|
Noter fra Instagrams London HQ
Insights fra Instagrams maskinrum

Af de store platforme på sociale medier er det kun Facebook, Snapchat og Instagram, der egentlig rigtig har fået fat i danskerne. Men Facebook er gået i åben krig med medier og virksomheder, og Snapchat er stadig mest for de helt unge.

Skrevet af
Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, men hvordan får man egentlig succes som virksomhed, udgiver eller organisation på Instagram? Det løftede Instagram selv lidt af sløret for, da de i torsdags afholdt temadag om emnet på det europæiske hovedkvarter i London.
Instagram ser ud til at være positioneret stærkt for 2018, og samtidig er platformen inde i en spændende tid, hvor der bliver lanceret nye tiltag og funktioner nærmest ugentligt. Deres stories ser i særlig grad ud til at have bidt sig fast hos brugerne, og i modsætning til ovre på Facebook er udgivere og virksomheder faktisk velkomne. Udnyt det, mens tid er.
 
Alle anbefalinger og tips fra Instagram herunder skal selvfølgelig tages med det forbehold, at Instagram i visse tilfælde kan have en interesse i anbefalinger, der mere tjener deres egne langsigtede interesser end dine. Og deres data og anbefalinger som udgangspunkt baserer sig på amerikanske data, men derudover virkede de faktisk overraskende åbne og ærlige, da de i sidste uge holdt en temadag om emnet på det europæiske hovedkvarter i London.
 

Fra forfatterens egen story på dagen. Den kritiske sans lider en tidlig død
 
Tidspunkt 
Drop spekulationerne i forhold til, hvornår på dagen og ugen der skal udgives. Algoritmen tager sig af at finde øjne til dit indhold, hvis det er godt (beklager, alle algoritme-haters).
 
Hashtags
Antal hashtags: Du må gerne skrue lidt ned for antal hashtags, hvis det står til Instagram selv. De anbefalede kun 1-3, men de var lidt sparsomme med logikken bag denne anbefaling. Altså, om du med andre ord bliver straffet for at overhashtagge.
 
Hvilke hashtags?: Brug de mest specifikke og tematiserede hashtags, du kan opspore. De generelle som eksempelvis #fashion, #news og #football etc. kan du godt glemme at få noget ud af.
 
Geo-tags: Samme gælder her. Aldrig bare @London, men i stedet @Facebook HQ London etc.
 
Og husk dem nu. Brug oftest muligt geo-tags og hashtags. Også i stories. Det er en hjælp for brugerne, men også en hjælp til Instagrams algoritme, så den nemmere finder nye brugere til dit indhold (så faktisk er det også en hjælp til dig).
 
Business-profil
Har du ikke allerede gjort det, får du adgang til en masse ekstra data, hvis du skifter. Og meldingen fra Instagram selv er, at algoritmen ikke nedprioriterer indhold fra business-profiler (afgør selv, om du tror på det).
 
Frekvens
Du kan lave opslag til feed oftere, end du tror uden at virke spammy. De anbefaler omkring fire, hvilket dog nok er i overkanten til de fleste mindre danske profiler, men bare husk, at algoritmen mere end tidligere sorterer i det hele, så risikoen for at overvælde følgere er mindre.
 
Formater
Altid 4:5. Sekundært 1:1. Skal du i 16:9, skal der være en god grund til det. Det hele handler om, hvor meget ’real estate’ du optager på brugernes skærme, og her får du altså mest plads med 4:5 (som ganske belejligt er en af standardstørrelserne for beskæringer på iPhone).
 
Lækkerhed
Du behøver faktisk ikke altid være smuk og lækker på Instagram. Ikke i så høj grad som tidligere i hvert fald. Platformen bruges i dag til mange forskellige ting, og æstetik er nu bare et af mange brugbare redskaber. 
 
Vær autentisk: Ja, det er nemt at sige, Instagram, men det er altså beskeden. Den korte udgave: Du har sikkert også en hjemmeside og en tilstedeværelse på Facebook, så giv dine følgere noget på Instagram, som de ikke i forvejen kan få et andet sted. Gerne noget lidt mindre poleret. Men stadig lækkert. Og interessant. Og personligt. Og engagerende. Og ...
 
