Hvilken kreatype er du?

Kreativitet har aldrig været mere efterspurgt, men det betyder ikke nødvendigvis, at den kreative branche kan se frem til en ny guldalder. For kreativitet er ikke kun for kreative og kan ikke sidestilles med evnen til at få ideer. Kreativitetsprofessor Gerard J. Puccio identificerer fire slags kreativitet og fire kreative typer. Hvilken er du?
af Finn Graversen
Aldrig før har der været mere brug for kreativitet end nu. Måske sød musik i ørene hos den kreative branche, men – for der er et men – det ligger ikke lige for for kreative bureauer at samle denne forretningsmulighed op. Det handler nemlig ikke om kreativitet i den forstand, som branchen har levet af i årevis. I stedet handler det om kreativitet brugt bredere til problemløsning.#REKLAMEPLADS#
 
Det er noget så sjældent som en professor i kreativitet, der udlægger teksten. Gerard J. Puccio er professor og leder af The International Center for Studies in Creativity, New York, hvor man har forsket i kreativitet i mere end 70 år. I sit arbejde har han systematiseret den kreative proces og inddelt den i fire delprocesser: 
 
Clarify: Analyser problemstillingerne
Ideate: Generer ideer
Develop: Udvikl løsninger
Implement: Få tingene gjort. 
 
For det meste kan man dele folk op, efter hvilken del af kreative processer de har det bedst med. Illustration: Brandy Agerbeck for Loosetooth.com.
 
Kreativitet handler ikke kun om at få ideer
”Ideerne vil typisk udvikle sig under Ideate, men det vil være en misforståelse at betragte denne del som der, hvor kreativiteten udfolder sig. Den kreative proces omfatter alle fire punkter,” siger Gerard J. Puccio og fortsætter:
 
”Man må ikke undervurdere det hårde arbejde, der også ligger i kreativitet. Selv ikke store kunstnere får bare en idé, og så er det klaret. En forfatter som Hemmingway arbejdede benhårdt på at udvikle og implementere sine ideer, før han var færdig.”
 
For Gerard J. Puccio er pointen, at kreativitet ikke blot handler om at få en idé. En idé er for ham fantasiens reaktion på en udfordring eller en problemstilling – men en ide er ikke en løsning. Den kreative proces handler om at skabe løsninger, og her kræves der masser af hårdt arbejde for at lykkes.
 
I nogle tilfælde vil man finde folk, der selv kan håndtere mange af de fire dele, men for det meste kan man dele folk op, efter hvilken del af processen de har det bedst med. Gerard J. Puccio har således beskrevet fire typer, der indgår i den kreative proces.
 
Vi er alle født til at være kreative, siger Gerard J. Puccio i dette TEDx-oplæg om kreativitet. Hvis vi ikke føler, at vi har det i os, er det, fordi enten vi selv eller andre ikke giver os lov til at lade idéerne få luft.
 
Clarifiers - Let’s not make any assumptions
Clarifiers kan lide at bruge tid på at opnå en klar forståelse af en udfordring eller problemstilling, før de springer til idéer, løsninger eller handlinger. De foretrækker at bevæge sig velovervejet fremad og altid først sikre sig, at det er den rette udfordring, der bliver adresseret.
 
Clarifiers kan lide at kigge på detaljerne: researche, undersøge og grave efter informationer, der vil hjælpe dem til bedre at forstå sagens kerne. Til tider risikerer Clarifiers dog at blive nærmest paralyserede af deres omfangsrige analyser. 
 
Analytikertypen i kreative processer er ekstremt god til at danne sig overblik over, hvad de vigtigste problemstillinger er. Til gengæld kan analytikeren godt have svært ved at komme videre derfra. Illustration: Colourbox.
 
Ideators - I’ve got an idea
Ideators kan lide at generere brede koncepter og idéer. De er visionære af natur og har det bedst med at forholde sig til det store billede og udfordre deres fantasi. Ideators tiltrækkes af sammendrag og globale problemstillinger, og bekymrer sig mindre for detaljer. De er fleksible tænkere og kan se mange mulige løsninger på den samme situation. De nyder at lade idéer udvikle sig, men kan godt finde på at hoppe fra en idé til en anden uden at gøre dem færdige.
 
Den visionære idémagertype har masser af fantasi og sans for den store sammenhæng. Til gengæld har de ikke altid tålmodighed til selv at gøre tingene færdige. Illustration: Colourbox.
 
Developers - Let’s weigh our options
Udviklere kan lide at bruge tiden på at analysere mulige løsninger, pille dem fra hinanden og evaluere deres styrker og svagheder. De finder fornøjelse i at transformere en rå idé til en nøje tilrettelagt løsning og gennemtænke de nødvendige skridt for at implementere en idé. I deres iver efter at analysere, sammenligne og veje konkurrerende løsninger mod hinanden kan Developers gå i stå i bestræbelserne på at komme frem til den perfekte løsning.
 
Udviklere omdanner idéer til løsninger, der kan implementeres. Men somme tider ved de ikke selv, hvornår de er færdige, og det er tid til eksekvering. Illustration: Colourbox.
 
