Nicolai Stahl om Cultural Branding
The Big Idea Is Dead

Her får du fire konkrete steps, der transformerer en kulturel tendens til din virksomheds kernesag (og skaber værdi for både dine kunder og forretning). Kilde/GettyImages.

Skrevet af
"Et brand er summen af alt, hvad brandet foretager sig på tværs af PR, kommunikation, marketing, CSR, HR, butikker, callcentre og så videre. Derfor skal du have en ualmindelig solid platform at stå på. The Big Idea is Dead. Det, du skal have, er en stærk samlende platform, hvorfra tusindvis af ideer kan udspringe, uanset kanal, medie, tid og sted – og fra hele virksomheden, ikke kun marketing." Nicolai Stahl om Cultural Branding.
Den kreative bureaubranche lever af at være på forkant med trends og tendenser, som virksomheder kan kapitalisere. Det, man kunne kalde for Cultural Branding – at bygge bro mellem virksomhed og målgruppe ved at benytte kulturelle trends i samfundet. Og her i artiklen får I opskriften på, hvordan I gør det.
 
Først og fremmest er det afgørende, at I får grundlagt jeres kulturelle kernesag. En værdi eller et fællesskab, som I vil støtte op omkring eller ændre på, og som samtidig hænger sammen med din virksomheds værdigrundlag. Med den sag på plads starter indsatsen for alvor. 
 
Step 1: Tænk langsigtet
På spørgsmålet om vigtigheden af Cultural Branding siger Nicolai Stahl – kreativ direktør og partner i reklamebureauet Hjaltelin Stahl: 
»Det amerikanske PR-bureau Edelmann udgav her i sommer en rapport, der undersøgte elementet tillid mellem forbruger og brand. Rapporten byggede på over 13.000 svar fra forbrugere fra hele verden, og den viste, at 69 procent af de adspurgte havde mere tillid til brands end til deres egen regering. Det understreger et kæmpe potentiale for virksomheder, men det stiller virkelig også en række store krav til dem.«
 
Edelmanns rapport er blot en af mange, der på baggrund af forskellige målinger alle konkluderer det samme: Forbrugeren går mindre op i gule tilbudspriser og støtter i stedet de virksomheder og brands, der tager stilling til verden omkring sig. Men den moderne forbruger er også hurtig til at afkode virksomheders kommunikation, kigge historien efter i sømmene og stille kritiske spørgsmål.
 
Derfor er det afgørende at arbejde langsigtet. Det handler ikke om få jackpot i morgen, men om at vinde en smule hver dag. Med tiden bliver det afkast nemlig langt mere rentabelt.
 
Sæt nogle langsigtede mål, og opstil en række succeskriterier, der handler om andet end det klassiske ROI. Eksempelvis øget Brand Awareness og relationer til potentielle nye samarbejdspartnere.
 
Step 2: Vælg de rigtige byggesten
»Det er normalt, at en forbruger i dag har over 250 digitale kontaktpunkter, før hun skal købe et par sko. Hun googler, er på sociale medier, går på hjemmesider, læser en blog, avisomtaler, anmeldelser og chattråde på YouTube, før hun gennemfører købet. Og det er den rejse - det niveau af at blive kigget efter i sømmene - som et brand skal kunne stå imod i dag.«
 
Som forbruger i dag, gennemgår man mange processer før et køb bliver gennemført. For brandet betyder dette skal kunne klare at blive kigget efter i sømmene. 
 
Sådan beskriver Nicolai Stahl den typiske, semikaotiske købsproces, næsten alle moderne forbrugere går igennem. Og det peger alt sammen på bunken af byggesten. Hvor der før i tiden var print, radio og film, er udvalget af medier nu enormt. Læg dertil, at de løbende skifter format. Hvad man eksempelvis før i tiden måtte kæmpe sig til af synlighed på Facebook, kan man betale sig fra i dag.
 
I skal derfor udvælge præcis de byggesten, der giver mening for jeres virksomhed, jeres kernesag og de mennesker, I vil kommunikere et budskab til. Overvej om jeres virksomhed kan stå alene, eller skal der indgås et partnerskab? Alle de andre byggesten skal bare blive liggende i bunken.
 
