Hvordan har medierne det anno 2015?

En ny storstilet undersøgelse stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark. Undersøgelsen, med tilnavnet ”Mediernes tilstandsrapport”, gennemføres af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub.
Mediernes tilstandsrapport
 
Publicistklubben og SDU har søsat en undersøgelse om mediernes tilstand i Danmark, der stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark. Undersøgelsen er den første af sin art i Danmark og er bla. inspireret af den amerikanske årsrapport State of the News Media. 
 
Undersøgelsen, der har titlen ”Mediernes tilstandsrapport”, gennemføres af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub. Den rummer 50 spørgsmål om f.eks. ytringsfrihed, journalistikkens kvalitet, nyhedsmediernes dækning af dansk politik, mediestøtten, kommunikationsbranchens indflydelse på journalistikken og medievirksomhedernes økonomi. 
 
Det er ambitionen, at ”Mediernes tilstandsrapport” ligesom den amerikanske undersøgelse skal gennemføres hvert år.   
 
Spørgsmålene stilles til chefer og medarbejdere i mediebranchen, folkevalgte politikere, embedsmænd samt professionelle i kommunikations-­‐ og reklamebrancherne.
Resultaterne af undersøgelsen præsenteres på Publicistklubbens arrangement ”En ny publicistisk guldalder?” den 19. marts i København.
 
Publicistklubbens formand Jacob Mollerup, DR, er initiativtager til undersøgelsen. Den er udviklet af journalistisk lektor Ralf Andersson, phd-­‐stipendiat Søren Schultz Jørgensen og professor Peter Bro, Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.
 
Alle professionelle inden for journalistik, politik, forvaltning, kommunikation og reklame inviteres til at deltage.

Deltag i undersøgelsen her
 
Projektet er lavet med støtte fra Spar Nord Fonden. Altinget, Journalisten, Kommunikationsforum og Huset Markedsføring har gjort det muligt at nå alle de vigtige målgrupper for undersøgelsen gennem links i deres respektive nyhedsbreve. 
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også