Keep it simple, Stupid!
Sådan skaber du infografik til SoMe

Tyvstjæl fra disse tre gode eksempler på deleværdig SoMe-infografik.

Skrevet af
Medieforbrugere orienterer sig i stigende grad mod de sociale medier, hvor kampen om deres opmærksomhed er benhård. Med simpel infografik kan du præsentere dit budskab, så dine opslag bliver delt og husket. Men du skal holde det simpelt. Ellers taber du brugerne.
Er du SoMe-manager, webredaktør eller kampagnechef med ansvaret for markedsføring på de sociale medier? Så er det afgørende at få dine budskaber ud, så de skiller sig ud i den stigende mængde af information, som brugerne modtager på de sociale medier.
 
Lad os se på vellykket brug af infografik i tre konkrete eksempler: et politisk parti, en forsyningsvirksomhed og en statslig organisation.
 
1. Socialdemokratiets valggrafik
Om kort tid er der kommunalvalg, og aldrig har kampen om de potentielle vælgere været hårdere i den uendelige strøm af opdateringer og tweets fra partier, der gerne vil ud med deres holdninger. Her gælder det om at fatte sig i korthed og udstyre sine opslag med videoer, billeder og grafik, der kan appellere til vælgerne, så budskabet bliver husket.
 
Al-forskning viser, at opslag, der udstyres med en video, et billede eller grafik, bliver husket bedre og delt oftere. Denne strategi praktiserer de hos Socialdemokratiet, hvor infografikkerne konsekvent er holdt i en simpel streg med ultrakorte overskrifter.
 
Pladsen er trang på de mobile enheder, og tiden er knap. Sammen med opfordringen om at dele opslaget er det effektiv kommunikation, der går rent ind hos især de unge mediebrugere.
 
 
2. HOFOR
Et andet godt eksempel, på hvordan infografikker kan benyttes i en SoMe-strategi, finder man hos forsyningsvirksomheden HOFOR, der med en stram farvepalette, enkle illustrationer og korte budskaber kan få kontakt til deres kunder og give dem information og gode råd til deres daglige vand- og energiforbrug.
 
Virksomheden sætter sig i kundernes sted og giver dem nyttig information på en enkel måde, og i det viste eksempel medførte opslaget så meget debat og modstand, at en skole afviklede en dyr købevandsordning og i stedet opfordrede børn og forældre til at finde en tom flaske og drikke det rene vand fra hanen – akkurat som det vises i infografikken.
 
 
Den anviser på en humoristisk måde, hvor let det er at få rent drikkevand i skolen, og får samtid brandet produktet: nemlig levering af rent vand til forbrugere i HOFORs område. Sådan skal det gøres. Det er effektiv kommunikation.
 
 
3. Vejdiktoratet
Samme tilgang til at formidle historier og problemstillinger finder vi hos Vejdirektoratet, statens myndighed på de danske veje, som er gode til at benytte grafik i deres feed.
 
Udover at være ansvarlig for store vejprojekter rundt om i landet, skal de også sørge for afviklingen af trafikken, og i det viste eksempel har de fundet tal på danskernes evne til at holde til højre i trafikken. En problematik, der medførte stor trafik og debat i tråden under infografikken.
 
På den måde kan enkle infografikker være med til at skabe debat og aktivere brugerne  i dette tilfælde trafikanterne, og på den måde kan grafikken være med til at kortlægge danskernes vaner i trafikken.
 
 
Så med afsæt i de tre eksempler vil jeg bringe fem gode råd til brug af infografik på SoMe:
  1. Lad være med at bruge billeder i infografikken. Det mudrer det samlede visuelle billede.
     
  2. Overskriften skal være ultrakort. Brugerne vil have noget at se på  ikke lange tekster at kæmpe sig igennem.
     
  3. Læg dig fast på en enkel tegnestil, klare farver og en enkel farvepalette.
     
  4. Infografikken må gerne være anvisende og skal underbygges af en opfordring til at dele eller et link til at læse mere om det pågældende emne.
     
  5. Der må maks. være fire bærende elementer i en SoMe-infografik:

    1. En overskrift

    2. Et grafisk element eller tal, der kan fremhæves.

    3. Kort tekst

    4. Afsender i form af logo.
 
Ønsker du at producere dine infografikker helt uden brug af software, findes der en bred vifte af onlineværktøjer, hvor du kan lave grafikker optimeret til alle platforme. De har hver især fordele og ulemper, men fælles for dem alle er, at du hurtigt og nemt kan fremstille infografik optimeret til alle platforme.
 
Prøv dig frem på markedet (der er flere end de herunder nævnte), og opret et login med en gratis konto til at starte med:
 
 
God fornøjelse!
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Læs mere og se flere eksempler om (side 42-45):

https://issuu.com/udkom/docs/8727_udkom_3-2017
 

Relaterede artikler

Vigtig info om infografik - Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Men nogle gange tager det en smart kombination af ord og billeder at f...
100 digitale værktøjer til webredaktøren - Interaktive kort, grafer og søjlediagrammer kan nemt løfte en netartikels indhold. Digital journalist på TV 2 Magnus Bje...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Få mest muligt ud af onlinevideo - Vil du hjælpe dine kunder med at blive klogere på dine ydelser og produkter? Og ønsker du samtidig at fremstå som den dy...
3387 k-folk vil se mere - Hvert år gennemfører den europæiske sammenslutning af k-chefer en gigantisk spørgeskemaundersøgelse af, hvad der er op o...
Det kører for Vejdirektoratet på Twitter - Det er ikke uden grund, at Twitter kaldes for politikernes intranet. I mange år har der været en dominans af politikere ...

Giv din stemme

17 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november

Kommunikationsstudent

Frist: 26. november

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.