Lær hvad prisvindende kampagner har tilfælles
Her er ingredienserne i award-vindende kampagner

Læs med her og find ud af, hvad de mest awardvindende kampagner har tilfælles.

Skrevet af
De mest prisvindende reklamer internationalt set har flere ting tilfælles: De gør brug af følelser i stor stil – de markedsføres især på sociale medier ved brug af video. Og bruger PR.
Hvad har verdens mest prisvindende kampagner tilfælles? At de spiller på følelserne, og at deres primære markedsføringsmidler er brug af video og sociale medier kombineret med PR.
 
Det fortalte Nicola Tillin, Commercial Director hos engelske Warc, der analyserer best practice ved de mest globale prisvindende kampagner. Og ud af dette laver Warc deres egen top-liste ud fra kampagnernes effektivitet.
 
Hun var inviteret til Danmark af Kreativitet & Kommunikation, og omkring 200 bureaufolk var mødt op for at blive inspireret af hvilke strategier og kreative greb, de mest awardvindende kampagner har tilfælles.
 
Sociale medier, video og PR er grundelementerne i vinderkampagnerne
11 ud af de 20 største prisvindere havde primært fokus på sociale medier herunder især brug af online video.
Generelt brugte de 100 mest effektive kampagner mere sociale medier end alle analyserede kampagner generelt og også mere i forhold til de 100 kampagner fra året før.
 
Næst efter sociale medier er PR er det mest brugte marketingmiddel hos de 100 bedste kampagner på Warcs liste.
Desuden – fortalte Nicoal Tillin – indbefattede flere kampagner også hel ny produktudvikling.
 
#LikeAGirl og The Split
Som eksempler på brug af video og PR nævnte Nicola Tilling #LikeAGirl kampagnen fra Procter & Gamble og Volvo Trucks kampagne: 'Live Test Series' af Forsman Bodenfors, hvoraf den mest kendte nok er 'The Split' med Jean Claude Van Damme. Her koncentrerede man primært kræfterne om YouTube og PR.
 
Nicola Tilling fortalte endvidere, at man hos Warc forventer, at følelser vil fortsætte som det mest fremtrædende kreative greb i de mest prisvindende reklamer.
 
De 10 øverste på Warcs top 100: 
 
1. Penny the Pirate. Brand: OPSM. Bureau: Saatchi & Saatchi/OMD 
 
2. #LikeAGirl. Brand: Always. Bureau: Leo Burnette/Starcom MV Group
 
3. Project Architeuthis. Brand: America's Navy. Bureau: Campbell Ewald
 
4. Inglorious Fruits and Vegetables. Brand: Intermarché. Bureau: Marcel
 
5. Live Test Series. Brand: Volvo. Bureau: Forsman & Bodenfors
 
6. If We Made It. Brand: Newcastle Brown Ale. Bureau: Droga5
 
7. This is Wholesome. Brand: Honey Maid. Bureau: Droga5
 
8. Share a Coke. Brand: Coca-Cola. Bureau: Flere bureauer
 
9. Kan Khajura Tesan. Brand: Hindustan Unilever. Bureau: MullenLowe Lintas Group/PHD
 
10. I Will What I Want. Brand: Under Armour. Bureau: Droga5
 
Alle top 100 kan ses her.
 
Fakta:
Warcs listning af kampagner baseres på 11.000 cases studies og award-vindende kampagner herunder Cannes Lions, Effie Worldwide, ESOMAR og IPA.

Relaterede artikler

Det kan være nødvendigt at pisse nogen af - Den globalt mest omtalte danske reklame p.t. er ikke en reklame i klassisk forstand, men et konkurrencebidrag. Kreativ d...
Den troværdige vej til troværdig reklame - Uanset om du kalder det retorik, manipulation, propaganda, salg, PR eller reklamer, det er din opgave at overtale. Dit s...
Jeg gør det, hvis du gør det - Kan man få studerende til at bruge cykelhjelm, selvom de synes, at den er kikset, dyr og stikker ud fra mængden på den u...
Tænd på din tandlægetid - Det er ikke sexet. Det koster penge, men før var det gratis. Du mærker konsekvenserne, hvis du springer det over, men fo...
Tuborg ... selvfølgelig ikke - Man skal være ganske varsom med at udtale sig om kvaliteten af en pay-off, indtil man kender den kampagne, den skal bakk...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Digitale indholdsproducenter

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Netværk

Digitale indholdsproducenter

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 29. januar

PR koordinator

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsspecialist

Frist: 20. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.