Så snart Elon Musk havde solgt Zip2, annoncerede han sit næste projekt, X.com, som ikke havde noget med porno at gøre, men derimod var et forsøg på at opbygge en ægte internetbank. X.coms største konkurrent var Confinity, som havde PayPal som sit mest lovende produkt. Efter at have bekriget hinanden fusionerede de to firmaer i 2000, og Musk fortsatte som CEO. Det var dog en stakket frist, for mange medarbejdere i det nye firma mente, at Musk var en forfærdelig leder, og sidst på året blev Musk kuppet ud af ledelsen. Den nye CEO omdøbte firmaet til PayPal, Musk blev degraderet til rådgiver for ledelsen, men han fortsatte med at investere i firmaet, i takt med at kapitalen blev brændt op i sindssyg vækst.
Da PayPal blev solgt til eBay i 2002 for 1,5 mia. USD, var Musk den største enkeltinvestor og scorede omkring 250 mia. USD. Kloge hoveder og iagttagere diskuterede længe, om Musk skulle regnes som en af grundlæggerne af PayPal, eller om han bare var en heldig investor. Biografien argumenterer for at medregne ham blandt grundlæggerne, og under alle omstændigheder havde Musk nu hård valuta til at forfølge en af sine gamle ideer: At skabe en el-bil, som kunne konkurrere med den globale autobranche og dens indgroede forbrændingsteknologi.
I 2003 grundlagde Martin Eberhard og Marc Tarpenning Tesla med ønsket om at skabe den første fuldelektriske sportsvogn i verden. Den seneste succesfulde startup i autobranchen var Chryslers etablering i 1925, så det var en opgave af historiske dimensioner at skabe en ny og disruptiv succes i autobranchen. Endnu en gang er der tvivl om, hvorvidt det er rimeligt at regne Musk blandt grundlæggerne, da det først var i 2004, at Musk kom ind i billedet i den første investeringsrunde. Her hostede han op med næsten alle de 7,5 mio. USD, der skulle til for at udvikle den første Tesla-model, Roadster'en. Musk var dog langt fra kun en investor, da han anførte udviklingen af flere komponenter. Fra 2003 var Musk bestyrelsesformand, og i 2007 fjernede han Eberhard som CEO, da en enig bestyrelse mente, at det var Eberhards ansvar, at omkostningerne var skyhøje, og firmaets burn rate af kapitalen var for høj.
Sidst i 2008 var Tesla tæt på at dø. Kassen var tom, og der var kun leveret 147 biler. Hver bil havde på det tidspunkt kostet 1,3 mio. USD at producere, hvilket naturligvis var totalt uholdbart. Men halvandet år senere var skuden vendt, og juli 2009 blev den første måned med overskud. Året efter gik Tesla på børsen for at rejse kapital til at videreudvikle og markedsføre den nye Model S, luksus Sedan (book en prøvekørsel i København
her).
Tesla Model S, som ramte bilmarkedet i 2012. Teslas mission er “at accelerere verdens omstilling til bæredygtig transport” - på den sexede måde.
At Tesla klarede skærene i 2008, skyldtes i høj grad Musks evne til at rejse kapital og hans villighed til at gribe dybt i egen lomme, hver gang det var nødvendigt. Så måske var han ikke en af grundlæggerne, men Musk var i hvert fald en af dem, der holdt firmaet i live og skabte en spektakulær succes. I dag er han CEO i både Tesla og SpaceX og bestyrelsesformand i firmaet SolarCity, der producerer og installerer solceller.
Musk har ændret fire brancher
Elon Musk er ikke lige så kendt som manden bag Facebook, Mark Zuckerberg, men hans bidrag til verden synes langt større. Sat på spidsen har Zuckerberg givet os mulighed for at dele billeder af katte og babyer, mens Jack Dorsey og hans partnere med Twitter har givet os 140 anslag. Til sammenligning har Musk totalt ændret fire forskellige brancher: bankverdenen med PayPal, autobranchen med Tesla, energibranchen med SolarCity og rumfartsbranchen med SpaceX. Mere imponerende bliver det, når man tænker på, hvor tunge og gennemregulerede disse brancher er, og hvor sjældent der sker større forandringer her.
Musk har faktisk bygget et lille radikalt imperium af nye teknologier, som spiller sammen og gør hinanden stærkere: Tesla og SpaceX deler viden om materialer og produktionsmetoder med hinanden. Tesla laver batterier, som SolarCity sælger. Og SolarCity laver solcellepaneler til Teslas ladestationer. Den vigtigste overfører af viden og teknologi mellem virksomhederne er Musk, som deler sin tid mellem alle tre.
