Like Løkke Live

Statsminister Lars Løkke gik live på Facebook 14 timer før, at han mødtes med journalisterne. Er det et demokratisk problem? Han har været hurtig til at tage nye kommunikationsgreb i brug. Er de effektive?
Lars Løkke er aktiv på de sociale medier, men er det er demokratisk problem? Hvem liker Løkke live?
Lars Løkke er aktiv på de sociale medier, men er det er demokratisk problem? Hvem liker Løkke live?
af Rasmus Jønsson
På dag 13 i valgkampen tog Lars Løkke Rasmussen en hurtig beslutning. Han bad sine rådgivere rydde kalenderen og i stedet arrangere et besøg i Vollsmose. Om natten havde der været ballade i bydelen - nu ville han selv se på problemerne.
 
Det kræver ikke stor analysekraft at regne ud, at Løkkes besøg var et pressestunt. Valgkampen skulle nu handle om behovet for en stram udlændingepolitik, og Løkke ville frames som den ”stærke far”. Pressen var som forventet mødt talstærkt op, men pludselig skete der noget, som Løkke ikke havde forudset.
 
Et par af de unge, som han skulle til at give en opsang, begyndte at stille spørgsmål. ”Lars, jeg har hørt, du bruger mange penge i udlandet. Kan det passe?” spørger en af de unge for rullende kamera. Løkke går tydeligvis i lettere chok og trækker ”jeg har svært ved at høre”-kortet. Spørgeren gentager spørgsmålet og topper det med, at Løkke har brugt 2 mia. kr.
 
En anden fyr griber ind for at få rettet op på vennens fejl. ”Venstre betalte for, at han købte tøj, det var et par tusinde”, siger han. Løkke prøver febrilsk at finde en vej ud og siger, at historien slet ikke passer, og at han skam selv betaler for sit tøj. Hvorefter fyren lynhurtigt spørger: ”Er det så medierne, der lyver?”
 
Klik på billedet ovenfor og se hvordan Løkke pludselig får problemer med hørelsen når han for åben skærm bliver konfronteret med sin tidligere forbrugs-skandale. Kilde: www.dr.dk.
 
Politikerne slår sig mere på virkeligheden end på pressen
Udover at episoden er morsom, illustrerer den også et par interessante ting i forholdet mellem medierne og politikerne. For når en bred vifte af mediefolk råber op om, at Løkke styrer medierne, fordi han holder en Facebook Live-tale 14 timer før, at han møder journalisterne, er svaret: I har længe ladet jer styre!
 
Løkkes liveoptræden på Facebook 14 timer før han skulle møde journalisterne face-to-face. Spol eventuelt over de første 7,37 minutter, med mindre du vil nyde synes af Marienborg indtil Løkke kommer på. 
 
Pressestuntet i Vollsmose var gået lige efter bogen, hvis ikke de unge havde stillet Løkke de ubehagelige spørgsmål. Journalist, fotograf og redaktør holdt mikrofon, kamera og vinkel, som Løkke havde forventet. Det var de to unge drenge, der ændrede skuespillet. Faktum er, at politikernes møde med virkeligheden ofte er langt farligere end mødet med journalisterne.
 
Er man i øvrigt nysgerrig på, hvordan Løkkes pressestunt skulle være endt, kan man bare se eller gense Inger Støjbergs besøg på et nørrebroværtshus, der havde været udsat for trusler. Her får hun både vist empati for ejeren og givet en opsang til et par indvandrerdrenge, der hænger på et gadehjørne.
 
Det hele er foreviget i metermål af landets medier, præcis ud fra den skabelon, Støjberg og hendes rådgivere ønskede det. 
 
Inger Støjberg giver en opsang til et par drenge på Nørrebro, de vil hellere tage en selfie med hende. Kilde: www.localeyes.dk.
 