Step 3: Det stramme, skarpe blueprint
Okay, så I har altså defineret en kernesag. En værdi eller et fællesskab, som I vil støtte eller ændre på, og som samtidig hænger sammen med jeres virksomheds værdigrundlag. I har opstillet nogle langsigtede mål og en række succeskriterier, I kan måle på. Og I har endda gjort jer tanker om partnerskaber, kommunikationskanaler og medieplatforme. Det er tid til at dele jeres projekt med omverdenen. Og særligt én ting er vigtig, hvis I vil have succes:
 
»Netop fordi forbrugeren er som en flue i en flaske med flere hundrede kontaktpunkter fordelt på online- og offline medier, er dit image vigtigere end nogensinde før. Dine tekster skal være korte, have en klar tone og være nemme at afkode. Dit visuelle univers skal være enormt stramt og stabilt på tværs af platforme. Og så skal alt, med streg under alt, optimeres til en smartphone,” siger Nicolai Stahl.
 
Step 4: The Big Idea is Dead
Så er vi tilbage til det med den oplyste forbruger - og en omverden, der ikke bare ser passivt til og ukritisk sluger sympatien bag jeres hårde arbejde. Det er nemlig ikke nok bare at være dygtig til at kommunikere et purpose. I skal udleve det. 
 
Et brand er summen af alt hvad det foretager sig på tværs af alle platforme. 
 
»Et brand er summen af alt, hvad det foretager sig på tværs af PR, kommunikation, marketing, CSR, HR, butikker, callcentre og så videre. Derfor skal du have en ualmindelig solid platform at stå på. The Big Idea is Dead. Det, du skal have, er en stærk samlende platform, hvorfra tusindvis af ideer kan udspringe, uanset kanal, medie, tid og sted – og fra hele virksomheden, ikke kun marketing,« fortæller Nicolai Stahl og uddyber:
 
»Når vi eksempelvis samarbejder med Telia om at lave deres ’Mere at sige ja til’-platform, skal det være mere end bare en flot reklame, du ser på skærmen. Indsatsen ligger ikke kun på reklamefronten, men hele vejen rundt. Butikkerne skal være stedet, hvor du holder dig ajour med den nyeste teknologi, og callcentrene skal naturligvis kendes på deres lyst til at løse kundernes problemer.«
 
Telias reklamefilm fra 2016.

Med andre ord er det afgørende at tænke jeres kernesag ind i hele den måde, jeres virksomhed agerer på. Kun sådan får I ordentlig
flyvehøjde på Cultural Branding.

Relaterede artikler

Glem dagen: Grib mikro-øjeblikket! - I smartphonens tidsalder lever forbrugeren fra mikroøjeblik til mikroøjeblik, afhængig af det überaktuelle behov, som ha...
No-marketing marketing - Forbrugerne hader reklame og marketing, men selvfølgelig er der en vej gennem krattet for branchen. Det handler om at om...
K-speciale om purpose branding vinder pris - Med et kommunikationsspeciale, der tager udgangspunkt i Anthon Bergs kampagne: You can never be too generous, vandt Math...
TV 2's nye brandingchef ville gerne have været den lyse af Abba-pigerne - Vicky Wassmann Dahi afskyr, når mennesker er nærige med at sige undskyld. Til gengæld kan hun godt lide skolelærere og p...
Sådan går du live med dit brand - Facebook gør det. YouTube gør det. Twitter gør det. Så hvorfor hopper du ikke bare med på bølgen af den nye digitale bra...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Outlaw-kommunikation - Hvis du blander traditionel machismo med NATO, 7-Eleven og generel våbenfascination, så ender du cirka ud med udtrykket ...
Skilsmissebranding - Januar-tristesse, soundtrack i mol, skilsmisse og triste delebørn er ingredienserne, der skal få os til at se på brands ...
Derfor cykler mænd i Rapha - Rapha – deres tøjlinje, accessories, PR og brand – er ikke alene en del af den omsiggribende cykel-trend. Rapha er også ...
Brand fuck ups 2016 - Alt gik galt i 2016 - vejret var for varmt, EM-fodbolden for kedelig og flere kæmpestore popstjerner alt, alt for døde. ...
Eliten har også mistet troen på eliten - Lige nu står de etablerede samfundsinstitutioner i den største tillidskrise nogensinde. Tilliden til regeringer, erhverv...
Bureau-numerologi - Hvilke tankeassociationer får du, når du hører ordene Zupa, Bocca, Heyday, Friday, No Zebra og Fireball? De færreste vil...
Da én mand skabte shitstorm i Google - Googles fyring af en softwareingeniør har sat koncernen under voldsomt pres, ikke mindst fra USA’s højrefløj. Tre betænd...

Giv din stemme

23 stemmer
2,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 1. november

Praktikant

Frist: 15. december
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.