det er digital måske også. Findes den digitale forretningsmodel for avisbranchen?
Er Zetland mediernes svar på Alternativet? - Pakket ind i Danmarks lækreste design og baseret på nogle af de sundeste redaktionelle principper er Zetland sprunget ud...
Spot en journalist til fals for penge - Journalisterne er for magelige og for tæt på dem, de skal se i kortene. Faget er blevet for hurtigt og arbejdsvilkårene ...
Er der penge i podcast? - Skal man mase sig ind i det pakkede medielandskab, så er det tilsyneladende podcasts, der er sagen. Billigt at producere...
Hvad vil du helst have: Krig eller overvågning? - Hvem læser dine private beskeder? Whatsapp har oprustet i kampen for din ret til privat kommunikation - en ny armering, ...
Rock og rå data fra Roskilde - Hvor meget vejer lort? Roskilde har fundet svaret ved hjælp af nye sensorer og big data. Resultatet er færre fyldte toil...

Giv din stemme

6 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationspraktikant

Frist: 15. november

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.