 
 
Lyd
Du vælger selv, men vær opmærksom på, at Instagrams egne data viser, at kun 50 % tjekker deres feed med lyden slået til. For stories er det oppe på 60 %, men i begge tilfælde vil der altså være en del brugere, der ikke kan følge med, hvis dit indhold kræver, at de har lyd på. Stadig langt bedre end på Facebook dog på den front, hvor tallet nærmere er 5-10 %, der har lyd på.
 
Live
Ja! Det vil Instagram i hvert fald rigtig gerne have, at du kaster dig ud i. Det kan være et lidt skræmmende format, men det skulle øge dine chancer væsentligt for at komme ud til nye brugere via Explore-sektionen, hvis du jævnligt sender live.
 
Live, hvordan?: Sigt efter cirka 20 minutters varighed første gang. Aldrig under 10 min. Hav en vært klar, der ikke er bange for at sludre lidt med kameraet. Det hjælper på fastholdelsen. Husk, at folk er relativt tilgivende i forhold til det tekniske og billede- og lydkvalitet ved live-sendinger, så bare se at kom i gang. Men find trods alt lige et stativ og en ordentlig forbindelse.
 
Har man mulighed for det, er det en god ide at lave en live-samsending med en person med mange følgere, hvilken kan gnubbe lidt af sin lækkerhed af på dig (og omvendt, naturligvis).
 
Længde på stories
Du laver forhåbentlig allerede stories, men hvor lange skal de være? Instagram siger selv, at deres data viser, at 6-8 slides (også kaldet 7) er et godt antal at sigte efter. Men vær ikke bange for at lave længere. Det er ikke et problem i sig selv. Bare en del sværere at fastholde folk i længden.
 
Du skal ’front loade’, som det så smukt hedder, hvilket vil sige, at du skal have det sjoveste, stærkeste, smukkeste indhold frem hurtigst muligt, så du fanger folks opmærksomhed.
 
Ekstra tip til stories: Lav stories hver dag. Instagram kan konstatere, at de profiler, der altid har en story tilgængelig, klarer sig godt hos nye følgere. Hvordan, kausaliteten lige hænger sammen her, er lidt uklart, da det jo generelt nok er de meget aktive profiler, der ofte laver stories, men det skader i hvert fald ikke.
 
Hvis I ikke allerede er i gang med stories, så gør det. Start i det små, og få det prøvet af. 
 
Nye følgere
Det vigtigste er stadig at lave indhold, som folk kan lide. Når det er klaret (!), handler det grundlæggende om to ting: At blive en af de profiler, som Instagram foreslår brugere at følge, og komme i deres Explore-sektion (den, du finder ved at klikke på det lille forstørrelsesglas i bunden).
 
Logikken er lidt cirkulær, men overordnet set er der ikke så meget andet at sige, end at du skal levere relevant og engagerende (og autentisk ...) indhold – og følge anbefalingerne ovenfor. Så skal algoritmen nok finde nye følgere til dig.
 
Dog blev det nævnt, at en enkelt smutvej til Explore-sektionen kan være at bruge alle Instagrams tre hovedkanaler: Feed, Stories og Live.
 
Ekstra tip til nye følgere: Nu kommer der så lige en enkelt anbefaling, hvor det er egne personlige erfaringer, der gives videre, men den er til gengæld god: Prøv at like en masse opslag på vegne af din virksomhed eller organisations profil. Kommentér også meget gerne på andres opslag. Så plejer der at komme godt gang i følgervæksten.
 
Ikke algoritmens skyld
Man var hos folkene fra Instagram klart opmærksom på, at der er gået lidt mode i at hade deres algoritme. Selv siger de, at den er langt mindre voldsom end den, de bruger på Facebook, og den slet ikke er ny. Deres argumentation kan nogenlunde komprimeres til: Hvis dit indhold klarer sig dårligt, er det ikke, fordi det er tirsdag/fuldmåne/for blåt/for edgy/for smukt/for provokerende. Det er fordi, det er lort.
 
Hjælpe-apps
Tip 1: Du kan lave dine Live Photos (fra iPhone) om til små videoer, der kan bruges i stories. Jeg har selv brugt en anden app tidligere, men Instagram-folkene anbefalede Lively.  
 
