|
|
Anmeldelse af Facebook-statsministeren  
Like Løkke Live

Lars Løkke er aktiv på de sociale medier, men er det er demokratisk problem? Hvem liker Løkke live?

Skrevet af

Rasmus Jønsson

11 artikler

0 indlæg

Statsminister Lars Løkke gik live på Facebook 14 timer før, at han mødtes med journalisterne. Er det et demokratisk problem? Han har været hurtig til at tage nye kommunikationsgreb i brug. Er de effektive?
På dag 13 i valgkampen tog Lars Løkke Rasmussen en hurtig beslutning. Han bad sine rådgivere rydde kalenderen og i stedet arrangere et besøg i Vollsmose. Om natten havde der været ballade i bydelen - nu ville han selv se på problemerne.
 
Det kræver ikke stor analysekraft at regne ud, at Løkkes besøg var et pressestunt. Valgkampen skulle nu handle om behovet for en stram udlændingepolitik, og Løkke ville frames som den ”stærke far”. Pressen var som forventet mødt talstærkt op, men pludselig skete der noget, som Løkke ikke havde forudset.
 
Et par af de unge, som han skulle til at give en opsang, begyndte at stille spørgsmål. ”Lars, jeg har hørt, du bruger mange penge i udlandet. Kan det passe?” spørger en af de unge for rullende kamera. Løkke går tydeligvis i lettere chok og trækker ”jeg har svært ved at høre”-kortet. Spørgeren gentager spørgsmålet og topper det med, at Løkke har brugt 2 mia. kr.
 
En anden fyr griber ind for at få rettet op på vennens fejl. ”Venstre betalte for, at han købte tøj, det var et par tusinde”, siger han. Løkke prøver febrilsk at finde en vej ud og siger, at historien slet ikke passer, og at han skam selv betaler for sit tøj. Hvorefter fyren lynhurtigt spørger: ”Er det så medierne, der lyver?”
 
Klik på billedet ovenfor og se hvordan Løkke pludselig får problemer med hørelsen når han for åben skærm bliver konfronteret med sin tidligere forbrugs-skandale. Kilde: www.dr.dk.
 
Politikerne slår sig mere på virkeligheden end på pressen
Udover at episoden er morsom, illustrerer den også et par interessante ting i forholdet mellem medierne og politikerne. For når en bred vifte af mediefolk råber op om, at Løkke styrer medierne, fordi han holder en Facebook Live-tale 14 timer før, at han møder journalisterne, er svaret: I har længe ladet jer styre!
 
Løkkes liveoptræden på Facebook 14 timer før han skulle møde journalisterne face-to-face. Spol eventuelt over de første 7,37 minutter, med mindre du vil nyde synes af Marienborg indtil Løkke kommer på. 
 
Pressestuntet i Vollsmose var gået lige efter bogen, hvis ikke de unge havde stillet Løkke de ubehagelige spørgsmål. Journalist, fotograf og redaktør holdt mikrofon, kamera og vinkel, som Løkke havde forventet. Det var de to unge drenge, der ændrede skuespillet. Faktum er, at politikernes møde med virkeligheden ofte er langt farligere end mødet med journalisterne.
 
Er man i øvrigt nysgerrig på, hvordan Løkkes pressestunt skulle være endt, kan man bare se eller gense Inger Støjbergs besøg på et nørrebroværtshus, der havde været udsat for trusler. Her får hun både vist empati for ejeren og givet en opsang til et par indvandrerdrenge, der hænger på et gadehjørne.
 
Det hele er foreviget i metermål af landets medier, præcis ud fra den skabelon, Støjberg og hendes rådgivere ønskede det. 
 
Inger Støjberg giver en opsang til et par drenge på Nørrebro, de vil hellere tage en selfie med hende. Kilde: www.localeyes.dk.
 
