Nekrolog: Jacob Ludvigsen i billeder
Hobbitten i habitten

Jacob Ludvigsen er død, 69 år gammel. POLFOTO/Simon Fals.

Skrevet af

Redaktionen Kforum

793 artikler

57 indlæg

Reklamemanden Søren Nøhr hylder sin branchefælle - idémanden Jacob Ludvigsen, der netop er død, 69 år gammel. Ludvigsen, der ud over den legendariske Squash-reklame også havde en finger med i spillet i oprettelsen af både Christiania og Thylejren.
Jeg har lige fået at vide, at journalisten, aktivisten, forfatteren, idémageren Jacob Ludvigsen har tjekket ud. Det rører mig dybt. Jeg kendte ham ikke personligt, som i et nært venskab, men jeg traf ham adskillige gange og arbejdede sammen med ham ved flere lejligheder. Jacobs indflydelse på mit og min generations liv stikker en del dybere end som så.
 
Når jeg tænker på Jakob Ludvigsen, er der fire indre billeder, der ufravigeligt dukker op på min nethinde
 
Risskov midt i tresserne. Min fætter og jeg bakser med båndoptageren og med vandre-guitaren. For at lave musik og historier. På den sort-hvide tv-skærm dukker en lille filur med sort mikrofonhår op sammen med en ranglet, rødhåret, fregnet fyr. Stilfærdigt, men intenst, er de ved at gi’ os en fornemmelse af, at det hele er til at flytte, at alvor kan være sjovt – og omvendt. Det er Ludvigsen og Klein (Jesper Klein red.). Vi suger deres humor til os som tørt trækpapir i de tidlige tresseres tørvetrillerkultur.
 
Jesper Klein og Jacob Ludvigsen på Rådhuspladsen. POLFOTO/Ernst Nielsen.
 
Min ældre bror arbejdede som grafiker på ugeavisen ’Hovedbladet’ – en alternativ avis fra de tidlige halvfjerdsere, som jeg derfor var gadesælger af (distribution var en hård nød dengang). Det var Jacob Ludvigsen, der var hovedmanden bag avisen. I det tidlige efterår 1971 blev bladet brugt som det, man i dag ville kalde for en ’platform’ for åbningen – eller besættelsen – af Bådsmandsstræde Kaserne. Jacob var den, der klippede hul i hegnet. Christiania var født. Jeg har aldrig solgt så mange blade som i den efterfølgende uge. Og humoren fra tresserne var gennem Jacob blevet til handling.
 
Jacob Ludvigsen indtager Christiania. POLFOTO/Jesper Hansen Stormly.
 
Efter en 8-10 år på Københavns Universitet i den marxistiske æra skiftede jeg til over til fjenden, storkapitalen – reklamebranchen. Det vart sjovt, meget anderledes, spændende og lærerigt. Men det var også lidt flovt – man havde jo ligesom forrådt ungdommens principper. Derfor var det lidt af en lettelse, nærmest en art syndsforladelse, da Jacob Ludvigsen dukkede op i selvsamme branche som kreativ. Han var hjernen bag Squash-filmene, som de fleste over 40 tydeligt kan huske. Resten må slå dem op. Som kreativt arbejde var det excellent, men min ekstra gevinst var endnu større. Jeg havde altså ikke valgt helt galt – forbilledet Jacob havde så at sige blåstemplet branchen.
 
Jacob Ludvigsen var en hybrid, der både kunne sit kommercielle håndværk reklamen og sit modkulturelle. POLFOTO/Jesper Hansen Stormly.
 
Jeg var til en eller anden mærkedag for hans Baltiske Bureau. Han havde været syg, men var kommet sig; hans vævre, kloge blik var klart, og han var beleven som en karrierediplomat. Men det, jeg især husker, er det ulastelige pin-stribede jakkesæt med vest og det hele, sammen med et stort, nu gråt mikrofonhår. Det er et godt billede på Jacob, som jeg husker ham: den fritvoksende rebel med den uangribelige fremtræden. Det er sagen, argumentet, idéen, der er afgørende. Lad aldrig formen stå i vejen for indholdet. Hvis det er et jakkesæt, der skal til – so be it.
 
Jacob Ludvigsen i sin egen gade, Magstræde i indre København. POLFOTO/Simon Fals.
 
Det er med vemod, men også med taknemmelighed, jeg har skrevet dette. En stor mand er gået fra borde. Og landet er blevet lidt mindre.
 
-
 
I forbindelse med Fristaden Christianias 45 års fødselsdag spurgte Kforum Jacob Ludvigsen om Christiania som brand. Se hans svar herunder, og læs artiklen her.
 

Relaterede artikler

Danmark-Christiania 3-0 - Hvem vandt kampen, der har varet 40 år, kampen mellem det etablerede Danmark og det såkaldt sociale eksperiment Christia...
Seks nye emojis til København - De smiler. De er sexede. De bliver flere og flere. De kan mere og mere. Vi taler om de små, sjove emojis, som først var ...
Christiania som brand - Christiania opfylder næsten alle de grundbetingelser, der i den teoretiske litteratur knytter sig til corporate branding...
Forelsket i København - Kulturvirksomheden Golden Days synes, vi skal have en kanon for København - som vi har fået det for Danmark. Ambitionen ...

Giv din stemme

15 stemmer
3,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Marketing Project Manager

Frist: 17. december

Head of Social

Frist: 18. december kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 21. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.