Implementers - Come on! Let’s go!
Implementers stræber konstant efter at sætte action på idéer og løsninger. De henter mest energi fra at bringe idéer til virkeliggørelse og se håndgribelige resultater. Implementers kan lide at få ting gjort og er konstant optaget af at få den næste idé bragt til implementeringsstadiet. I deres iver efter at få jobbet gjort risikerer Implementers at blive utålmodige og skride til handling for hurtigt.
 
Implementeringstypen kan næsten ikke vente med at føre tingene ud i livet.
 
Bedre teams med styr på typerne
De fire typer kan udbygges med en række typer, der bygger på, at flere af egenskaberne træder frem. Der kan være tale om kombinationer af to eller tre typer inkarneret i én person. F.eks. kaldes kombinationen High Ideator/High Implementer for Driver - det er en person, som har let ved at håndtere mange muligheder, og som er hurtig til at skride til handling. Taler man om personer, der rummer alle fire egenskaber, så taler man om Integrators. De vil dog typisk ikke være lige så stærke på de enkelte egenskaber som folk, der meget udpræget er en bestemt type. 
 
”Det er vores ønske at bringe forskningsbaseret kreativitet til Danmark på en ny måde. Med afsæt i 70 års forskning i kreativitet og innovative processer tager vi udgangspunkt i, hvordan folk tænker,” siger Dorte Nielsen, der netop har grundlagt FourSight Denmark i partnerskab med Gerard Puccio. Hun fortsætter:
 
“Menneskers tankepræferencer, det vil sige vores foretrukne måde at tænke på, har betydning for, hvordan vi arbejder, tænker og finder motivation. Alle har deres foretrukne måde at angribe den kreative proces på, der er påvirket af deres tankepræferencer. Med en større forståelse for, hvilken type man er i den kreative proces, kan man styrke sin personlige tilgang til kreativitet og bygge stærkere innovative teams.”
 
Kigger man ud på forbrugerne, så mener Gerard J. Puccio, at mennesker har behov for tre forskellige typer af kreativitet:
 
·      Problemløsning – innovation af services og produkter
·      Til at udtrykke sig/formulere følelser - her kommer kunsten ind
·      Underholdning.
 
”Således kan man heller ikke tale om, at kreativitet er forbeholdt bestemte brancher eller faggrupper. Inden for nogle områder er behovet for kreativitet mere oplagt – fx inden for underholdning – men når det gælder problemløsning, kan ingeniører og programmører være lige så kreative som andre,” siger Gerard J. Puccio og fortsætter:
 
”Og når vi taler om at udtrykke sig, så kan kunst fx være med til at påvirke udviklingen i samfundet. At skabe forandring er en grundlæggende kreativ proces.”
 
Puccio og den danske folkeskole
Gerard J. Puccio har netop været i Danmark, hvor han sammen med Creative Circle-formand og tidligere leder for Kreativ Kommunikation på DMJX Dorte Nielsen er i gang med at starte virksomheden FourSight op, der bl.a. har introduceret et undervisningsforløb for folkeskolelærere.
 
Det kreative behov finder man fx i en analyse blandt 150 globale topledere, som IBM står for. I dén toppede kreativitet for første gang for fire år siden som den vigtigste ledelseskompetence.
 
Illustration: FourSight.
 
Kreativitet skal demokratiseres
”I en Bloomberg-analyse fra tidligere i år søgte man de mest efterspurgte kompetencer. Nummer ét var strategisk tænkning, nummer to var kreativ problemløsning. Samtidig er det kompetencer, som er meget svære at finde. Men det er også kompetencer, som man må formode, at man har i et eller andet omfang inden for den professionelle kreative verden,” siger Gerard J. Puccio.
 
Han forklarer også, hvorfor behovet for kreativitet er større end nogensinde: 
 
”Vi lever i en tid, hvor alt er blevet meget mere komplekst. Og vi lever i en tid, hvor innovation mere end nogensinde er på dagsordenen. Hvor et produkt tidligere kunne stå i generationer, så kan vilkårene nu ændre sig på få år. For ledere betyder det, at de i langt højere grad skal være kreative tænkere for at finde svar på de problemstillinger, som de står overfor.”
 
Gerard J. Puccio beskæftiger sig med alle typer brancher – også bureauverdenen – i master- og diplomuddannelserne i kreativitet og forandringsledelse på The International Center for Studies in Creativity – men han er særligt interesseret i børn og unge, og det er baggrunden for hans involvering i FourSight i Danmark.
 
”Alle mennesker er kreative i et eller andet omfang, og kreativitet er grundlaget for, at mennesket som race er, hvor vi er. Vi er ikke hurtige, vi er ikke stærke – men vi er kreative og finder derfor andre løsninger,” siger Gerard J. Puccio og fortsætter:
 
”Men rigtig mange måler sig op mod folk med særlige talenter og tror derfor, at de ikke er kreative. Jeg vil gerne have demokratiseret kreativiteten, så alle mennesker forstår deres egne kreative evner bedre - og lærer at bruge dem. At gøre noget for at øge den forståelse hos børn og unge er et rigtig godt sted at starte.”
 
  
Gerard J. Puccio og Dorte Nielsen, Creative Circle-formand og tidligere leder for Kreativ Kommunikation på DMJX, der sammen er i gang med at starte virksomheden FourSight op, der bl.a. har introduceret et undervisningsforløb for folkeskolelærere.
 
---------------------------------------------------------------
 
Tag på et af Kforums kurser om kommunikation og innovation: Skab involverende læring med resultater.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også