Tip 2: Nu vi er ved eksterne hjælpeapps, bliver jeg nødt til lige at nævne en fantastisk lille en, der kan lave dine horisontale og 1:1-videoer om til 9:16 (portrait), så de passer til stories, på en virkelig smart måde: Inshot Video Editor
 
Afstemnings-sticker
Kan bruges til rigtig mange sjove ting, og data viser, at folk er helt vilde med at stemme på ting. Findes under stickers, når du laver stories.
 
Værter
Har du en eller flere på holdet, der ikke er bange for at være foran kameraet, er der mange, som har succes med tilbagevendende temaer og serier med en eller flere værter. Gælder både for stories og live.
 
Stories, stories, stories
Instagrams stories kan mere, end du tror, og 2018 bliver deres helt store år. Vi brugte en del tid på best practices og en decideret stories school, og det var faktisk lidt en øjenåbner at se det hele præsenteret på en gang. Også selvom man allerede bruger stories dagligt. Kan ikke gennemgå det hele her, men brug lidt tid på at lege, og vis så dine nye skills til følgerne. Det viser engagement og kærlighed til platformen (autenticitetspoint!).
 
Vil dog lige særligt fremhæve ’Rewind’ og ’Stop Motion’ som de nemmeste og bedste steder at starte med det lidt mere kreative (Der fås flere stories-tips på Hubspot og Later samt et par eksempler på profiler, der gør det godt på InfluencerDB). 
 
Bemærk eftertragtet Instagram-swag, og bliv misundelig.
 
Det var alt, jeg havde fået noteret ned. Udover alle de tips og anbefalinger er det jo stadig mest et spørgsmål om at kunne levere indhold, som brugerne gider at se og interagere med. Med andre ord: Vær autentisk.

Relaterede artikler

Kvinder er til kattekillinger, mænd er til motorcykler? - Midt i ligestillingsdiskussioner og idealer om, 'at på internettet er vi alle lige', så er der stadig nogen, der er mere...
Kick ass Insta-ads - I dag klipper Instagram snoren for reklamer på platformen. Nu kan danske annoncører også markere sig på det sociale medi...
Insta-brand dig selv - Overskrift.dk lancerede i sidste uge Instagram-listen, der viser de mest populære instagrammere i Danmark. Det er en god...
Når et socialt medie er selvterapeutisk - De sociale medier influerer vores privat sfære som aldrig før. Vi deler lystigt ud af privatlivet gennem for eksempel Fa...
Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Dronning Margrethe af Instagram - Det startede med en Facebookside, og nu har kongehuset taget skridtet videre til Instagram. Det danske kongehus opruster...
Hva' så hvis jeg bedre kan lide mit online-jeg? - De bruger mere tid bag skærmen end på nogen anden aktivitet – udover søvn. De slår den garvede PR-agent, når det kommer ...
Instagram Stories: Enden på Snapchat? - Instagram har netop lanceret en af deres største opdateringer nogensinde og tager i samme åndedræt for alvor kampen op m...
#onefingerchallenge - En ny, vovet udfordring har set dagens lys. Betegnelsen er #onefingerchallenge, der basalt set beskriver udfordringens f...
Hvem ville Kierkegaard like på Insta? - Ifølge Søren Kierkegaard skaber man sin identitet igennem de valg, man træffer. Kierkegaard læst med moderne øjne kan in...
Det store SoMe-paradigmeskifte - Den digitale tidsalders pushere hedder Snapchat, Instagram og Facebook, og vi har fingrene så langt nede i kagedåsen, at...
Facebook og Google i krig om de lokale medier - ​​​​​​​Med deres indtog i lokaljournalistikken vil Facebook og Google styrke deres dominans i nyhedsbranchen ved at stra...
SoMe-brugeren skelner ikke mellem opslag og annoncer - Annoncering og organisk community er begge dele af virkeligheden for virksomheder og organisationer på sociale medier. M...
Pyyyyh for en PR-opgave - Facebooks CEO, Mark Zuckerberg, har i over et årti lænet sig op ad den 57-årige advokat Elliot Schrage, der sidder på de...
Få så lavet de videoer! - Filmproducenten Søren Juul Petersen giver dig her 9 regler til succes inden for video-marketing. Video er det absolut me...

Giv din stemme

15 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 8. juni

Presserådgiver

Frist: 8. juni

Content Manager

Frist: 7. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.