Løkke tager selvfølgelige nye platforme i brug
Styring eller ej, så er det helt naturligt, at statsministeren tager nye medieplatforme i brug, når han skal kommunikere med borgerne. Det må medierne bare vænne sig til. Det er ikke noget stort demokratisk problem, at Løkke vælger at tale ti minutter til nationen på Facebook, før han holder pressemødet i Statsministeriet. I stedet for at harcelere over Løkkes fremgangsmåde skulle medierne hellere have nydt, at de havde fået mere forberedelsestid til researchen til pressemødet.
 
Løkkes aktivitet på de sociale medier er helt forståelig. Ser man bort fra den gang, da han var ved at udskrive valg på Twitter, er han god på de sociale medier. Løkke er aktiv, autentisk og formår fint at kombinere backstage- og onstage-fortællinger fra sit liv som statsminister. Og så er man aldrig i tvivl om, at det er Løkke selv, der skriver på sine forskellige profiler. Det er klart en demokratisk styrke at have en statsminister, der er så aktiv på de sociale medier.
 
Lars Løkke er en haj på de sociale medier, men han var måske lidt for hurtig på tasterne da han truede med valg via Twitter.
 
Set med kommunikationsbriller blev statsministerens nye lancerings-koncept en blandet fornøjelse. Venstres helt store udfordring var, at der ikke var en eneste borger i dette land, der efterspurgte en 2025-plan. Derfor har de også gjort alt for at prime den hårdt de sidste par uger. Venstrefolkene har dryppet planen i medierne i en sådan grad, at det næsten burde udløse et skybrudsvarsel.
 
Lars Løkke varsler offentliggørelsen af 2015-planen på Facebook. 
 
Men først da statsministeren holdt sin Facebook-tale, blev 2025-planen til en stor fælles nyhed. Så set i et priming-perspektiv var Facebook-eventen en succes for Løkke. Men sandheden er også, at med de nyheder, Løkke præsenterede i talen, kunne han have sat samme dagsorden ved at sende røgsignaler op fra Marienborg. 
 
 
Misbrug af Staunings koncept?
Løkke skal også have plusser i bogen for udtænkning af konceptet. Der er noget stærkt i at koble den højtidelige og traditionsbundne nytårstale på Marienborg med det nede-på-jorden- og dialogorienterede Facebook-medie.
 
Nogle vil nok mene, at Løkke slår plat på det nytårstale-koncept, som Thorvald Stauning startede med 1. januar 1940, og som siden har været en fast årlig tradition. Men Løkke har brug for at genetablere noget troværdighed, både personligt og til sin regering. Derfor er det også godt tænkt at forsøge at opbygge den ved at bruge statsmandsrollen på en folkelig måde.
 
Udover billedkvaliteten er der ikke meget forskel på Lars Løkkes look og set-up når han holder den traditionsrige nytårstale (til venstre) og når han fremlægger 2015-planen på Facebook (til højre).
 
Men Løkke fik ikke bragt projektet ordentligt i havn. For udover, at Løkke som sædvanlig kom for sent, og at teknikken drillede, så var det en elendig tale, han holdt. Fuldstændig blottet for fortællerkraft, men spækket med tal, der ikke kommunikerede, slidte politiske klicheer og blodfattige metaforer.
 
Medierne bliver gennem Lars Løkkes Facebook-film reduceret til at ligge i kommentarsporet.
 
Derudover var talen skruet sammen som en halleluja-hyldest til regeringen, så den genremæssigt mest af alt mindede om Thomas Larsen-propaganda i Berlingske. Grundtonen var: Regeringen er modig, visionær og fremlægger her en plan, der vil give rigdom til alle uden nogen som helst negative effekter.
 
 
Talen var propaganda
Stort set alle mennesker i dette land ved godt, at et politisk tilvalg også kræver et fravalg. Løkke undlod fuldstændig at komme ind på regeringens fravalg, og det gjorde talen utroværdig. Talen blev til politisk propaganda i en sådan grad, at Venstre næsten selv burde betale for leje af udstyr og lokaler på Marienborg.
 
Men statsministeren skal have point for at turde gå nye veje kommunikationsmæssigt. Der er heller ingen tvivl om, at Facebook-pressemødet fungerer som effektiv priming for 2025-planen, men det ændrer ikke ved, at udførelsen var en tam omgang.

