How to Talk Like Ted

En idé er sjældent bedre end måden, den bliver præsenteret på. TED Talk har specialiseret sig i at formidle de idéer, der er værd at dele, og du kan lære meget af at lure de bedste af i sømmene. Lær at tale som TED, og brænd igennem med dit budskab.
af Annette Bjerre Ryhede
TED kommer tilbage til byen. Det sker nærmere bestemt d. 7. april, hvor TEDx Copenhagen præsenterer de idéer, der er værd at dele. De fleste kender talerne fra TED Talks, og vi kan vist roligt placere TED som den ukronede konge, når det kommer til at levere et buskab så skarpt og veloplagt som overhovedet muligt. 
 
 
Med andre ord har TED Talk knækket koden for, hvordan man holder oplægget, der ikke bare fænger publikum, men også får budskabet solidt plantet i hukommelsen. Og det være sig på kun 18 minutter. I vore dages informationssamfund, hvor mange arbejdsdage går med træge møder overdøvet af for lange PowerPoint-præsentationer, intetsigende talere og alt for meget spildtid, viser TED-formatet vejen til at bryde igennem lydmuren.
 
 
Det, TED Talks kan, er, at de kan få et videnstungt og komplekst emne destilleret ned til ét klart, mundtligt budskab. De formår i en særlig grad at skabe publikums indlevelse i budskabet ved både at relatere til følelser og intellekt. Talerne skaber oplevelser for publikum via det, de fortæller, og det, de viser, når de er på scenen.
 
Talerne, som ofte er nogle af verdens bedste ledere, forskere og meningsdannere (Bill Gates, Bono, Amy Cuddy), viser deres sårbarhed på scenen og brænder igennem med deres engagement, klare budskab og deres evne til at tale til hukommelsen. Det går rent ind hos publikum.
 
Talerne er mange og af forskellig art. TED Talks slår sig på forskellige emne- og interesseområder, så du kan sikkert finde noget, der falder i din smag. 
 
Vil du også gerne have, at dine taler, præsentationer og budskaber brænder sig fast på nethinden hos dit publikum, så skal du lære TED kunsten efter.
 
Jeg har i denne artikel opsat 3 kriterier, som beskriver de kommunikative værktøjer, som bruges i TED Talks, og udvalgt 3 TED Talks, der viser det i indhold og form.

TED Talks 3 hemmelige ingredienser:
 
Luke Skywalker slår Darth Vader
En god TED Talk er leveret ud fra engagement – et engagement, der bunder i kærlighed og ikke i ego, vrede eller klagesang. Talernes mission er at gøre verden til et bedre sted gennem idéspredning. Vil du motivere og inspirere dit publikum, så skal de kunne mærke dit engagement! Det virker aldrig at stille sig op og udpensle sine frustrationer, men hvis du tværtimod er kærligt engageret i det, du taler om, så brænder du igennem til dit publikum med dit budskab!
 
I den TED Talk som forfatter Elizabeth Gilbert holdt i år 2009, ser du, hvordan engagement kan komme til udtryk i ens tale:
 
Elizabeth Gilbert taler passioneret om, hvordan vi, efter hendes mening, alle 'har' et geni. 
 
En rigtig hjerne og en sand historie
Ted Talks taler til hukommelsen – de ved, hvordan de aktiverer publikums hukommelse med historier, genstande og oplevelser. Et rigtig godt eksempel er hjerneforsker Jill Bolte Taylors foredrag om sit eget slagtilfælde, hvor hun halvvejs trækker en rigtig hjerne op af hatten. Jeg mener, hvem ville ikke kunne huske et foredrag, hvor taleren har medbragt en rigtig hjerne til frit skue for alle? Så genstande, historier eller oplevelser er vigtige værktøjer at bruge, når vi gerne vil have vores budskaber til at brænde sig fast på nethinden hos vores publikum.
 
Jill Bolte Taylor leverer sit budskab på en meget overbevisende måde ved at indlede med sin egen personlige motivation og spæde interesse for hjernen. 
 
De serverer en færdig menu - ikke en buffet
Talerne har skåret alt det unødvendige fyld fra, så deres budskab står skarpt og træder klart igennem. De er præcise, konkrete og knivskarpe, hvorfor de når ud med deres budskab på kun 18 minutter! De serverer en færdig menu for publikum, hvor det er helt tydeligt, hvad de gerne vil fortælle. De forsøger ikke at undervise publikum eller at rykke publikums grænser. De har nøje valgt, hvad menuen skal bestå af for at opnå deres mission – nemlig at brænde igennem med deres budskab. Forfatter Simon Sinek forklarer meget skarpt i sin TED Talk, hvad hans budskab til publikum er:
 
Det hele begynder med et 'hvorfor' - Simon Sineks opfordrer til at handle efter det, der inspirerer mest. 
 
Næste gang du sætter dig ned for at lave et oplæg der sparker r.., så begynd med dit eget engagement: Hvorfor er det her vigtigt? Zoom så ind på det konkrete budskab til dit publikum og gå i kreativ tænkeboks over, hvordan du bringer budskabet til live med brug af historier og genstande - så dit budskab brænder sig fast i hukommelsen på publikum.
 
Ordet er dit.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job