Løkke tager selvfølgelige nye platforme i brug
Styring eller ej, så er det helt naturligt, at statsministeren tager nye medieplatforme i brug, når han skal kommunikere med borgerne. Det må medierne bare vænne sig til. Det er ikke noget stort demokratisk problem, at Løkke vælger at tale ti minutter til nationen på Facebook, før han holder pressemødet i Statsministeriet. I stedet for at harcelere over Løkkes fremgangsmåde skulle medierne hellere have nydt, at de havde fået mere forberedelsestid til researchen til pressemødet.
 
Løkkes aktivitet på de sociale medier er helt forståelig. Ser man bort fra den gang, da han var ved at udskrive valg på Twitter, er han god på de sociale medier. Løkke er aktiv, autentisk og formår fint at kombinere backstage- og onstage-fortællinger fra sit liv som statsminister. Og så er man aldrig i tvivl om, at det er Løkke selv, der skriver på sine forskellige profiler. Det er klart en demokratisk styrke at have en statsminister, der er så aktiv på de sociale medier.
 
Lars Løkke er en haj på de sociale medier, men han var måske lidt for hurtig på tasterne da han truede med valg via Twitter.
 
Set med kommunikationsbriller blev statsministerens nye lancerings-koncept en blandet fornøjelse. Venstres helt store udfordring var, at der ikke var en eneste borger i dette land, der efterspurgte en 2025-plan. Derfor har de også gjort alt for at prime den hårdt de sidste par uger. Venstrefolkene har dryppet planen i medierne i en sådan grad, at det næsten burde udløse et skybrudsvarsel.
 
Lars Løkke varsler offentliggørelsen af 2015-planen på Facebook. 
 
Men først da statsministeren holdt sin Facebook-tale, blev 2025-planen til en stor fælles nyhed. Så set i et priming-perspektiv var Facebook-eventen en succes for Løkke. Men sandheden er også, at med de nyheder, Løkke præsenterede i talen, kunne han have sat samme dagsorden ved at sende røgsignaler op fra Marienborg. 
 
 
Misbrug af Staunings koncept?
Løkke skal også have plusser i bogen for udtænkning af konceptet. Der er noget stærkt i at koble den højtidelige og traditionsbundne nytårstale på Marienborg med det nede-på-jorden- og dialogorienterede Facebook-medie.
 
Nogle vil nok mene, at Løkke slår plat på det nytårstale-koncept, som Thorvald Stauning startede med 1. januar 1940, og som siden har været en fast årlig tradition. Men Løkke har brug for at genetablere noget troværdighed, både personligt og til sin regering. Derfor er det også godt tænkt at forsøge at opbygge den ved at bruge statsmandsrollen på en folkelig måde.
 
Udover billedkvaliteten er der ikke meget forskel på Lars Løkkes look og set-up når han holder den traditionsrige nytårstale (til venstre) og når han fremlægger 2015-planen på Facebook (til højre).
 
Men Løkke fik ikke bragt projektet ordentligt i havn. For udover, at Løkke som sædvanlig kom for sent, og at teknikken drillede, så var det en elendig tale, han holdt. Fuldstændig blottet for fortællerkraft, men spækket med tal, der ikke kommunikerede, slidte politiske klicheer og blodfattige metaforer.
 
Medierne bliver gennem Lars Løkkes Facebook-film reduceret til at ligge i kommentarsporet.
 
Derudover var talen skruet sammen som en halleluja-hyldest til regeringen, så den genremæssigt mest af alt mindede om Thomas Larsen-propaganda i Berlingske. Grundtonen var: Regeringen er modig, visionær og fremlægger her en plan, der vil give rigdom til alle uden nogen som helst negative effekter.
 
 
Talen var propaganda
Stort set alle mennesker i dette land ved godt, at et politisk tilvalg også kræver et fravalg. Løkke undlod fuldstændig at komme ind på regeringens fravalg, og det gjorde talen utroværdig. Talen blev til politisk propaganda i en sådan grad, at Venstre næsten selv burde betale for leje af udstyr og lokaler på Marienborg.
 
Men statsministeren skal have point for at turde gå nye veje kommunikationsmæssigt. Der er heller ingen tvivl om, at Facebook-pressemødet fungerer som effektiv priming for 2025-planen, men det ændrer ikke ved, at udførelsen var en tam omgang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job