Relaterede artikler

Løkke-storm over de danske medier - Hvad gik galt med nyhedsmedierne i de forgangne ugers Løkke-sag? Kritikerne mener, at pressens håndtering blev et eksemp...
Bogen bliver bomben - Den kommende biografi om Lars Løkke Rasmussen tegner til at blive en sand gamechanger i dansk politik: Venstre bæver af ...
En ny sherif er på vej ind i byen - Her kommer Kforums bud på regeringen 'Lars Løkke Rasmussen II'. Og ja - de Konservative kommer med i regering igen, det ...
Velkommen til Kommentariets diktatur - Valget kommer snart. Hvilke kommentatorer skal du vælge at læse? Dem, der kan udlægge, hvad DONG-sagen, dagpenge, valgda...
Tre Treo'er mod Løkkes lidelser - Der er syv grunde til, at Lars Løkke har en grim hovedpine for tiden, og selv de af dem, der ikke skyldes hans lave trov...
Lars Løkke og den etiske valuta - Lars Løkkes nytårstale var som vore statsministres nytårstaler oftest er: sprogligt farveløs og næsten uden smag. Lix va...
Haterbragger søges (måske) til Statsministeriet - Retorisk analyse af statsminister Lars Løkke Rasmussens alternative nytårstale der rettede fokus på den hårde tone i pol...
Løkkes wow-tale - Danske ministre holder rigtig mange taler. Hele tiden. I indland og udland. De fleste bliver skrevet, holdt og glemt ige...
Danmark: Den verdensberømte smykketyv - Kan Frikadellegate og smykkeloven trumfe H.C. Andersen og bacon i kampen om Danmarks internationale omdømme? En ny under...
Sass er suveræn, Løkke er sløj - Krisehåndtering testet på Henrik Sass Larsen, Morten Bødskov og Lars Løkke Rasmussen. Kan de kommunikere på den rigtige ...
Sådan går du live med dit brand - Facebook gør det. YouTube gør det. Twitter gør det. Så hvorfor hopper du ikke bare med på bølgen af den nye digitale bra...
Er du også like-liderlig? - Mange gemmer deres likes til særlige anledninger – men ikke jeg. Jeg deler hele tiden likes ud med rund hånd af alle mul...
Facebook skævvrider nyhedsbilledet - Facebook er på vej til at blive danskernes foretrukne nyhedsmedie, og det sætter de klassiske nyhedskriterier ud af spil...
Den økonomiske debattør saboterer debatten - Økonomi og økonomisk tænkning fylder mere og mere i politik. Samtidig er der en voksende kritisk bevidsthed over for øko...
Facebook: ven, fjende eller fremtid - Hvis danske medier og Facebook gik i parterapi, er det ikke sikkert, at parterapeuten overlevede. Forholdet er præget af...
Mediedækningen der floppede - Trump fik tidligt et afgørende forspring i den amerikanske valgkamp, da medierne belønnede hans underholdningsværdi. Dan...
Facebooktinget - Mens den interne politiske splid i blå blok synes at være aflyst med regeringsdannelsen, ser det ud til, at trykket fra ...
Gulddrengens Korsbæk - Det startede og sluttede med Matador, da Lars Løkke Rasmussen åbnede et nyt politisk halvår med sin fjerde nytårstale. M...
Hvorfor er der så få sjove politikere? - De danske politikere bruger næsten ikke humor på Facebook, og når de endelig gør det, bruger de den type, der virker dår...
Opskriften på Facebook-superfans - Følelsen af at tilhøre et fællesskab er vigtig for 44 procent af danskerne. Samtidig siger 39 procent af danskerne, at d...
Løb, Løkke, løb - ANALYSE: Løkkes løbeture er blevet talk of the town for folk med indflydelse eller ambitioner om at få det. Men hvorfor ...
Etos, logos og Twitter - Som paragraf 38 i grundloven foreskriver, skal Folketinget sættes første tirsdag i oktober, og således skete det også i ...

Giv din stemme

10 stemmer
3,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikatør

Frist: 19. november

Managing Director

Frist: 22. november

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.