Truende mindreværd
Biografier er fantastiske, fordi man kommer bag om og tæt på, og man kan lære en masse og måske ligefrem udvikle sig selv ved at spejle sig i den biograferede person. Men med Elon Musk er der fare for, at inspirationen slår over i ærefrygt og en håndgribelig følelse af mindreværd. Man kan bare ikke være med her. Manden er entreprenør, ingeniør, opfinder, investor, CEO for to firmaer på samme tid og milliardær. Fuck...! Her er
en lille guide til, hvad du kan sige, hvis dit barn spørger, hvorfor Musk kan skabe firmaer med et knips, når du stadig kæmper med at lave et skur i haven.
Milliardæren Musk har tilsyneladende magiske fingre, der skaber succesvirksomheder i en rask strøm. Kilde: Giphy.com.
Musk = Gates+Jobs
Folk i tech-industrien sammenligner Elon Musk med Apples nu afdøde Steve Jobs og Microsofts Bill Gates. Han er nærmest en opgraderet version af de to, men lidt venligere end Jobs og lidt mere raffineret end Gates. Jobs er kendt for sin opmærksomhed på detaljerne, men forfatteren til biografien vurderer, at Jobs ikke havde fingrene ligeså dybt begravet i udviklingen af Apples produkter, som Musk har i sine firmaers produkter. Til gengæld havde Jobs bedre styr på kommunikation og marketing, end Musk har.
Hvor meget tid kræver en kvinde om ugen?!
At skabe resultater i den skala har dog ikke været uden omkostninger for Musk selv, hans familie og hans medarbejdere. Han er på tredje ægteskab – med to forskellige kvinder. I 2000 giftede han sig med Justine Wilson, med hvem han har fem sønner (trillinger og tvillinger), og skilt igen i 2008. I 2010 blev han gift med Talulah Riley, skilt i 2012, gift igen i 2013, og i begyndelsen af 2015 skulle de skilles igen.
Musks arbejdsliv har kostet dyrt på kærlighedskontoen: tre ægteskaber og tre skilsmisser siden år 2000. Kilde: Giphy.com.
Mens de var separeret, ledte Musk efter en ny kæreste, og et sted i biografien deler han disse overvejelser: ”I need to find a girlfriend. That’s why I need to carve out just a little bit more time. I think maybe even another five to ten – how much does a woman want a week? Maybe ten hours? That’s kind of the minimum? I don’t know”. Seneste nye fra Musks kærlighedsliv udgør en fantastisk overskrift: ”
Elon Musk has second thoughts about getting a second divorce from his second wife”.
Fyret for en stavefejl
Musks medarbejdere mærker også, at det koster at arbejde for en game-changer. Musk stiller de samme krav til sine medarbejdere som til sig selv, og det er massivt. Ifølge biografien er han fx ikke bleg for at fyre en marketingmedarbejder, hvis vedkommende laver en stavefejl i en email. Det her aktuelle
jobopslag for Tesla i Oslo viser meget godt, hvad der forventes af en Communications Manager i Tesla. Det er især karakteristisk, at man skal være ”tough”, hvis man skal gøre sig håb om at få jobbet. Det er også rendyrket Musk-stil, at man som kommunikationsmedarbejder opsøger og retter misinformation i markedet. Alle fejl skal elimineres. Derudover skal man i det pågældende job ”consistently create personal and professional stretch goals and meet them”. Velkommen til Musk-land. Her skal du være klar til at opgive dit liv og arbejde for at ændre verden. Først her på Jorden med elbiler og solenergi, senere på Mars for at kolonisere galaksen.
En magnet for gode historier
Ashlee Vances biografi om Elon Musk kan varmt anbefales. Ashlee Vance er til daglig ”technology writer” på Bloomberg Businessweek, og biografien er skrevet i samme Businessweek-stil. Sproget er enkelt, uakademisk med punch og drive, gennemsyret af dyb indsigt baseret på grundig research. Stilen veksler mellem nærværende detaljer og sammenhængende overblik og oser af begejstring. Vance kunne også have skrevet en kritisk biografi, men han tager parti for Elon Musk uden dog at glemme mandens skyggesider og alle konflikterne. Elon Musk er den mest interessante person i lang tid, han tiltrækker gode historier som en magnet, og biografien rummer langt flere historier, end der kan fortælles her. Enough said. Just get it!
”Elon Musk – How the Billionaire CEO of SpaceX and Tesla is shaping our Future”, Ashlee Vance, 392 sider, udkommet maj 2015, 13,60 pund på amazon.co.uk.