Lær at styre din nervøsitet
Frygter du talen mere end døden?

Det er helt normalt at blive nervøs, når man skal tale foran mennesker. Med et par guidelines kan du lære at tackle nervøsiteten både før og under din præsentation. Kilde: Polfoto/Daniel Mackie.

Skrevet af
Det siges, at nogle frygter talen mere end døden – og flertallet til en begravelse hellere ville ligge i kisten end at rejse sig og holde en tale for den afdøde. Det er måske lige at stramme den. Men det ér sandt, at det for mange er angstprovokerende at skulle tage ordet foran mange mennesker. Læs med her, hvis du vil vide, hvordan du kan få bedre styr på nerverne.
De fleste kender til følelsen af at blive nervøs, hvis de skal holde en tale eller præsentation foran andre mennesker – men der er stor forskel på, hvordan nervøsiteten føles, og hvordan man håndterer den. For nogle er nervøsitet med til at sørge for, at de præsterer deres ypperste, mens nervøsiteten for andre kan være så hæmmende, at det resulterer i, at de præsterer dårligere.
 
Der er heldigvis masser af hjælp at hente og gode råd at støtte sig til, hvis du vil blive bedre til at dæmpe nervøsiteten.
 
Inden du holder præsentationen
Forbered dig
Det giver næsten sig selv, men jo bedre forberedt du er, jo nemmere bliver det at styre nerverne – for forberedelse giver kontrol, og kontrol giver tryghed. Som regel er det en dårlig idé at have et fuldt talemanuskript, for de fleste kommer til at læse højt fra det – og det er et no go.
 
Grundig forberedelse og talenoter giver dig et sikkerhedsnet til præsentationen. Kilde: Getty Images.
 
Til gengæld kan det godt være en god idé at skrive de første tre-fire sætninger ned, øve dem igen og igen og lære dem udenad, for på den måde ved du, at du har kontrol over det allerførste, du skal sige. Forberedelsen kan også indebære at gennemtænke, hvilke spørgsmål publikum kunne tænkes at stille og på forhånd have tænkt på, hvad du skal svare på de forskellige spørgsmål.  
 
 
Se situationen for dig, inden du går på scenen
De fleste af os frygter ofte det ukendte mest – det, vi ikke har prøvet før. Og selvom du måske ikke har stået på lige præcis dén scene før, kan du snyde hjernen til at tro det ved at have visualiseret det inden. Så se situationen for dig: Forestil dig, hvilket tøj du har på, hvor i lokalet du står, hvordan du vil bevæge dig, og se også lokalet, stolerækkerne og publikum for dig.
 
Logikken bag er, at din hjerne ikke skelner mellem en tænkt og en virkelig situation, så ved at gennemgå situationen i hovedet inden, kan du narre hjernen til at tro, at situationen er velkendt, og at du har været der før – og på den måde dæmpe nerverne.
 
Powerpose i to minutter
Gør din krop parat i en såkaldt powerpose, inden du skal tale. Stå med spredte ben og armene op over hovedet strakt i et V i to minutter. Ja, ja, det virker måske lidt dumt – men det virker!
 
Snup en powerpose, inden du skal fremføre din præsentation. Det kan virke tosset, men det har en effekt. Kilde: Getty Images.
 
Undersøgelser har vist, at denne slags powerposes er med til at øge testosteronniveauet i kroppen, samtidig med at det sænker niveauet af stresshormonet kortisol – og folk, der powerposer, inden de skal præstere, klarer sig bedre, end folk, der f.eks. har siddet ned med bøjet hoved. Så overvind trangen til at tjekke Facebook, lige inden du skal tale, og brug i stedet tiden på at gøre din krop parat til at præstere.
 
Mens du holder præsentationen
Træk vejret rigtigt
Mange af os kommer til at hyperventilere eller lægge vejrtrækningen helt op i brystet, når vi er nervøse, og det hjælper ikke – overhovedet. Tværtimod kommer du til at både føle dig og virke mere hektisk. Koncentrer dig derfor om at få lagt vejrtrækningen helt ned i maven. Læg en hånd på maven og mærk (og se), hvordan maven bevæger sig ind og ud med vejrtrækningen.
 
