Medieundersøgelse
Hvordan har medierne det anno 2015?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

790 artikler

57 indlæg

En ny storstilet undersøgelse stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark. Undersøgelsen, med tilnavnet ”Mediernes tilstandsrapport”, gennemføres af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub.
Mediernes tilstandsrapport
 
Publicistklubben og SDU har søsat en undersøgelse om mediernes tilstand i Danmark, der stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark. Undersøgelsen er den første af sin art i Danmark og er bla. inspireret af den amerikanske årsrapport State of the News Media. 
 
Undersøgelsen, der har titlen ”Mediernes tilstandsrapport”, gennemføres af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub. Den rummer 50 spørgsmål om f.eks. ytringsfrihed, journalistikkens kvalitet, nyhedsmediernes dækning af dansk politik, mediestøtten, kommunikationsbranchens indflydelse på journalistikken og medievirksomhedernes økonomi. 
 
Det er ambitionen, at ”Mediernes tilstandsrapport” ligesom den amerikanske undersøgelse skal gennemføres hvert år.   
 
Spørgsmålene stilles til chefer og medarbejdere i mediebranchen, folkevalgte politikere, embedsmænd samt professionelle i kommunikations-­‐ og reklamebrancherne.
Resultaterne af undersøgelsen præsenteres på Publicistklubbens arrangement ”En ny publicistisk guldalder?” den 19. marts i København.
 
Publicistklubbens formand Jacob Mollerup, DR, er initiativtager til undersøgelsen. Den er udviklet af journalistisk lektor Ralf Andersson, phd-­‐stipendiat Søren Schultz Jørgensen og professor Peter Bro, Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.
 
Alle professionelle inden for journalistik, politik, forvaltning, kommunikation og reklame inviteres til at deltage.

Deltag i undersøgelsen her
 
Projektet er lavet med støtte fra Spar Nord Fonden. Altinget, Journalisten, Kommunikationsforum og Huset Markedsføring har gjort det muligt at nå alle de vigtige målgrupper for undersøgelsen gennem links i deres respektive nyhedsbreve. 
 
 
 
 

Relaterede artikler

Når tallene lyver - Mediernes brug af analyser er steget konstant i flere år. Ikke mindst på grund af mulighederne for hurtigt at foretage b...
Fikser eller fucker Facebook medierne? - Det er måske klogt ikke at overdramatisere betydningen af Facebooks nye Instant Article, som blev lanceret i dag. Men hv...
Lad os slagte Udkantsdanmark - En ny journalistisk genre har ramt os. Det er udkantsgotikken. Med dramatiske historier om forfald, armod og affolkning ...
Vi vil bombarderes med nyhedsbreve - Til trods for at der sendes rigtig mange nyhedsbreve ud hver uge til danske forbrugere, ser det ud til, at forbrugerne l...
Byg dit eget bureau - Overvejer du at stifte dit eget bureau? Tre direktører – fra hver sit bureau – giver deres bedste råd til processen. Hva...
Du bestemmer, hvad der skal skrives! - Crowdfunding af artikler: Kan man det? Det korte svar er, at det er vi ved at finde ud af. Crowdfunding kan vise sig at ...
Kugleregn versus kuglepen - Prøv at se dig omkring i din nærmeste omgangskreds, og spørg dig selv: Kender jeg nogen, der ikke går ind for ytringsfr...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

CSR-ansvarlig

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikatør

Frist: 30. oktober

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 2. november
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.