Det er et misforstået råd, at du skal tage en dyb indånding, inden du taler, for det kan gøre din stemme og kropsholdning meget anspændt. Lad i stedet udåndingen være den aktive del af din vejrtrækning og indåndingen den reflektoriske – når indåndingen sker helt automatisk, kommer det til at føles mere naturligt. 
 
Vend kameralinsen mod publikum
Nervøsitet handler ofte om, at vi er for optaget af os selv, og hvordan vi fremstår: Lyder det dumt? Kan man se, jeg rødmer? Lagde de mærke til, at jeg udtalte det forkert? Men i langt de fleste situationer har du et velvilligt publikum, der ønsker, at du skal klare det godt. Ikke mindst, fordi det er ubehageligt for alle, hvis en taler kikser! 
 
Der er en grund til, at netop du skal tale eller holde præsentationen. Se dit publikum som velvillige lyttere og ret fokus mod dem -  ikke dig selv. Kilde: Getty Images.
 
Så forsøg at vende kameralinsen mod publikum, og tænk, at det er dém, der er i centrum – ikke dig. Se det ikke som en trussel eller som en situation, hvor du bliver bedømt, målt og vejet, men i stedet som en mulighed for at dele noget, du ved, med andre og på den måde hjælpe dem med at blive klogere.
 
Det er svært, men som regel er der en grund til, at det er DIG, der taler. Og din opgave er at hjælpe dem til at forstå dit budskab og få værdi ud af det, du siger. 
 
Slut fred med nervøsiteten
Følger du de ovenstående råd, er der en god chance for, at din nervøsitet bliver lidt mindre, end den ellers ville have været – om end nervøsiteten måske ikke er helt væk. Du vil sikkert stadig mærke en fysisk reaktion, men gå endelig ikke i panik, hvis du begynder at svede, får klamme håndflader og kan mærke hjertet begynde at hamre.
 
Det hjælper nemlig ikke; faktisk gør det det kun værre. Så øv dig i at tænke, at det er okay. Slut fred med nervøsiteten, og se den som et positivt tegn på, at nu skal du præstere. 

Relaterede artikler

6 TEDx-pointer - Hvordan holder du en perfekt tale på YouTube? Se her 6 bud på taler, der på under 20 minutter får komplicerede budskaber...
Sådan bruger du ikke PowerPoint - PowerPoint er overalt. Programmet er installeret på over en milliard computere. Og det bliver brugt som tekstbehandling,...
How to Talk Like Ted - En idé er sjældent bedre end måden, den bliver præsenteret på. TED Talk har specialiseret sig i at formidle de idéer, de...
Lav den perfekte, visuelle præsentation - Du laver dem selv. Du bliver præsenteret for dem hele tiden. PowerPoint-præsentationerne. Og måske er du også en af dem,...
Ti råd til talen der sparker røv - Skal du holde tale til dimissionsfesten, sommerfesten eller brylluppet? Læs taleskriveren Rune Kiers og speakercoachen A...
10 ting Hans Rosling har lært os - Hans Rosling var en forrygende taler og formidler af videnskabelige statistikker og har formået at være blandt de 25 mes...
Find dig selv blandt 5 Powerpoint-powertyper - Hold øjenkontakt. Brug masser af eksempler. Gå rundt på scenen, interager med publikum. Og læs for guds skyld ikke højt ...
Fire uundværlige råd før du går på scenen - Der er ingen vej uden om: Du bliver kun en stærk taler, hvis du investerer tid og energi i at blive bedre. Men hvordan k...
Du har syv sekunder. Brug dem godt. - Førstehåndsindtrykket af dig er afgørende, når du holder taler eller præsentationer. Efter syv sekunder har publikum dan...

Giv din stemme

15 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.